Випуск 1 (2022)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 49
  • Документ
    Формування толерантності майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Попова, Ольга Іванівна; Лесик, Анжеліка Сергіївна
    У статті зроблено спробу проаналізувати філософську, психологічну та педагогічну літературу під кутом зору досліджуваної проблеми – формування толерантності майбутніх учителів початкової школи. Доведено, що невід’ємним складником толерантності вчителя початкової школи є здатність до діалогічних взаємин з учнями, а саме можливість сприймати ситуацію з позицій інших людей; властивість емоційно стійкої особистості, що визначає можливості встановлення зв’язків між людьми на основі цінностей, змісту та організації психологічної безпеки. Завданнями педагогіки толерантності є: визнання дитини такою, якою вона є: формування дитини на ненасильницькій основі; виявлення гуманності, доброзичливості, чуйності, терпимості, довіри, поваги до вихованця; розвиток умінь знаходження способів розв’язання та попередження конфліктів; діалогічне спілкування; виявлення педагогічного оптимізму. Становлення толерантності майбутніх педагогів початкової школи відбувається шляхом забезпечення усвідомлення особистісної значущості толерантності як необхідної риси на аксіологічних і гуманістичних засадах; формування практичних умінь щодо виховання її в школярів в освітньому процесі; використання на заняттях форм і методів, які передбачають діалогічну та полілогічну взаємодію. Завданнями педагогіки толерантності є: визнання дитини такою, якою вона є: формування дитини на ненасильницькій основі; виявлення гуманності, доброзичливості, чуйності, терпимості, довіри, поваги до вихованця; розвиток умінь знаходження способів розв’язання та попередження конфліктів; діалогічне спілкування; виявлення педагогічного оптимізму. Дієвими були завдання, які передбачали обговорення професійних проблем у групах, мозковий штурм; ситуативне моделювання – розігрування ситуацій за ролями; опрацювання дискусійних питань – «займи позицію», неперервна шкала думок, дискусія; застосування медіаресурсів загалом і роботу над анімаційними фільмами, що позитивно впливали на розвиток мотивації й здібностей студентів до самовдосконалення, активізації особистісного й професійного досвіду. Визначальним є те, що толерантність виявляється серед моральних цінностей гуманізму, стає, з одного боку, основою сучасної освіти, яка транслює норми людських відносин і є основою гуманізації знань, з іншого – інструментальною цінністю особистості, яка зумовлює ставлення людини до світу і її поведінку у взаємодії з іншими.
  • Документ
    Шляхи удосконалення пізнавальної самостійності майбутніх учителів
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Щербакова, Надія Миколаївна; Голуб, Олена Вікторівна; Лесик, Анжеліка Сергіївна
    У статті висвітлюється одна з актуальних проблем сучасної педагогічної науки – удосконалення пізнавальної самостійності майбутніх учителів початкової школи. Значущість і можливість розв’язання її в теоретичному аспекті визначається в дослідженнях вітчизняних і зарубіжних учених. З’ясовано, що пізнавальна самостійність є важливою і необхідною якістю сучасного педагога, яка забезпечить йому можливість здійснювати ефективну професійно-педагогічну діяльність, в основі якої ‒ активність і самостійність, творча реалізаця здобутих знань у розв’язанні різноманітних професійних завдань. У статті наголошується, що формування визначеної якості може здійснюватись у процесі вивчення майбутніми педагогами дисциплін педагогічного циклу, зокрема історії педагогіки. Ця наука забезпечує можливість здобувачам освіти в процесі пізнання педагогічних істин логічно мислити, глибоко приникати в освітні проблеми, що сприяє формуванню механізмів їх самореалізації, саморозвитку, прагненню до творчого пошуку. У статті актуалізується положення, що в процесі викладання цієї дисципліни діяльність студентів необхідно спрямовувати на формування вміння творчо застосовувати отриману інформацію й інтерпретувати її, продуктивно використовувати набутий досвід у реальних життєвих ситуаціях. Авторами запропоновано застосовувати інтерактивні методи навчання під час вивчення студентами історії педагогіки для вдосконалення пізнавальної самостійності. Схарактеризовано особливе значення дискусійних та ігрових методів. Визначено, що саме ці методи забезпечують активізацію діяльності студентів шляхом виявлення істини через зіставлення різних поглядів у контексті вирішення педагогічних проблем на основі врахування часових викликів суспільства певного історичного періоду. Наголошено, що відповідно організована робота студентів створює умови для самостійного пошуку, забезпечує інтенсивну роботу думки, сприятливі умови для розвитку здатності майбутніх педагогів самостійно, усебічно розглядати предмет вивчення.
