2015
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2015 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 181
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументФункціонування вікторіанського претексту у постмодерністському інтер’єрі роману У. Гібсона та Б. Стерлінга “The difference engine”(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Тупахіна, О. В.У статті на матеріалі ретрофутуристичного роману У. Гібсона та Б. Стерлінга “The Difference Engine” розглядається специфіка актуалізації вікторіанського претексту (роману Б. Дізраелі “Sybil, or The Tale of Two Nations”) в ідейно-філософській парадигмі постмодерністського тексту-реципієнту на різних рівнях організації твору: жанровому, символічному, герменевтичному тощо. Звернення до жанрової моделі індустріального роману маркує характерну для сучасної свідомості сублімацію страху втрати контролю над технологізованим середовищем внаслідок стрімкого ускладнення технологій. Водночас деконструкція рушійних опозицій та ієрархічних структур претексту позначає перехід до симбіотичного модусу співіснування людини й технології у децентрованому, ризомоподібному просторі сучасної технокультури.
- ДокументГерой-ідеолог у десакралізованому світі малої прози Володимира Винниченка(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Костенко, О. О.Статтю присвячено проблемі оприявлення нового типу героя в художньому світі малої прози Володимира Винниченка. Досліджено природу его-свідомості модерного персонажа. З’ясовано, як поява прагматичного ідеолога вплинула на структурування художньої картини світу, обумовила вибір письменником провідного методу художнього зображення. Здійснено аналіз проблеми впливу естетики неонатуралізму на раннього В. Винниченка.
- ДокументСвоеобразие архетипа дороги в романе У. Стайрона “Выбор Софи”(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Бондарь, Н. Ю.В статье рассматривается своеобразие архетипа дороги в романе американского писателя У. Стайрона “Выбор Софи”. Цель статьи – определить своеобразие функционирования архетипа дороги в индивидуально-авторской трактовке. Выявлено, что архетип дороги в композиционном поле в романе принимает метафорические очертания “жизненного пути”, представленные воспоминаниями и исповедью. Прослежены основные тенденции наполнения архетипа дороги актуальными историческими характеристиками. Установлено, что в художественном мире романа “Выбор Софи” фактически нет места для прогулки.
- ДокументКонцепт пам’яті в романі Любка Дереша “Намір!”(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Кулакевич, Л. М.У статті досліджується специфіка функціонування концепту пам’яті в романі сучасного українського письменника Любка Дереша “Намір!”. Світ постає як величезний архів інформаційних пазлів. Мета людського життя – самостійно обирати пазли і творити з них власний світ, бути режисером свого життя-фільму. Зробити це можна за допомогою телепортування у просторі і часі. Феноменальна пам’ять є ознакою вміння телепортуватися.
- Документ“Маріупольський процес” Галини Вдовиченко в контексті сучасної літератури про АТО(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Філоненко, Софія ОлегівнаУ статті розглядається новий роман сучасної української письменниці Галини Вдовиченко “Маріупольський процес”, присвячений подіям війни на Донбасі у 2014–2015 роках. Твір проаналізовано в контексті літератури про Майдан та АТО, висвітлено літературно-критичний дискурс навколо роману. Увага приділяється традиційному сюжету та формульним елементам у жанрі любовного роману (мелодрами).
- ДокументФакт и фикция в “Борба за самостоятелност” на Добри Ганчев(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Цанов, С. М.Статията е посветена на романа на Добри Ганчев “Борба за самостоятелност”. Разгледани са отношенията между факт и фикция в текста. Обърнато е внимание как историографският и литературният дискурс кореспондират помежду си в рамките на произведението и в контекста на цялостното творчество на Добри Ганчев. Анализира се логиката, по която диалогизират два текста на един и същи автор, излезли в една и съща година (1888) – романът “Борба за самостоятелност” и един учебник по българска история. Поставен е акцент върху това как едно художествено произведение от края на 19 век (“Борба за самостоятелност”) предхожда идеи на българската историческа наука от 20 век. Специално внимание е отделено на въпроса как Добри Ганчев “изпреварва” големия историк Петър Мутафчиев с идеята за вредността на византийското влияние в средновековна България.
- ДокументКомпозиція роману М. Сутера “Ліла, Ліла”: логічна, ідейно обумовлена структура(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Ніколова, Олександра ОлександрівнаУ статті розглянуте питання специфіки композиції роману М. Сутера“Ліла, Ліла”, виділені основні композиційні прийоми, характерні класичній та постмодерністській літературі: сюжетна інверсія, “роман у романі”, “кільцевий повтор”, паралелізм, інтертекстуальність, дискретність наративу. Доведено, що структура роману є логічною та ідейно обумовленою.
