Статті

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 688
  • Документ
    Практики тайм-менеджменту у підвищенні психологічної адаптивності та запобіганні емоційному виснаженню внутрішньо переміщених осіб
    (Педагогічна Академія: наукові записки, 2025) Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Черезова, Ірина Олександрівна; Федорик, Вікторія Володимирівна
    У статті розкрито психологічні механізми впливу базових практик тайм-менеджменту на рівень тривожності та емоційної саморегуляції внутрішньо переміщених студентів в умовах воєнної нестабільності. Обґрунтовано, що вимушене переміщення супроводжується втратою структурованості повсякдення, зниженням відчуття контролю та підвищеним психоемоційним навантаженням, що підсилює ризики виснаження й дезадаптивних реакцій. Методологічну основу становили теоретичний аналіз психологічних і педагогічних джерел, стандартизовані психодіагностичні методики (STAI, PSS-10, DERS, PCRS, ДОС, ССУ, ОСД) та коротка формувальна програма, спрямована на розвиток навичок планування, пріоритезування й саморегуляції. Навчальні активності передбачали роботу з мікроцілями, циклічне структурування завдань, фіксацію мінімальних щоденних дій і практику «малих кроків». Показано, що навіть невелике впровадження технік тайм-менеджменту сприяє зниженню інтенсивності тривожних переживань, покращенню контролю над емоційними реакціями, підвищенню відчуття впорядкованості дій та поверненню суб’єктивного відчуття керованості життям. Візуалізація динаміки демонструє узгоджений напрям змін у трьох вимірах – тривожність, емоційна регуляція, організація часу – що підтверджує ресурсний характер структурованої повсякденної активності для ВПО-студентів. Окреслено практичні рекомендації щодо впровадження мікропрактик тайм-менеджменту у психологічну та освітню підтримку молоді, яка переживає переміщення. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розширенням вибірки, вивченням довготривалих ефектів, диференціацією підтримки за рівнем тривожності та інтеграцією цифрових інструментів саморегуляції.
  • Документ
    Архімедова сила уяви. Як античний геній зважував світ і обчислював нескінченність
    (Zenodo, 2025-11-09) Кудінов, Микола Валерійович
    Стаття детально аналізує практичні дослідження Архімеда: від перевірки золотої корони царя Гієрона, що призвело до відкриття виштовхувальної сили, до геометричних методів як невсіс і нерозв’язаних задач, як трисекція кута. Особлива увага приділяється силі математичного аналізу – обчисленню числа π, методу вичерпування та подоланню нескінченності, що передвіщує основи інтегрального числення. Починаючи з легендарного вислову "Дайте мені точку опори, і я переверну Землю!", автор розкриває принципи важелів і механіки, що дозволили Архімеду уявити переміщення планети. Далі розглядається амбітна "Задача про пісчинки", де Архімед обчислює кількість зерен піску, необхідних для заповнення усього, демонструючи новаторську систему великих чисел і масштаби Всесвіту. Читач познайомиться з тривимірними архімедовими тілами та графами, а також з елегантним співвідношенням кулі, вписаної в циліндр, на тлі Делоської задачі про подвоєння куба. Не обійдено увагою й дещо ігрові винаходи: стомахіон (прототип пазла), спіралі, арбелос та салінон, що поєднують розвагу з глибокою геометрією. Завершує огляд загадкова "Задача Архімеда про биків" — складна система рівнянь, що кидає виклик навіть сучасним обчислювачам.
