Психологічне дослідження особливостей емоційної зрілості осіб юнацького віку
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Габітус
Анотація
Статтю присвячено дослідженню особливостей емоційної зрілості осіб юнацького віку. На основі узагальнення різних позицій психологів установлено, що під емоційною зрілістю розуміють певний рівень розвитку особистості, що характеризується відкритістю емоційного досвіду, розумінням власних почуттів та їх прийняттям, розвиненою емоційною саморегуляцією, здатністю адекватно до ситуації та відповідно до власних переживань виражати і проявляти почуття та емоції. Люди, що досягли емоційної зрілості, здатні розпізнавати власні емоції, виражати їх у соціально прийнятний та адекватний спосіб, ефективно розв’язувати ситуації конфлікту, а також взаємодіяти з іншими, ураховуючи їхні безпосередні емоції і почуття. Виокремлено основні структурні компоненти емоційної зрілості особистості, до яких відносять рефлексію емоцій, емоційну саморегуляцію, емпатію, прийняття власних емоцій, а також емоційну експресивність. Експериментально визначено особливості емоційної зрілості здобувачіввищої освіти 1-го і 2-го року навчання. Серед досліджуваних переважає середній рівень емоційної зрілості, однак 22,5% осіб мають низькі показники. Установлено, що у 25% студентів переважає низький рівень емоційної саморегуляції, що говорить про певні труднощі в управлінні власними емоціями, схильність швидко піддаватися дії стресових чинників. Дослідження показало, що у 22,5% опитаних переважає низький рівень емпатії, який негативно впливає на їхню спроможність до ефективної взаємодії та співпраці з іншими. Зафіксовано низький рівень 20% емоційної експресивності, що вказує на труднощі у вираженні власних емоцій, їх стримуванні або неконтрольованому прояві. Доведено необхідність розроблення корекційно-розвивальної програми з удоско налення визначених компонентів емоційної зрілості осіб юнацького віку, упровадження якої буде сприятиме розвитку саморегуляції, емпатійності, самомотивації, покра щенню емоційної та соціальної компетентності, а також стабілізації міжособистісних відносин студентів.
Опис
Ключові слова
емоційна зрілість, рефлексія емоцій, емпатія, емоційна саморегуляція, експресивність, юнацький вік
Бібліографічний опис
Горецька О. В. Психологічне дослідження особливостей емоційної зрілості осіб юнацького віку / О. В. Горецька, Н. І. Сердюк, В. Ю. Аврамчук. – Габітус, 2024. – № 63. – С. 70–77.