Фахові видання БДПУ
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Фахові видання БДПУ за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 1641
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументІнтерпретаційно-периферійне поле концепту МОЛОДІСТЬ в англомовному літературно-художньому дискурсі(Бердянський державний педагогічний університет, 2011) Бешлей, ОльгаУ статті досліджується актуалізація концепту МОЛОДІСТЬ в англомовному художньому дискурсі на основі аналізу сполучуваності номінативної лексеми з контекстуально-смисловими одиницями, вираженими іменниками, прикметниками та дієсловами для виявлення прототипних та індивідуальних ознак особи молодого віку, які репрезентують інтерпретаційно-периферійне поле даного концепту з точки зору представників англійської лінгвокультури.
- ДокументЕпічний характер п’єс Юрія Яновського(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Школа, Валентина МиколаївнаУ драматичних творах 30-х років ХХ століття Юрій Яновський використовує фольклорні матриці. Фольклоризм письменника проявився у апеляції до легендарних сюжетів і образів. У цих творах присутні елементи схеми ініціаційного циклу.
- ДокументКартина А. Бекліна “Острів мертвих” очима поетів(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Просалова, ВіраУ статті здійснено зіставлення поетичнихі інтерпретацій картини швейцарського художника Арнольда Бекліна “Острів мертвих”, виявлено, що ні Б. Лепкий, ні П. Карманський не намагалися словесно реставрувати полотно. Їх у картині художника приваблював насамперед образ оповитого млою острова, що знайшов у їхніх віршах різне тлумачення. Поети-інтерпретатори намагалися насамперед виявити в картині приховані смисли.
- ДокументСпецифіка інтерпретації доби руїни в історичній повісті Богдана Лепкого “Крутіж”(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Богданова, Марина МиколаївнаОсобливе місце у творчому доробку Богдана Лепкого посідає цикл історичних повістей про гетьмана України Івана Мазепу. У статті проаналізовано специфіку зображення історичних подій у повісті “Крутіж” і художнього перетину правдивих фактів із авторським домислом, а також досліджено сюжет твору та особливості моделювання образу головного героя Валентія Босаковського, що походив з польської шляхти. Події твору “Крутіж” розгортаються за часів гетьманування Юрія Хмельницького, але реальні історичні особи не вплетені в художню канву твору. Головний герой є вигаданою особою, що дає можливість віднести повість “Крутіж” до історико-художнього типу творів.
- ДокументКонцепт “природа” в структурі художнього світу ліричної прози(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Табакова, Ганна ІванівнаСтаття присвячена розгляду особливостей концептосфери метажанру ліричної прози. Увага акцентується на лексичній реалізації концепту “природа” та його ролі в художньому світі ліричної прози. Зазначено, що концепт “природа” має декілька лексичних експлікантів, серед яких найпоширенішими є “сонце”, “гори”, “хмари” та пов’язані з ними. На матеріалі ліричної прози, представленої творами “Гіперіон або Відлюдник у Греції” Ф. Гельдерліна, “Подорож на Гарц” Г. Гейне, “Вертеп” А. Любченка, “Таємниця” Ю. Андруховича, “Поза межами болю” О. Турянського, а також “Intermezzo” М. Коцюбинського, досліджено специфіку функціонування концепту “природа”, а також доведено його вплив на формування ліричного сюжету метажанру.
- ДокументОбраз Тараса Шевченка в авторському міфотворенні біографічного сюжету(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Бондарева, ОленаУ статті на прикладі п’єси І. Драча розглянуто нетрадиційну для української літератури жанрову форму белетризованої драми, яка враховує структурні особливості всіх трьох родів літератури. У подібній художній цілісності нового ґатунку на досить специфічному рівні відбувається розмивання жанрових та родо-видових кордонів. Подібні факти жанрового критицизму властиві й іншим європейським літературам.
- ДокументПовноголосо звучати в школі полум’яному слову А. С. Малишка(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Харіна, ОльгаУ статті запропоновано форми пожвавлення роботи з популяризації творчості А. С. Малишка в сучасній школі.
- ДокументПсихологія зради в повісті Б. Харчука “Панкрац і Юдка”(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Співак, Ірина ЕдуардівнаСтаття присвячена проблемі зрадництва, а саме її психологічному аспекту в повісті Б. Харчука “Панкрац і Юдка”. Розв’язання даної проблеми зумовило використання письменником певних засобів психологічного аналізу: внутрішні монологи, психологічні деталі, психофізіологічний паралелізм, невласне пряма мова тощо.
- ДокументАнатомія імперій: історичний дискурс українського та німецькомовного роману виховання ІІ половини ХІХ ст.(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Чик, ОльгаУ статті розглянуто специфіку історизму романів виховання “Люборацькі” А. Свидницького, “Der grüne Heinrich” Ґ. Келлера, “Die Akten des Vogelsangs” В. Раабе, “Effi Briest” Т. Фонтане. А. Свидницький та І. Нечуй-Левицький зображують негативні впливи дискримінаційної політики Російської імперії. Формування героїв Ґ. Келлера та Т. Фонтане також пов’язане з розбудовою Швейцарської конфедерації та Германської імперії О. фон Бісмарка. Історичний процес перетворення Німеччини у промислову країну наприкінці ХІХ ст. відтворено у романі В. Раабе.