  • Документ
    Методичні особливості вивчення основ теорії флуктуацій у курсі теоретичної фізики педагогічного університету
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Школа, Олександр Васильович
    У статті розглядаються теоретичні аспекти та практична реалізація авторського методичного підходу у викладанні основ теорії флуктуацій курсу теоретичної фізики педагогічного університету, що має важливе значення у фундаментальній професійній підготовці майбутніх учителів фізики. Зазначено, що незважаючи на наявність різноманітних літературних джерел, методичну цінність та оригінальність авторських підходів у висвітленні основних питань навчального курсу, необхідність удосконалення методики його викладання за сучасних умов модернізації вищої педагогічної освіти в контексті європейських вимог та наявних реалій є цілком очевидною і закономірною. Зазначено, що ефективному засвоєнню основних положень теорії флуктуацій курсу теоретичної фізики з урахуванням принципів фундаментальності і професійної спрямованості сприятиме максимальна лаконічність математичного апарату, змістовна компактність, єдність, чіткість і послідовність викладу навчального матеріалу відповідно з логікою його подання у наукових «першоджерелах». Розгляд питання про флуктуації основних термодинамічних величин макросистеми (енергії, об’єму, густини, температури, ентропії, тиску) запропоновано на основі використання двох лем Гіббса. Молекулярне розсіяння світла та його наслідки висвітлено згідно закону Релея за умови, коли розміри неоднорідностей середовища внаслідок теплового руху частинок малі порівняно з довжиною світлової хвилі. Виведення формули Ейнштейна-Смолуховського для броунівського руху запропоновано згідно першоджерел з акцентуванням уваги на аналізі її фізичної сутності, зв’язку з другим законом термодинаміки, експериментальним визначенням на її основі на початку ХХ ст. сталої Больцмана як вирішального аргументу на користь молекулярно-кінетичної теорії будови речовини і всієї концепції статистичної фізики. Організація освітнього процесу на основі пропонованого автором методичного підходу свідчить про його ефективність, що підтверджується рівнем пізнавальної активності і результатами підсумкового модульного контролю здобувачів протягом останніх років.
  • Документ
    Правова соціалізація та правове виховання дітей і молоді засобами цифрових технологій
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Сизоненко, Ірина Геннадіївна
    У статті здійснено вивчення проблеми діяльності соціального працівника, соціального педагога з правової соціалізації та правового виховання дітей і молоді засобами цифрових технологій. Проаналізовані вимоги до фахівця, який покликаний забезпечувати високий рівень правової соціалізації особистості в суспільстві. Зокрема, на підставі огляду Європейської рамкової програми оновлених ключових компетентностей, Концепції розвитку цифрових компетентностей виокремлено цифрову компетентність, що полягає в цифровій та інформаційній грамотності, вмінні використовувати та взаємодіяти з цифровими технологіями для навчання, професійної діяльності та участі в житті суспільства. Схарактеризовано зміст програм та методичних рекомендацій з питань правової соціалізації, зокрема, «Методичних рекомендацій із соціальної роботи з неповнолітніми, які вчинили правопорушення»; «Програми формування толерантності та попередження конфліктів та злочинів на ґрунті ненависті «Будуємо майбутнє разом»». Вивчено досвід правовиховної роботи закладів загальної середньої освіти, що засвідчив про наявність певної системи організації правової освіти, умов для розвитку правової свідомості, культури та досвіду правової поведінки здобувачів освіти, проте відсутній досвід використання інтерактивних цифрових технологій, створення інноваційного освітнього онлайн середовища для правової соціалізації дітей та молоді. У статті наведені приклади діджитал застосунків, що можуть використовуватися фахівцями задля організації правовиховного процесу, зокрема в процесі формування мотивації до самостійного пошуку правової інформації; вирішення правових завдань; створення правових онлайн кросвордів; вироблення навичок швидкої орієнтації в соціально-правових ситуаціях; самостійного створення інтерактивних правових ігор; вивчення рівня правової обізнаності щодо прав та обов’язків тощо. Визначено, що використання цифрових технологій у соціально-педагогічній діяльності дозволяє урізноманітнити процес правовиховної роботи, зробити його сучасним, цікавим, доступним та спрямувати на попередження проявів негативної поведінки, формування правової освіченості дітей та молоді.
  • Документ
    Інноваційно-інформаційні підходи в підготовці кадрів для туристичної індустрії
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Щербак, Людмила
    У статті визначено основні завдання інформаційно-комунікаційних технологій навчання, розглянуто напрями впровадження їх у фахову підготовку майбутніх менеджерів туризму: вивчення апаратного та програмного забезпечення туристичного офісу; формування навичок із автоматизації роботи туристичного агентства; вивчення методики і стратегії рекламної діяльності, формування навичок по організації туристичного бізнесу в Internet; вивчення методики роботи з інформаційно-пошуковими системами. Підготовкою фахівців галузі туризму займаються більше 80 закладів вищої освіти України та ще більше професійних закладів нижчого рівня акредитації. Це, безумовно, сприяє розвитку туристичної галузі, але низький ступінь співробітництва між закладами професійної туристичної освіти та підприємствами не дає можливості для становлення високоякісного не тільки теоретичного, а й практичного аспекту освіти. Недостатність практичних навичок гальмує розвиток туристичної сфери, оскільки підприємствам необхідно проводити навчання співробітників уже на робочому місці, втрачаючи не тільки час, а й кошти. У свою чергу, заклади вищої освіти зацікавлені в тому, щоб їхні випускники були конкурентоспроможними на ринку праці, тому що це є показником якості підготовки окремого закладу та вагомою підставою для майбутнього співробітництва між підприємством-роботодавцем та закладом освіти. Інноваційна педагогічна діяльність пов’язана з відмовою від відомих штампів, стереотипів у навчанні, вихованні та розвитку особистості учня, створює нові нормативи особистісно-творчої, індивідуально спрямованої діяльності педагога, розробляє педагогічні технології, що реалізуються в цій діяльності. Особливо важливим це стає сьогодні, коли важливим пріоритетом державної політики на ринку праці є оптимізація професійної підготовки населення з акцентуванням не на оцінці процесу навчання, а на результаті, не на тривалості навчання, а на його якості.