Статті

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 686
  • Документ
    Методичні особливості підготовки до НМТ з фізики
    (European congress of scientific discovery, 2025) Кузнєцова, Олена Яківна
    Починаючи з 2022 року в Україні проводиться Національний мультипредметний тест (НМТ), яким замінено зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО). Впровадження НМТ зумовлено повномасштабною війною, що розпочалася в нашій державі. Традиційна процедура проведення ЗНО, коли тестування з кожного предмету проходило в окремий день з перервами в декілька днів, була змінена через небезпеку для життя учасників, на тестування в один день і тест НМТ містить завдання з декількох предметів. Так у 2024 році, тест НМТ складався з чотирьох предметів, три з яких є обов’язковими, а один предмет за вибором учасника НМТ. Тестування тривало 240 хвилин. Спочатку впродовж 120 хвилин випускники виконували завдання з української мови та математики. Після перерви у 20 хвилин знов впродовж 120 хвилин тривало тестування з історії України та предмета за вибором. Слід зазначити, що така процедура проведення НМТ виявляється доволі жорсткою для вчорашніх школярів. Бо вони живуть і навчаються, переважно дистанційно або у змішаному форматі, в умовах періодичного відключення електрики, постійних ворожих обстрілів та повітряних тривог, коли заняття перериваються та учні й вчителі прямують до укриття, що згубно відбивається на їхньому психологічному, емоційному та ментальному стані. У цьому зв’язку, вступникам через нервове напруження може бути важко сконцентруватися під час складання НМТ задля раціонального розподілу уваги між тестовими завданнями різного типу, які до того ж містять питання з різних предметів, розуміння формату формулювання умов завдань або задач, способу представлення відповіді, а також через жорстке обмеження в часі проведення самого тестування, що вимагає швидкої і точної відповіді на питання. Отже, з вищесказаного випливає, що для успішного складання НМТ, зокрема з фізики, вступників слід спеціально підготувати з теоретичних питань, навичок та вмінь їх практичного застосування, навчити концентруватися у стресовій ситуації, розуміти стиль формулювання завдань, точно, вичерпано та швидко давати на них відповіді. Ефективним інструментом підготовки до НМТ з фізики (серед інших) наразі стали підготовчі курси, які організовані у вищих закладах освіти. У статті описано розроблену методику навчання абітурієнтів з фізики на підготовчих курсах, яка сприяє успішному складанню письмового тестування з НМТ.
  • Документ
    Translational Twins and Extraordinary Classification of Divalent Nitrates
    (Journal of Nano- and Electronic Physics : Сумський державний університет, 2025) Kuznetsova, O. Ya.; Kolomoets, A. G.; Shkola, O. V.; Lisina, L. O.
    Symmetry aspects of Pm3 → Pa3 and Pm3 → P213 phase transitions in Barium, Strontium and Lead nitrates are considered. It is noted that the Pm3 → Pa3 phase transition is proper for crystal class called nonferroics. The characteristic features of nonferroics are given. It has been shown that divalent nitrates have these features. The Pm3 → P213 phase transition is classified as a phase transition characteristic of second-order ferroics. Thus, it is concluded that divalent nitrates are second-order ferroics and nonferroics at the same time. It was reported that according to the classification of higher-order ferroics, a spontaneous thermodynamic quantity described by a third-rank tensor should arise in the P213 phase. Such a tensor could be a tensor of piezoelectric coefficients, but in the P213 phase we were unable to detect the piezoelectric effect. It was suggested that in the P213 phase piezoelectric charges are localized on the walls of translational twins (domains), where they can be neutralized. Such domains arise as a result of the Pm3 → Pa3 phase transition. They were visualized by chemical etching. The temperature dependences of dielectric permeance in high-temperature region were also investigated. Small anomalies of the dielectric permeance were fond in the vicinity of the Pm3 → Pa3 phase transition for all tree compounds. It is noted that such anomalies are one of the signs of translational phase transitions.
