Переглянути
Нові надходження
Зараз показуємо 1 - 5 з 680
- ДокументТайм-менеджмент у професійній діяльності майбутнього вчителя початкових класів як чинник його педагогічної ефективності(Наукові інновації та передові технології, 2025) Петрик, Крістіна ЮріївнаУ статті розкрито проблему тайм-менеджменту у професійній діяльності майбутнього вчителя початкових класів як одного з ключових чинників підвищення ефективності його педагогічної праці. Наголошено, що в умовах зростання навантаження на майбутнього педагога, упровадження інноваційних методик навчання та необхідності постійної взаємодії з учнями, батьками й адміністрацією, раціональне управління власним часом стає не лише практичною потребою, а й складовою професійної компетентності сучасного конкурентоспроможного фахівця. Акцентовано увагу на теоретичних основах тайм-менеджменту як системи організації часу, що включає планування, визначення пріоритетів, цілепокладання, делегування завдань, рефлексію та самоконтроль. Окреслено основні виклики, що постають перед учителем початкових класів у процесі організації власного часу, зокрема багатозадачність, емоційне навантаження, поєднання навчальної, виховної та адміністративної функцій. Особливу увагу приділено аналізу ефективних практик тайм-менеджменту в освітньому середовищі, зокрема: ведення педагогічного планера, застосування технік розподілу часу (метод «Pomodoro», матриця Ейзенхауера), цифрових інструментів для планування й відстеження виконаних завдань, а також впровадження особистих ритуалів, що сприяють збереженню ресурсного стану педагога. Результати теоретичного аналізу підтверджують, що сформовані навички тайм-менеджменту прямо впливають на якість освітнього процесу, здатність до педагогічної імпровізації, зниження ризиків професійного вигорання та забезпечення здорового балансу між професійною та особистою сферами. Відтак, розвиток тайм-менеджмент-компетентностей має бути інтегрованою складовою фахової підготовки та післядипломної освіти педагогів.
- ДокументТолерантне освітнє середовище як чинник забезпечення рівного доступу здобувачів початкової освіти до навчання(Вісник науки та освіти, 2025) Коваль, Карина ВалентинівнаУ статті розкрито значення формування толерантного освітнього середовища як ключового чинника забезпечення рівного доступу здобувачів початкової освіти до якісного навчання. У контексті сучасних глобалізаційних, соціокультурних трансформацій та викликів, пов’язаних із воєнним станом, міграційними процесами, зростанням соціальної вразливості населення та впливом цифрових технологій, толерантне освітнє середовище розглядається як стратегічна основа для побудови інклюзивної та гуманістично орієнтованої освіти. Основну увагу зосереджено на особливій ролі початкової школи як базисного етапу соціалізації дитини та формування її морально-етичних і соціальних орієнтирів. Проаналізовано основні наукові підходи до проблеми толерантності у сфері освіти. Визначено, що формування культури толерантності потребує цілеспрямованої педагогічної діяльності, яка охоплює психологічну безпеку, фізичну доступність, педагогічну гнучкість, культурну чутливість і комунікативну відкритість освітнього процесу. Наголошено на необхідності перегляду освітньої парадигми в бік індивідуалізованого підходу, де кожна дитина має право бути різною, але рівною у своїх можливостях. Розглянуто також роль учителя в забезпеченні позитивного мікроклімату в класі та його здатність впливати на формування гуманістичних цінностей у молодших школярів. Підкреслено, що толерантне середовище не обмежується відсутністю дискримінації, а передбачає активне визнання різноманіття, повагу до особистісних відмінностей та створення умов для повноцінного розвитку кожної дитини. Матеріал статті може бути корисним для науковців, педагогів, адміністраторів освітніх закладів та фахівців, які працюють у сфері інклюзивної освіти.
- ДокументП'ять постулатів геометрії Всесвіту: «Начала» Евкліда Олександрійського та математика досконалості(Zenodo, 2025-10-07) Кудінов, Микола ВалерійовичСтаття присвячена фундаментальному внеску Евкліда Олександрійського (325–265 рр. до н.е.) у розвиток математики та геометрії. Розглядається його головний твір «Начала» — один з найвпливовіших текстів в історії науки після Біблії, що складається з 13 книг і містить 465 теорем. Особлива увага приділяється п'яти постулатам евклідової геометрії, зокрема аксіомі паралельності, яка згодом призвела до створення неевклідової геометрії. У статті детально аналізуються різні аспекти математичної спадщини Евкліда: доведення ірраціональності √2, конічні перерізи, метод танграма, золотий переріз і піфагорійська зірка, Платонові тіла та їхня побудова. Розглядаються класичні математичні проблеми, такі як квадратура круга, нескінченність простих чисел, решето Ератосфена, алгоритм Евкліда для знаходження найбільшого спільного дільника та піфагорові трійки. Матеріал ілюструється численними прикладами, від стародавнього наближення числа π до сучасних застосувань, включаючи «парадокс піци». Стаття демонструє, як евклідова геометрія заклала основи дедуктивного методу в математиці та вплинула на розвиток науки протягом двох тисячоліть.
- ДокументЯвище булінгу як психолого-педагогічний феномен освітнього процесу сучасного шкільного середовища(Молодь і ринок, 2023) Лесик, Анжеліка Сергіївна; Сапранкова, Катерина ВолодимирівнаУ статті розглянуто явище булінгу як психолого-педагогічного феномену сучасного освітнього процесу; визначено основні поняття; досліджено та проаналізовано характерологічні особливості учасників булінгу; розглянуто причини, умови, види та форми цькування серед учасників освітнього процесу; проаналізовано причини прояву булінгу серед здобувачів; досліджено чинні закони щодо міри покарання за скоєння булінгу в освітньому процесі; обґрунтовані за-конодавчі покарання за скоєння та прикриття фактів булінгу; проаналізовано закон щодо створення безпечного освітнього середовища, як детермінанти профілактики булінгу в освітньому процесі; досліджено шляхи профілак-тики булінгу педагогами та зроблено акцент на побудові такого освітнього процесу, який унеможливлює виникнення булінгу серед учасників освітнього процесу.
- ДокументІмплементація арт-терапевтичних методів у систему нової української школи як ефективних засобів розвитку емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти(Молодь і ринок, 2024) Лесик, Анжеліка Сергіївна; Сапранкова, Катерина ВолодимирівнаУ статті розкрито поняття емоційного інтелекту та його важливість для загального благополуччя здобувачів початкової освіти; досліджено розвиток емоційного інтелекту у процесі активної діяльності особистості, спілкуванні та взаємодії із соціумом; визначено структуру, чинники розвитку, критерії оцінювання емоційного інтелекту; розкрито складну структуру емоційного інтелекту; зроблено акцент на педагогічних, біологічних чинниках розвитку емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти; визначено складові емоційного інтелекту; окреслено рівні розвитку емоційного інтелекту; розглянуто поняття арт-терапії та її ролі у розвитку особистості; досліджено функції арт-терапії; висвітлено методи арт-терапії, які доцільно використовувати під час освітнього процесу.