Психолого-педагогічна характеристика психологічного віку студентів в контексті життєвих компетенцій особистості
Вантажиться...
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Бердянський державний педагогічний університет
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз підходів до визначення поняття «вік» як одного з основних критеріїв психічного життя людини й особливостей її характеру та встановлено різновиди віку як психологічної категорії: хронологічний, соціальний, біологічний та психологічний. Проаналізовано основні критерії розуміння та інтерпретації психологічного віку. Зазначено, що психологічний вік є важливою часовою характеристикою життя особистості, оскільки відбиває момент сприйняття людиною системи відношень між подіями її життєвого шляху та формується на основі переживання нею реалізованості власного життя на рівні цілісного буття. Встановлено на концептуальному рівні складники психологічного віку та співвідношення його із хронологічним віком особистості. Зазначено, що психологічний вік людини залежить від наявних у неї життєвих компетентностей, які формуються протягом усього життя. Розглянуто сутність життєвої компетентності та її структура. Наголошено, що саме в студентському віці відбувається усвідомлення неповторності та незворотності часу, розуміння кінцевості свого існування, що спонукає до роздумів над сенсом життя і смерті, часовими та життєвими перспективами, постановками нових, реально досяжних цілей, формування планів на майбутнє.
Головна увага в статті приділена експериментальному дослідженню, яке дозволило встановити психолого-педагогічні характеристики психологічного віку студентів-логопедів у контексті життєвих компетенцій особистості. Визначено, що загалом різниця між хронологічним та психологічним віком у майбутніх логопедів незначна і знаходиться в межах норми (студенти першого курсу мають психологічний вік менший за хронологічний, на четвертому ж курсі ці цифри майже однакові). Це обумовлено набуттям життєвих компетенцій у процесі професійної підготовки. Простежено різницю і між очікуваною тривалістю життя першого та четвертого курсів, що підтвердило оптимістичний погляд студентів на життєву перспективу.
Опис
Ключові слова
вік, біологічний вік, хронологічний вік, психологічний вік, життєвий шлях, життєва компетентність
Бібліографічний опис
Малихіна Т. П. Психолого-педагогічна характеристика психологічного віку студентів в контексті життєвих компетенцій особистості / Т. П. Малихіна, О. А. Малихіна // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки : зб. наук. пр. – Бердянськ : БДПУ, 2022. – Вип. 1. – С. 264–273.