  • Документ
    Методика корекції знань з фізики студентів в умовах освітніх втрат
    (SWorld & D.A. Tsenov Academy of Economics, Svishtov,Bulgaria, 2025) Кузнєцова, Олена Яківна; Коломоєць, Ганна Генадіївна
    В умовах війни наша країна зазнала значних освітніх втрат, які мають довгострокові наслідки. Аналіз результатів складання НМТ з фізики 2023-2024 років показав суттєве зменшення якісного рівня знань та мотивації випускників шкіл до вивчення фізики. Не заперечний факт, що наразі до вищих технічні закладів освіти, де фізика виступає фундаментом всіх фахових дисциплін, вступають абітурієнти, які мають низький рівень знань з фізики, що загрожує зниженню інтелектуального рівня суспільства та призупиненню розвитку багатьох перспективних галузей науково-технічної сфери. Студенти, які навчаються у вищих навчальних закладах під час війни, стикаються з багатьма проблемами, а саме, труднощами з адаптацією після переїзду в безпечніші регіони нашої країни або закордон; відсутністю стабільного інтернету та необхідних умов для дистанційного навчання через перебої з електропостачанням та ракетні обстріли; втратою мотивації до навчання та емоційне вигорання через надмірне навантаження і невизначене майбутнє. Збереження молоді та юнацтва під час війни є важливої задачею, бо саме молоде покоління визначає майбутній потенціал України, відбудовуватиме та розвиватиме економіку нашої держави, вітчизняну науку, культуру та політику. У зв’язку з цим, розроблена методика корекції знань, яка грунтується на зміні змісту та способів навчальної діяльності студентів через створення базису знань з фізики, необхідного для подолання академічної та психологічної не впевненості задля розвитку навичок самостійної аудиторної та поза аудиторної роботи з метою опанування університетським курсом фізики. Як показують представлені у статті результати, презентована методика корекції знань досить ефективна, і, що дуже важливо, студенти склали свою першу сесію на позитивні оцінки без перескладання іспиту з фізики та заборгованості, що надає їм впевненості у своїх академічних можливостях, сприяє психологічному комфорту, підвищує вмотивованість до навчання, віру у свої сили та майбутнє.
  • Документ
    Методика індивідуалізації навчання студентів з фізики
    (Modern engineering and innovative technologies, 2025) Кузнєцова, Олена Яківна
    Сьогодення висуває нові жорсткі вимоги до професійних компетенцій, якими повинні володіти сучасні випускники вищих навчальних закладів освіти для ефективного вирішення поставлених часом викликів, що не можливо без посиленої підготовки з фізики. Сучасні здобувачі вищої освіти потребують індивідуалізації траєкторій навчання з огляду на їхній різний рівень початкової підготовки з фізики, вмотивованість до навчання, уміння навчатися, когнітивні здібності, темп засвоєння наукових знань, навички системного самонавчання та ментальність. До того ж, в наслідок повномасштабного військового вторгнення російської федерації на територію України, сьогодні у вітчизняних закладах вищої освіти панівне місце посідає дистанційна, асинхронна та змішана форми навчання. Для практичної реалізації індивідуального підходу навчання студентів з фізики було вибрано платформу штучного інтелекту Moodle, бо, як відомо, це доступна безкоштовна, поширена в Україні та в світі, система управління навчанням. Розроблені методичні пройми, які описані у статті, дозволяють створювати динамічні, персоналізовані завдання, які студенти вивчають самостійно власним темпом, і залежно від їхніх відповідей, змінювати цей темп навчання відповідно до потреб студента. У цьому зв’язку, платформа штучного інтелекту Moodle надає ефективні можливості для вдосконалення освітнього процесу з фізики, індивідуалізації методичних прийомів для навчання студентів, що сприяє підвищенню інтересу та мотивації до вивчення фізики, робить процес навчання з фізики гнучким та динамічним, допомагає задовольнити особистісні освітні очікування та потреби здобувачів вищої освіти відповідно до обраної майбутньої спеціальності.
  • Документ
    Психолого-педагогічні аспекти формування мовленнєвої компетентності здобувачів початкової освіти у контексті сучасних викликів
    (Перспективи та інновації науки, 2025) Петрик, Крістіна Юріївна; Малиш, Яна Вікторівна
    У статті розглянуто психолого-педагогічні аспекти формування мовленнєвої компетентності здобувачів початкової освіти у контексті сучасних викликів. Визначено, що молодший шкільний вік є сенситивним періодом для розвитку комунікативних навичок, оскільки учні активно адаптуються до нового соціального середовища, вчаться взаємодіяти з однолітками та дорослими, засвоюють нові мовленнєві конструкції. Особливу увагу приділено впливу цифровізації освіти, зростаючої багатомовності, а також необхідності розвитку емоційного інтелекту як важливого чинника успішної комунікації між здобувачами початкової освіти. У статті проаналізовано роль педагогічних стратегій у формуванні мовленнєвої культури молодших школярів, зокрема використання інтерак- тивних технологій, діалогічного підходу, арт-педагогіки та методів інклю- зивного навчання. Окремо висвітлено психологічні аспекти розвитку мовлення, такі як мотивація до комунікації, когнітивні та емоційні особливості здобувачів початкової освіти, вплив соціального середовища та рівень сформованості навичок усного та писемного мовлення. Запропоновано практичні вправи щодо ефективного формування мовленнєвої компетентності молодших школярів у сучасних умовах, з урахуванням інноваційних підходів до навчання та викликів, спричинених цифровою трансформацією, соціальними змінами та необхідністю адаптації учнів до динамічного суспільного простору. Зазначено, що розвиток мовленнєвої компетентності здобувачів початкової освіти є багатогранним процесом, що потребує комплексного підходу та взаємодії педагогів, психологів і сім’ї для забезпечення успішної соціалізації та навчальної діяльності молодших школярів.