Переглянути
Нові надходження
Зараз показуємо 1 - 5 з 51
- ДокументПідготовка майбутнього вчителя початкової школи до навчання учнів із особливими потребами(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Загребельна, Таїсія; Зенченко, ТетянаУ статті проаналізовано особливості професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до навчання учнів із особливими освітніми потребами в умовах закладу вищої освіти. Висвітлено стан розробленості досліджуваної проблеми: психолого-педагогічну літературу та нормативно-правове забезпечення професійної підготовки студентів спеціальності «Початкова освіта» до навчання учнів з особливими освітніми потребами. Теоретичний аналіз наукових праць дав змогу уточнити сутність поняття «підготовка майбутнього вчителя початкової школи до навчання учнів із особливими освітніми потребами» як цілісного особистісного утворення, що потребує додаткових зусиль і складників професійної компетентності вчителя початкової школи під час роботи з учнями з особливими освітніми потребами, а саме: професійну компетентність; толерантне ставлення, усвідомлення власних емоцій і здатність сприймати дітей з особливими типами розвитку, стресостійкість, емпатійність, налаштованість на демократичний стиль спілкування та діалогічність, уміння та навички здобувачів вищої освіти взаємодії з учнями з особливими освітніми потребами; уміння студентів долати труднощі в співпраці з учнями в освітньому процесі початкової школи, прогнозувати та попереджати їх, розуміння особливостей цих дітей, їх сильних і слабких сторінок, здатність до професійного самовдосконалення. Розглянуто, що один зі способів розвитку інклюзивної освіти як соціального та освітнього явища виникає у підготовці фахівців початкової школи до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Для проведення досліджень щодо підготовки цих фахівців було враховано декілька аспектів: інклюзивна освіта як соціальний та освітній феномен, інклюзивне навчання як система освітніх послуг, а також фахову підготовку студентів у закладах вищої освіти.
- ДокументUsing the project-based methods to develop the future teacher’ soft skills(Berdyansk State Pedagogical University, 2023) Kondratieva, OlenaFormation of students’ «soft skills» is urgent requirement of modern European society, so the process of training a pedagogical specialist actualizes the problem of educational process arrangement, which contributes to the self-realization of the student's personality by developing his intellectual and organizational capabilities, volitional qualities and creative abilities. The paper focused on the application of the method of projects in the process of formation of soft skills among students. It is emphasized that the formation of soft skills is an important component of the training of future teachers. Theoretically it has been proved that using the method of projects promotes the formation of skills to make decisions in situations of lack of time; leadership qualities, ability to visualize information; ability to speak publicly; time management skills, establishing of interpersonal communication. Particular attention is paid to the structural components of the concept of soft skills. It is argued that creativity, professional English-language communication, critical thinking, self-organization are important. It is proved the need to use the project method to develop the ability to adjust to the rapidly changing demands of modern socio-economic development, define personal and professional goals independently, demonstrate the ability to follow the deadlines, develop communication skills and teamwork, and recognize one's own leadership potential. The paper highlights the essential project activity, which significantly improves the intelligence of future teachers, activates the ability to work in a team; the capability to be convincing and influential in discussions and negotiations, thoughtfully looking for a solution; the ability to reach an understanding with people around. In general, this research theoretically proved that the use of the project method contributes to the formation of students’ soft skills and increases their competitiveness in the modern educational environment. The prospect of further exploration in this direction is determined by the practical aspect of using the method of projects for the development of soft skills among students.