- ДокументСпецифика персонажей в новеллистике С. Д. Кржижановского(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Шуберт, А. Н.Автор статьи исследует типы героев новеллистики С. Д. Кржижановского и выделяет жизнеподобный тип, а также героев повышенной художественной условности. Изучается путь потери жизнеподобными персонажами идентичности, и их трансформация или замещение персонажами повышенной художественной условности. Доказывается реализация С. Д. Кржижановским двух моделей: деконструкции и замещения героев, актуализированных в переходную эпоху. Предложена условная типологизация персонажей писателя (телесные образы, персонифицированные вещи, предметы, служебные слова, представители иномирия). Система персонажей повышенной художественной условности С. Д. Кржижановского воплощает модель замещения.
- Документ“Antidotum” Андрія Мужиловського: до проблеми антиунійної польськомовної полеміки XVII століття(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Сухарєва, С. В.У статті на прикладі польськомовного виступу “Antidotum” представлено основні проблеми антиунійної полемічної прози XVII століття. Праця Андрія Мужиловського була написана у відповідь на відомий унійний трактат Мелетія Смотрицького “Apologia” і стала зразком православного апологетичного твору. Вона відзначається радикалізмом, високою поетичністю і риторичною насиченістю. Автор трактату використав традиційні персвазійні елементи, почерпнуті з літератури попередніх століть, і ввів якісно нові художні засоби для представлення ключових полемічних питань. У публікації твір “Antidotum” вперше розглянутий комплексно, у світлі барокової концепції літературної епохи.
- ДокументГромадянське самоусвідомлення митця як мотивація творчості: Борис Грінченко у літературному процесі(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Єременко, О. В.У статті автор звертається до найбільш дискутабельних аспектів психології творчості Бориса Грінченка. Письменник постає водночас як громадський діяч і непересічна особистість, традиціоналіст і експериментатор. Заклавши основи сучасної національної самоідентичності, Грінченко відверто заакцентовував болючі проблеми світоглядного і культурологічного характеру, чому присвячені його численні твори.
- ДокументПроза Ольги Мак: художньо-світоглядна домінанта релігійності у світлі екзистенціального дискурсу (на матеріалі роману “Проти переконань”)(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Рега, А. C.У статті розглядаються особливості філософсько-релігійного світобачення Ольги Мак у світлі екзистенціальної філософії. Особлива увага звертається на образно-смислову структуру роману “Проти переконань”, в якому художнє осмислення авторкою проблем релігійності та духовності в сучасному світі виявляється особливо виразно. Висвітлюються проблеми буттєвої автентичності, пошуку смислу в його глобальному значенні, а також поняття межових ситуацій та екзистенційного вибору. Досліджується своєрідність авторської художньо-філософської концепції свободи, насамперед у її релігійному аспекті.
- ДокументІнтелектуалізація наративу в американському постмодерністському романі(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Сушко, С. О.У статті розглянуто інтелектуальний дискурс американського постмодерністського роману за чотирма аспектами, які доповнюють поняттєву базу терміну “інтелектуальний роман”. Романи “The Carpenter’s Gothic” та “The Tunnel”, В. Гедіса і В. Гесса, характеризує значний масив інтелектуального письма. Домінантами інтелектуалізму даних романів є філологічний вимір, експериментальна форма, імплікація та маніфестація генетичних зв’язків постмодерністського роману з попередніми літературними напрямками, художнє увиразнення стурбованості сучасними проблемами людини й суспільства.
- ДокументЕкзистенційні мотиви як змістова складова поетичного ідіостилю репрезентантів Нью-Йоркської групи(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Чирук, З. В.У статті зроблено спробу проаналізувати екзистенційні мотиви як змістову складову поетичного ідіостилю на матеріалі поезій представників Нью-Йоркської групи, з’ясувати особливості екзистенційного світобачення поетів групи, знайти спільне і відмінне у модифікаціях цих мотивів. Також приділено увагу поняттю поетичного індивідуального стилю.
- ДокументПостмодерний принцип письма в романі “50 хвилин трави” І. Карпи(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Січкар, О. М.Стаття містить огляд постмодерного принципу письма в сучасній українській літературі. За зразок для аналізу було взято роман І. Карпи “50 хвилин трави”, що відзначається малодослідженістю і водночас репрезентативністю щодо використання художніх та стильових засобів постмодерного тексту, з-поміж яких особливу увагу викликає інтертекстуальність, алюзійність, ампліфікація, синтаксичні та лексичні модуляції та модифікації, екзистенційний вакуум (втрата віри у вищий сенс людського існування), межові ситуації (на різних рівнях), асоціативне мислення тощо.
