Перегляд за Автор "Гоян, Ігор Миколайович"
Зараз показуємо 1 - 2 з 2
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументПроблематика професійної свідомості у психології(Наукові перспективи, 2023) Федорик, Вікторія Володимирівна; Гоян, Ігор Миколайович; Дворніченко, Лариса Леонідівна; Андросович, Ксенія Анатоліївна; Поплавська, Єва ВадимівнаУ статті розглянуто професійну свідомість особистості як актуальну проблему в сучасній психології. Визначено, що професійна свідомість – це сприйняття людиною правил і норм, пов’язаних з формуванням образу себе в професійній діяльності, визначенням свого професійного кредо і вибором форм, методів і засобів для його реалізації. Зазначено, що професійна свідомість починає формуватися ще в дитячому віці, коли дитина вже починає замислюватися над тим ким вона хоче бути в майбутньому. Розглянуто фактори, які впливають на вибір професії, а саме: фактор суспільного впливу на мотиви вибору професії, а саме характеристика, що вказує на значення та престиж обраної професії; фактор, що пов’язаний із потребами суспільства у кадрах, із характером вимог професії до особистості учня; фактор особливого характеру: інтереси, схильності, здатності, особистісні якості учня, рівень загальної освіти та готовності до свідомого вибору професії. Обґрунтовано, що при формуванні професійної свідомості значну роль відіграє професійно-орієнтаційна робота, яка включає такі етапи: знайомство з професією (прийняття чи відторгнення); діагностика професійно-важливих якостей психологом; організація практичної діяльності, близької до професійної; включення до трудової діяльності. Проаналізовано аспекти, структуру та етапи формування і розвитку професійної свідомості сучасними вітчизняними науковцями. Аргументовано, що на формування професійної свідомості впливає професійне самовизначення особистості. Досліджено особистісні складові професійної свідомості фахівця: спрямованість особистості, професійна компетентність, професійно важливі якості, професійно значимі психофізіологічні властивості. Зроблено висновок, що професійна свідомість є унікальною якістю людини і має певні особливості, до яких належать: розвиток професійних якостей та рис, спрямованість на виконання професійних завдань, орієнтація особистості на професію. Серед них виокремлюють створення образу й усвідомлення себе як професіонала, систему вибору цінностей і дій згідно з ними, реалізацію особистих цілей діяльності, формування свого іміджу.
- ДокументСтресостійкість у допомагаючих професіях: техніки адаптації до емоційного навантаження(Наукові перспективи, 2025) Кочерга, Євгенія Володимирівна; Гоян, Ігор Миколайович; Цибуліна, Ірина Вячеславівна; Базика, Євгенія Леонідівна; Оленич, Вікторія ПетрівнаУ сучасних умовах допомагаючі професії — такі як медики, психологи, соціальні працівники, вчителі — стикаються з підвищеним рівнем емоційного та психоемоційного навантаження. Щоденна взаємодія з людьми, що переживають стрес або кризу, створює ризик емоційного вигорання, втрати емпатії та професійної деформації. Тому формування та розвиток стресостійкості є ключовим фактором збереження ефективності та психологічного благополуччя фахівців. У статті розглядаються основні поняття, пов’язані зі стресом та стресостійкістю, особливості емоційного навантаження в допомагаючих професіях, а також психологічні наслідки тривалого стресу. Автор підкреслює важливість своєчасного виявлення ознак перевтоми, хронічної втоми та емоційного виснаження для запобігання негативним наслідкам для здоров’я фахівців. Особливу увагу приділено практичним технікам адаптації до емоційного навантаження. Серед них — методи саморегуляції, усвідомленості (майндфулнес), тілесно-орієнтовані практики, розвиток емоційного інтелекту, а також побудова здорових меж у професійній взаємодії. Також акцент зроблено на важливості професійної супервізії, командної підтримки та балансу між роботою й особистим життям. У роботі представлено результати досліджень та практичні рекомендації щодо впровадження програм психоемоційної підтримки в установах, де працюють допомагаючі фахівці. Окремо розглянуто роль лідерів і керівників у створенні безпечного та підтримувального середовища для персоналу. Таким чином, стаття є цінним ресурсом для фахівців, керівників та організацій, зацікавлених у збереженні психологічного здоров’я працівників допомагаючих професій. Вона сприяє формуванню цілісного підходу до розвитку стресостійкості як особистісної та професійної компетентності.