- ДокументCreating a barrier-free educational environment: didactic techniques for preventing students’ emotional barriers(Berdyansk State Pedagogical University, 2023) Hlazkova, Iryna; Khatuntseva, SvіtlanaThe relevance of the research problem is determined by the well-founded theoretical positions of many researchers. That is why the problem of studying the impact of emotional barriers on the effectiveness of the educational process and the search for effective didactic techniques to prevent emotional barriers is becoming relevant. The purpose of the study is to substantiate the essence and typology of students' emotional barriers accompanying the educational process, as well as to highlight didactic techniques for their prevention. In this research the authors prove that emotions have dual impact on person’s activity. From the one hand they stimulates and regulates it, from the other – it deactivates person’s activity. That is why the problem of studying the influence of emotional barriers on the effectiveness of the educational process and the search for effective didactic methods of preventing emotional barriers is becoming more and more relevant. The authors consider negative influence of emotions as an obstacle in educational process. In this research the authors define an emotional barrier as an internal reaction to an external barrier which is embodied in certain emotional conditions and accompanies negative consequences of activity. In this article the reasons of occurrence and typology of emotional barriers of students are analyzed. In this article particular attention is paid to the didactic methods of preventing emotional barriers in learning process. It is noted that the prevention strategy is based on two consistent tactics – diagnosis and forecasting. By diagnosis, we mean the activity of studying the nature, type, and characteristics of learning situations in the educational process. The diagnosis of the components and content of learning situations is the basis for barrier forecasting – a reasonable assumption about the possibility of its occurrence or development in the future. Without a reasonable forecast of a possible barrier, it is impossible to prevent its occurrence. The more in-depth, reliable, comprehensive, and prompt the diagnostic and prognostic activities, the more effective the work on barrier prevention can be.
- ДокументEffective business communication as a key skill for the career development of young professionals(Berdyansk State Pedagogical University, 2023) Nagay, IrinaThe article is devoted to the importance of improving business communication skills of young professionals. Recently, Ukraine has been undergoing a significant reform of its education system in line with the ever-changing political situation in the world, new needs of society in the twenty-first century, changes in the lives and minds of citizens, which leads to the search for new ways to form a specialist personality capable of effective interaction and communication with representatives of other cultures, ready to work in a multicultural environment. With the spread of international relations and international educational programs in modern society, tourism is gaining more and more development, which, along with entertainment, has cultural, educational and upbringing functions. Therefore, the role of professional training of specialists capable of effective intercultural interaction is growing, as their activities are largely related to establishing contacts with representatives of different cultures. In the period of Ukraine's progress towards European integration and the growing interest of international business in the development of Ukraine's economy, the issue of training young professionals who not only know English, the language of business, but also have basic business communication skills (hereinafter referred to as BC) is particularly acute. The problems of mastering business communications skills of young specialists in higher education institutions are considered. The recommendations for improving the effectiveness of business communication are developed. The goal of research work deals with the theoretical justification and presentation of non-standard interactive means and forms of teaching, oriented on formation business communication skills among students. It is well-known that business viability directly depends on the ability of employees to establish and maintain business contacts with staff, consumers, and business partners. In this regard, it is essencial to increase mastering BC skills, which determines the relevance of this work.
- ДокументЗакономірності професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей в умовах модернізації вітчизняної освіти(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Тюльпа, ТетянаВихідною позицією для розгляду сучасних тенденцій і закономірностей розвитку вищої освіти в Україні є звернення до процесу створення європейського простору вищої освіти. Основні вектори розвитку сучасного світу визначають напрями модернізації української системи освіти. До них відносяться процеси інтернаціоналізації, інтеграції й глобалізації. Дослідженням виявлено існування зовнішніх і внутрішніх закономірностей розвитку процесу професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей, які мають інтегративний характер і визначаються існуючими соціальними умовами, соціальною природою людини, специфікою освітнього простору. До внутрішніх закономірностей освітнього процесу належать зв'язки між його суб'єктами і компонентами дидактичного процесу: цілями, змістом, методами, засобами, формами. Зовнішні закономірності підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей у закладах вищої освіти характеризують залежність навчання від соціальних процесів і умов: формування професійної компетентності майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей упливає на активізацію ресурсів гуманізації суспільства і самореалізації особистості; неперервність і випереджувальний характер професійної освіти забезпечує поступове нарощування компетентнісного потенціалу майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей, упливає на зміст і технології підготовки; інтеграція як загальна світова тенденція розвитку всіх сфер життєдіяльності людини і суспільства зумовлює розвиток системи професійної підготовки фахівців соціономічних спеціальностей як освітньо-професійного середовища. Представлені закономірності визначають загальну стратегію розв’язання завдань професійної підготовки і служать підґрунтям ефективної професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Сукупність закономірностей розкриває сутність, рівні розвитку, механізми інтеграції й фактори оптимізації професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей, дозволяє розглядати зазначений процес як цілісне явище, що забезпечує його результативність.