Випуск 3 (2023)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Випуск 3 (2023) за Автор "Благодаренко, Людмила"
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументНаціональна спрямованість підручника з фізики як важливий чинник патріотичного виховання(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Благодаренко, Людмила; Василенко, СергійУ статті наголошено, що проблема виховання патріотичної особистості нині набуває особливого змісту, оскільки в нашій країні в умовах військового часу відбувається консолідація суспільства. Зауважено, що більшість учителів фізики не приділяють уваги цьому вкрай важливому питанню з різних причин, серед яких основними є такі, як відсутність у молоді мотивації до вивчення фізики, обмеженість навчального часу, слабка готовність учнів до засвоєння знань, нерозуміння ними ролі науки в розвитку техніки та всієї сучасної цивілізації, а також ролі фізики особисто для себе. Констатовано, що виховання патріотизму та почуття національної гідності можливо лише на спільній ідеології, адже вона забезпечує утвердження у свідомості певних цінностей і переконань, а головне – поваги до здобутків культури і науки держави. Тому необхідно шукати усі можливі підходи до ефективного формування національної самосвідомості, зокрема, знайомити молодь із науковою спадщиною українських науковців, а також сучасними досягненнями науки в нашій країні, які забезпечують суспільний, економічний і соціальний розвиток. Відзначено, що освітній процес з фізики в закладах загальної середньої освіти має значний потенціал щодо формування в молоді почуття національної гідності і виховання патріотизму. На прикладі змістовного наповнення підручників з фізики авторів М. Шута, М. Мартинюка, Л. Благодаренко показано, як можна максимально реалізувати цей потенціал. Зазначено, що сучасні вимоги до створення підручника значно обмежують обсяг навчального матеріалу, але авторам названих підручників вдається дотримуватися визначеної ними концепції, яка передбачає формування в учнів почуття національної гідності та виховання патріотизму з використанням навчального матеріалу курсу фізики. Показано, як можна з мінімальними витратами обсягу підручника вирішити проблеми обмеженості місця для інформації, що здатна формувати в учнів почуття національної гідності та виховання патріотизму.
- ДокументФізична освіта – найважливіший компонент освітньої системи України(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Шут, Микола; Благодаренко, Людмила; Січкар, ТарасУ статті піднімається важлива і вкрай актуальна проблема занепаду фізичної освіти в Україні. Наголошується, що у нашій країні завжди була потужна система фізичної освіти, але в останні роки, внаслідок невдалих реформ, відбулося у певній мірі знищення багаторічних освітніх надбань та нівелювання національних цінностей. Констатовано, що за результатами вступної кампанії 2023 року у черговий раз впали набори на спеціальності фізико-технічного напрямку, а деяким закладам вищої освіти не вдалося виконати державне замовлення по прийому на ці спеціальності. Наголошується. що по мірі оновлення світу оновлюються і спеціальності, але найближчим часом найбільшим попитом користуватимуться ті, при підготовці за якими майбутні фахівці вивчатимуть фізику як базову дисципліну. Представлено короткий огляд на предмет визначення ролі знань з фізики для найбільш необхідних та затребуваних у наш час професій. Доведено, що необхідно негайно повернутися до професійно орієнтаційної роботи в освітньому процесі з фізики, але розширити її функції – не лише знайомити учнів із сучасними професіями, але й пояснювати їм роль фізичних знань для досягнення успіхів у кожній з професій та у подальшому житті. Визначено, що збій у формуванні в учнів мотивації до вивчення фізики і оцінці її ролі в сучасному світі відбувається на певних етапах шкільної освіти, а тому вивченню фізики в закладах середньої освіти слід приділяти особливої уваги, для чого необхідні кадри високої кваліфікації. Відзначено, що сьогодні у більшості закладів середньої освіти, навіть спеціалізованих у галузі фізики і математики, не вистачає вчителів фізики, тому її часто викладають випадкові у педагогічній діяльності люди, які не володіють комплексом необхідних фахових знань, не здатні забезпечити якість освітнього процесу, а головне – зацікавити учнів. Зазначено, що в цьому напрямку теж є суттєві проблеми, зокрема, набір на спеціальність «Середня освіта (фізика)» різко впав, в останні роки в деяких педагогічних університетах не виконується навіть державне замовлення з набору. Запропоновано заходи щодо заохочення молоді до навчання на спеціальність «Фізика (середня освіта)». Констатовано, що сьогодні найважливіший компонент освітньої системи України – фізична освіта – переживає занепад і сподіватися на те. що така ситуація сама собою виправиться, вже неможливо. І без активної участі держави у розв’язанні цієї освітньої і суспільної проблеми у тих обставинах, що склалися, обійтися неможливо. Проблема занепаду фізичної освіти повинна бути визнана проблемою загальнодержавного рівня.
- ДокументІнтеграційна модель вивчення предметів природничонаукового циклу(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Рокицький, Максим; Благодаренко, ЛюдмилаСтаття присвячена дослідженню можливостей і способів переходу до інноваційних моделей вивчення предметів природничого циклу в закладах середньої освіти, встановлення їх ефективності та доцільності внесення докорінних змін у зміст і методи навчання на прикладі нового навчального предмета «Science». Акцентовано, що основною проблемою викладання предметів природничонаукового циклу в закладах середньої освіти є забезпечення не лише науковості й фундаментальності шкільного природознавства, але й системного формування знань з природничих наук у комплексності та цілісності. Зроблено огляд наукових підходів українських науковців до реалізації ідеї інтеграції вивчення предметів природничого циклу та описано запропоновані ними конкретні розроблення змісту можливих змін у традиційних підходах до освітнього процесу з метою його оновлення щодо більш ефективного формування в учнів комплексних уявлень про загальні методи дослідження явищ природи різними природничими науками. Показано, що тільки інтеграційна модель вивчення предметів природничого циклу може забезпечити розуміння учнями того факту, що методи природознавства взаємопов’язані, у більшості випадків використовуються комплексно, а їх розмежування або спроби обрати якийсь головний і більш об’єктивний призводить до хибного опису реальності та ускладнює шлях до пізнання істини. Обґрунтовано, що можливості переходу на сучасний етап розвитку природничонаукової освіти в Україні забезпечує новий навчальний предмет «Science», програма якого відображає новаторські підходи до освітнього процесу, її ефективність перевірена на досвіді використання в багатьох країнах світу. Наголошено, що предмет «Science» – це втілення багаторічних мрій українських науковців, методистів та вчителів щодо створення ефективної і педагогічно доцільної системи формування інтегрованого природничонаукового знання, у ході опанування якого розкривається спільність і сутність явищ природи, їх закономірності та нерозривний зв’язок між ними, а також забезпечуються можливості перевірки спільності законів різних природничих наук у практичній діяльності.