- ДокументЛітература плюс кулінарія: формування нового жанру масового письменства(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Філоненко, Софія ОлегівнаУ статті розглядається формування специфічного жанру масового письменства – кулінарної прози – в українській літературі початку ХХІ століття. Витоки цього жанру пов’язуються із книгою Марії Матіос “Фуршет”. Аналізується книга кулінарної есеїстики “Кухня егоїста” сучасної письменниці Світлани Пиркало. Розглядається історія створення книги, гедоністична філософія, що лежить у її основі, ґендерний дискурс.
- ДокументКомунікація “автор / читач” у змістоформальній структурі тексту (параметри літератури другої половини ХІХ ст.)(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Єременко, ОленаВ даній статті розглянуто ознаки тексту зі вказівкою на те, що його зорієнтовано не на означування, а насамперед на смислотворення. Доведено, що текст генерує смисли й у своєму безпосередньо прочитуваному поверхневому шарі, де вони виливаються потоком зв’язків та дефініцій, і в шарі підтексту, що читається навіть з деякими зусиллями.
- ДокументФольклорні мотиви та образи в поетичній спадщині Якова Щоголева(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Регуш, ЮліяСтаття присвячена розгляду питання про вплив на поетичну спадщину Якова Щоголева усної народнопісенної творчості. Наголошується на тому, що поет творчо підходив до обробки фольклорних мотивів, сюжетів, вводив у свої твори художні елементи усної народної творчості.
- ДокументТеоретично-дискурсивні аспекти системного аналізу міжлітературних взаємин(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Колінько, Олена ПетрівнаУ статті зроблена спроба простежити й проаналізувати теоретико-дискурсивні аспекти проблеми системного аналізу міжлітературних взаємин, який поєднує різні дослідницькі методики й не виключає жодної зі свого арсеналу.
- ДокументЕмоційно-оцінна й образно-експресивна концептуалізація дійсності як лінгвістична база крос-культурного навчання української мови учнів-білінгвів(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Загороднова, Вікторія ФедорівнаЗосереджено увагу на необхідності оновлення змісту навчання учнів національних спільнот української мови як державної, що полягає в наповненні соціокультурного компоненту елементами міжкультурного підходу до навчання, посиленні уваги на належній репрезентації емоційно-оцінних й образно-експресивних засобів на уроках української мови в школах з поліетнічним контингентом учнів, які найточніше відображають національно-культурну специфіку. Порушується коло проблем, пов’язаних з окресленням змісту крос-культурного навчання з метою презентації, аналізу зазначеного матеріалу на уроках української мови.
- ДокументПоетичний доробок Волта Вітмена крізь призму гендерної інтерпретації(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Дуброва, Оксана ВолодимирівнаУ статті зроблено спробу сформувати модель гендерного аналізу художнього світу Волта Вітмена; здійснити аналіз специфіки відображення фемінності і маскулінності, переосмислення, наближення їх до нової андрогінної якості у доробку митця з урахуванням гендерної ідентичності автора, своєрідності структури процесу творення, творчої манери.
- ДокументОдносоставные инфинитивные предложения как способ представления концептуального пространства художественного текста(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Сеничева, ОльгаВ статье рассматриваются проблемы отражения концептуальной картины мира писателя в художественном тексте. Исследование выполнено на материале романа Ф. М. Достоевского “Бесы”. Проведен анализ способов авторской концептуализации на уровне выделения ключевых знаков – безлично-инфинитивных конструкций (с предикатами долженствования и состояния, с возвратными и невозвратными глаголами и без модальных слов).
- Документ100 відтінків чорного: нуар як жанр і стиль у сучасній масовій літературі(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Філоненко, Софія ОлегівнаСтаття присвячена феномену нуару в кінематографі й масовій літературі. Аналізуються витоки терміна, специфіка нуару як жанру і стилю, його жанрові конвенції, дебати стосовно інтерпретації нуару. Увага приділяється функціонуванню терміна нуар у сучасній українській критиці.
- Документ“Слово о полку Ігоревім” у перекладі Ципріяна Годебського(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Астаф'єв, ОлександрВ даній статті проаналізовано переклад “Слова о полку Ігоревім” Ципріяна Годебського. Доведено, що, незважаючи на його буквалізм, подекуди вільне перефразування, спрощеність і псевдокласицистичну шаблонність стилю, він став важливим етапом для розв’язання важливого завдання – перекладу польською мовою найвидатнішої пам’ятки літератури Київської Русі.
- ДокументЗакономірності функціонування пояснювально-ототожнювальних конструкцій директивного типу у мовленні(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Глазова, Світлана МиколаївнаДослідження пояснювально-ототожнювальних висловлювань в прагматичному аспекті, тобто в аспекті їх створення та функціонування як мовленнєвих дій, засвідчує, що вони є важливими засобами проведення процесу комунікації на шляху взаєморозуміння автора і адресата. Пояснювальноототожнювальні висловлювання можуть використовуватися практично у всіх типах мовних дій. Найбільше місце належить їм у групі директивів, що обумовлено своєрідністю семантичної організації висловлювання.
- ДокументEx providentia majōrum: жанровий різновид сімейного роману-хроніки в англійській та українській літературі І половини ХІХ ст.(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Чик, ДенисУ статті обґрунтовується думка, що М. Еджворт і Г. Квітка-Основ’яненко стали фундаторами жанрового різновиду сімейного роману-хроніки в англійській та українській літературах. У романах “Castle Rackrent” і “Пан Халявский” показано історичні зміни та трансформації, які відбувалися з дворянськими родинами Ірландії та України у XVIII ст. За жанром – це сімейні хроніки, які охоплюють історію трьох поколінь, і не є історичними романами. Міфо-ритуальною основою романів є культ предків, який у текстах десакралізовано.