“Степ і море скрізь битий шлях, скрізь золото, слава”: ейдологічний комплекс у системі державотворчих ідей Дмитра Донцова

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Бердянський державний педагогічний університет
Анотація
У статті досліджується ейдологічний комплекс у системі державотворчих ідей Дмитра Донцова, обгрунтувано взаємозв’язок між образною системою його есеїстики та державотворчими ідеями. Тема актуальна з огляду на окремі спостереження авторів постколоніального періоду щодо націософського потрактування публіцистики 20-30 років ХХ століття, функціонального призначення та системного аналізу провідних образів у статтях Д. Донцова. З’ясовано, що публіцист хоча й виражав ідейно-настоєві думки, постулати, тенденції своєї доби, але виходив із питомих українських реалій, потреб, вимог, запитів, сформував і показав шляхи націєтворення і націєствердження, без яких нація не існуватиме і не виживатиме. Концепти степу і моря, образи “живої” чи сплюндрованої землі, слава козацька вжиті Д.Донцовим задля того, щоб порушити в рецепції читача смисложиттєві для буття національної спільноти питання, тому й ейдологічна система спонукатиме повернути людину і народ на власний історичний шлях. У результаті роботи визначено, що провідним, наскрізним основообразом виступає Україна, що охоплює праналізовані в статті домінуючі образи степу, моря, землі, шляху та виступає фундаментальним смисловим концептом. Батьківщина осмислена публіцистом як опора екзистенції, як суто українська основа, яку потрібно боронити, захищати й охороняти. Воднораз – це ще й образ-код, який розкривається не ізольовано, а через чітко окреслену філософсько-есхатологічну дихотомію: воля/неволя, життя/смерть, свобода/рабство, буття земне/вічне життя, занепад/відродження. Літературний герой, перебуваючись у тісних взаємозв’язках з відповідними образними структурами, закорінюється або ж утрачає власні корені, відтоді й змінюється смислове онтологічне навантаження образу України, що літературно інтерпретується як історичний шлях, який охоплює безмежний часо-простір, де ліричний герой онтологічно розмислює над складнощами вибору особистісної дороги, над доцільністю вже обраного шляху і уподібнюється власній державі, яка історично здійснюється, визначається, яким історичним шляхом їй крокувати.
Опис
The article examines the eidological complex in the system of state-making ideas of Dmitry Dontsov, and substantiates the relationship between the imagery system of his essay and state-building ideas. The topic is relevant in view of the separate observations of the authors of the post-colonial period regarding the national philosophical interpretation of journalism in the 20-30 years of the twentieth century, the functional purpose and systematic analysis of leading characters in D. Dontsov's articles. It is found that the publicist, proceeded from the specific Ukrainian realities, needs, demands, requests, though expressed ideological and insistence ideas, postulates, tendencies of his age. Dontsov formed and showed ways of nationalization and national assertion, without which the nation would not exist and would not survive. The concepts of the steppe and the sea, images of "living" or dirty land, the glory of the Cossacks were used by D. Dontsov in order to raise in the reader questions that are vital to the existence of a nation, and therefore the eidological system would encourage the return of individual personality and the whole demos on their own historical path. As a result of the work, it is determined that Ukraine is the leading, cross-cutting basis, covering the dominant images of the steppe, sea, land, path, and the fundamental semantic concept. The motherland is conceived by the publicist as a pillar of existence, as a purely Ukrainian foundation that must be guarded, defended and protected. At the same time, it is also an image-code that is revealed not in isolation, but through a clearly defined philosophical-eschatological dichotomy: will / bondage, life / death, freedom / slavery, being on the Earth / eternal life, decline / revival. The literary hero, being closely interrelated with the corresponding figurative structures, entrenches or loses his own roots, since then the semantic ontological meaning of the character of Ukraine is changed. It is literarily interpreted as a historical path that encompasses infinite time-space, where the lyrical hero ponders on the difficulties of choosing a personal road, on the expediency of the path, that was already chosen. The lyrical hero is being likened to its own state, which determines what historical path should be chosen.
Ключові слова
Націоналізм, Україна, націєтворення, степ, море, шлях, слава
Бібліографічний опис
Колкутіна В. “Степ і море скрізь битий шлях, скрізь золото, слава”: ейдологічний комплекс у системі державотворчих ідей Дмитра Донцова / Вікторія Колкуткіна // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Філологічні науки : зб. наук. пр. – Бердянськ : БДПУ, 2019. – Вип. 19. – С. 76–84.
Зібрання