- ДокументКомпаративний аналіз синкретичних складнопідрядних речень з функціонально-семантичним полем “причина – час”(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Шундель, Т. О.Статтю присвячено проблемі синкретичних складнопідрядних речень з семою причини та часу. Виявлено, що структурно-семантичні особливості складнопідрядних конструкцій пояснюються асиметричністю взаємовідношень між будовою і семантикою. Інваріантні значення аналізуються за допомогою шкали перехідності. Установлено, що комбінаторні варіанти інтенсифікації змісту виникають завдяки семантичному потенціалу речення та детермінованому характеру з’єднувальних елементів. Простежено умови виникнення синтезованого значення речень в опозиції “причина – час”.
- ДокументСвітоглядні й естетичні засади поетичних поколінь 60–80-х років ХХ століття(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Анісімова, Ніна ПавлівнаУ статті розглядаються спільні та відмінні риси між поетичними рухами в українській літературі другої половини ХХ ст. – поколіннями 1960-х, 1970-х, 1980-х років (шістдесятниками, сімдесятниками, вісімдесятниками). Аналізуються різні культурно-історичні умови формування, що викликали відмінності в світоглядно-естетичних засадах їх представників. Особлива увага звертається на розрізнення концепції людини у творчості поколінь 1960-х, 1980-х років. Проводиться зіставлення естетики вісімдесятників і представників “тихої лірики” та Київської школи поезії. Визначаються форми естетичного бунту поколінь проти канонів соціалістичного реалізму. Наводяться погляди найавторитетніших дослідників генераційного принципу літературного процесу; висвітлюються дискусійні питання його наукової рецепції.
- ДокументМайк Йогансен: творчі ігри на межі сну і реальності(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Васьків, М. С.У статті йдеться про продовження традицій модерністів із використання несвідомих і підсвідомих візій в літературних текстах у творчості Майка Йогансена. Український письменник доби Розстріляного відродження продовжує ці традиції, перетворюючи процес сновидіння, внутрішніх рефлексій у концептуальний композиційний прийом, синтезуючи в єдину художню реальність те, що називають дійсністю, й ірреальні психічні явища у кількох середніх за обсягом епічних творах.
- ДокументПерцептуальное время в романе Вс. С. Соловьёва “Вольтерьянец”(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Карпина, Е. С.Стаття присвячена художньому часу романа Всеволода Соловйова “Вольтер’янець”, другої частини пенталогії “Хроніка чотирьох поколінь”. У темпоральній структурі тексту виокремлено п’ять часовиї пластів: історичний час, подієвий, хронікально-побутовий, оповідний та перецептуальний. Розглянута специфіка відтворення перцептуального часу як складовой хронотопу роману. Автор робить висновок про те, що перцептуальний час грає надзвичайно важливу роль у долі більшості персонажів: Катерини Великої, О. А. Безбородька, П. О. Зубова, Л. О. Наришкіна, герцога Карла Сьодерманландського, Густава IV Адольфа, Олександри Павлівни, Павла Петровича, Ф. В. Ростопчина, І. П. Кутайсова.
- Документ“Філологічність” як провідна ознака полеміки з російськими старообрядцями(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Борисенко, К. Г.У статті досліджується проблема “філологічності” як ключова в полеміці між представниками офіційної православної церкви, випускниками Києво-Могилянської академії, та російськими старообрядцями. На матеріалі творів Симеона Полоцького, Димитрія Туптала (св. Димитрія Ростовського), Теофілакта Лопатинського, Теофана Прокоповича, Арсенія Мацієвича доводиться, що одним з найважливіших аспектів суперечки стали помилки, допущені перекладачами та переписувачами давніх церковних книг проблеми стародавніх церковних книг, що й призвело до різночитання і помилкового тлумачення.
- ДокументФілософізм поетичного доробку Ігоря Павлюка (на матеріалі збірок “Бунт свяченої води” та “Бунт”)(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Урись, Т. Ю.Стаття присвячена аналізу філософізму творчого доробку Ігоря Павлюка на матеріалі поетичних збірок “Бунт” та “Бунт свяченої води”. Його творчості властиві філософічність та інтелектуальність. Доробку І. Павлюка притаманні кордоцентризм, антеїзм та екзистенціалізм. Філософські мотиви досліджуваних збірок – роздуми над сутністю людського буття, над долею, над зв’язком життя і смерті, мотив закоріненості в рідну землю, нерозривного зв’язку з нею, мотив боротьби за життя та волю, засудження бездуховності, аморальності та національної безликості, мотив неперервного зв’язку часів.