Інституційний репозитарій

Бердянський державний педагогічний університет

Приєднуйтесь до команди Бердянського державного педагогічного університету.

Наші ресурси:

Головний корпус БДПУ http://bdpu.org.ua
 

Нові надходження

Документ
Emotional Education as a Means of Developing Social Competence in Primary School Students in Wartime
(International Electronic Journal of Elementary Education, 2024) Chemonina, Lada; Ishchenko, Yevhenii; Hubarieva, Daria; Soroka, Iryna; Usyk, Dmytro
Emotional education is key for primary school children, as it promotes their emotional development and successful socialization. Specialized mobile software, which are integrated into psychological and pedagogical support programmes for primary school students, can help in the development of children’s emotional intelligence (EI). The aim of the research was to analyse the effectiveness of using two mobile applications (Emotional and Bouncy the People Trainer). They were designed to stimulate the EI growth among children aged 6-9. The research methods included psychological methods from the EQ.app kids computer software, emotional education programmes developed on the basis of socio-emotional learning (SEL) methods, mathematical statistics methods (correlation analysis, Pearson correlation coefficient, Student’s t-test). Analysis of the dynamics of EI indicators revealed significant differences between the experimental group (EG) and control group (CG) on pre-tests and post-tests. In the EG, a statistically significant improvement (p-value = 0.000) was observed in the indicators of emotional praxis by 8.57 points, in perceptual and language components by 10.63 points. This gives grounds to conclude that working in two mobile applications helped to develop children’s EI. At the same time, the CG remained at their pre-test scores, showing no improvement. Research prospects include a deeper study of the impact of different methods of emotional education on the children’s mental state and social skills, as well as an analysis of the long-term consequences of such programmes. It is important to study the integration of digital technologies in the process of emotional education, evaluate the effectiveness of various mobile applications, online platforms and other digital tools for the development of EI and social competence.
Документ
Діяльнісний підхід в НУШ (LEGO технології) (силабус навчальної дисципліни на 2024-2025 н.р. для студентів спеціальності 013 Початкова освіта)
(Бердянський державний педагогічний університет, 2024) Чемоніна, Лада В'ячеславівна
Метою викладання навчальної дисципліни «Діяльнісний підхід в новій українській школі (LEGO технології)» є формування готовності студентів до виконання основних професійних функцій у сфері забезпечення діяльнісного підходу у процесі освіти молодших школярів. Предмет курсу: особливості та специфіка навчання учнів 1-4 класів в НУШ; навчання через гру; шляхи формування агентності учнів початкової школи; форми та методи організації діяльнісного підходу в НУШ .
Документ
Harmony and MT analysis (in English): Syllabus
(Berdiansk State Pedagogical University, 2025) Hryhorieva, Viktoriia
The purpose of the course is to study the regularities of the pitch organization of music, to master the principles of uniting sounds into chords and the lado-functional norms of their interaction; acquisition of knowledge, skills and abilities necessary for formative analysis of musical works; intellectual and creative personality development of the future music teacher. The subject of the study of the discipline is the regularities of tonal harmonic polyphony and the general foundations of the compositional structure of musical works.
Документ
«Мозковий штурм» як ефективний метод навчання
(Вісник Науково-методичного центру навчальних закладів сфери цивільного захисту, 2017-01-01) Кочерга, Євгенія Володимирівна
Система навчання обов’язково повинна бути гнучкою та відповідати запитам сьогодення. ХХІ століття характеризується процесами глобалізації та інформатизації усіх сфер життєдіяльності. Кількість інформації, яку необхідно обробити та засвоїти, стрімко зростає. Отже, система освіти повинна використовувати відповідні методи навчання, які б сприяли ефективному засвоєнню необхідної інформації. Одним із таких методів, на нашу думку, є метод «мозкового штурму».
Документ
Психологія конфлікту (Силабус навчальної дисципліни для ОПП "Середня освіта (інформатика)
(БДПУ, 2024) Кочерга, Євгенія Володимирівна
Силабус навчальної дисципліни "Психологія конфлікту" для ОПП "Середня освіта (інформатика)"