  • Документ
    Методичні особливості підготовки до НМТ з фізики
    (European congress of scientific discovery, 2025) Кузнєцова, Олена Яківна
    Починаючи з 2022 року в Україні проводиться Національний мультипредметний тест (НМТ), яким замінено зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО). Впровадження НМТ зумовлено повномасштабною війною, що розпочалася в нашій державі. Традиційна процедура проведення ЗНО, коли тестування з кожного предмету проходило в окремий день з перервами в декілька днів, була змінена через небезпеку для життя учасників, на тестування в один день і тест НМТ містить завдання з декількох предметів. Так у 2024 році, тест НМТ складався з чотирьох предметів, три з яких є обов’язковими, а один предмет за вибором учасника НМТ. Тестування тривало 240 хвилин. Спочатку впродовж 120 хвилин випускники виконували завдання з української мови та математики. Після перерви у 20 хвилин знов впродовж 120 хвилин тривало тестування з історії України та предмета за вибором. Слід зазначити, що така процедура проведення НМТ виявляється доволі жорсткою для вчорашніх школярів. Бо вони живуть і навчаються, переважно дистанційно або у змішаному форматі, в умовах періодичного відключення електрики, постійних ворожих обстрілів та повітряних тривог, коли заняття перериваються та учні й вчителі прямують до укриття, що згубно відбивається на їхньому психологічному, емоційному та ментальному стані. У цьому зв’язку, вступникам через нервове напруження може бути важко сконцентруватися під час складання НМТ задля раціонального розподілу уваги між тестовими завданнями різного типу, які до того ж містять питання з різних предметів, розуміння формату формулювання умов завдань або задач, способу представлення відповіді, а також через жорстке обмеження в часі проведення самого тестування, що вимагає швидкої і точної відповіді на питання. Отже, з вищесказаного випливає, що для успішного складання НМТ, зокрема з фізики, вступників слід спеціально підготувати з теоретичних питань, навичок та вмінь їх практичного застосування, навчити концентруватися у стресовій ситуації, розуміти стиль формулювання завдань, точно, вичерпано та швидко давати на них відповіді. Ефективним інструментом підготовки до НМТ з фізики (серед інших) наразі стали підготовчі курси, які організовані у вищих закладах освіти. У статті описано розроблену методику навчання абітурієнтів з фізики на підготовчих курсах, яка сприяє успішному складанню письмового тестування з НМТ.
  • Документ
    Translational Twins and Extraordinary Classification of Divalent Nitrates
    (Journal of Nano- and Electronic Physics : Сумський державний університет, 2025) Kuznetsova, O. Ya.; Kolomoets, A. G.; Shkola, O. V.; Lisina, L. O.
    Symmetry aspects of Pm3 → Pa3 and Pm3 → P213 phase transitions in Barium, Strontium and Lead nitrates are considered. It is noted that the Pm3 → Pa3 phase transition is proper for crystal class called nonferroics. The characteristic features of nonferroics are given. It has been shown that divalent nitrates have these features. The Pm3 → P213 phase transition is classified as a phase transition characteristic of second-order ferroics. Thus, it is concluded that divalent nitrates are second-order ferroics and nonferroics at the same time. It was reported that according to the classification of higher-order ferroics, a spontaneous thermodynamic quantity described by a third-rank tensor should arise in the P213 phase. Such a tensor could be a tensor of piezoelectric coefficients, but in the P213 phase we were unable to detect the piezoelectric effect. It was suggested that in the P213 phase piezoelectric charges are localized on the walls of translational twins (domains), where they can be neutralized. Such domains arise as a result of the Pm3 → Pa3 phase transition. They were visualized by chemical etching. The temperature dependences of dielectric permeance in high-temperature region were also investigated. Small anomalies of the dielectric permeance were fond in the vicinity of the Pm3 → Pa3 phase transition for all tree compounds. It is noted that such anomalies are one of the signs of translational phase transitions.
  • Документ
    Методика корекції знань з фізики студентів в умовах освітніх втрат
    (SWorld & D.A. Tsenov Academy of Economics, Svishtov,Bulgaria, 2025) Кузнєцова, Олена Яківна; Коломоєць, Ганна Генадіївна
    В умовах війни наша країна зазнала значних освітніх втрат, які мають довгострокові наслідки. Аналіз результатів складання НМТ з фізики 2023-2024 років показав суттєве зменшення якісного рівня знань та мотивації випускників шкіл до вивчення фізики. Не заперечний факт, що наразі до вищих технічні закладів освіти, де фізика виступає фундаментом всіх фахових дисциплін, вступають абітурієнти, які мають низький рівень знань з фізики, що загрожує зниженню інтелектуального рівня суспільства та призупиненню розвитку багатьох перспективних галузей науково-технічної сфери. Студенти, які навчаються у вищих навчальних закладах під час війни, стикаються з багатьма проблемами, а саме, труднощами з адаптацією після переїзду в безпечніші регіони нашої країни або закордон; відсутністю стабільного інтернету та необхідних умов для дистанційного навчання через перебої з електропостачанням та ракетні обстріли; втратою мотивації до навчання та емоційне вигорання через надмірне навантаження і невизначене майбутнє. Збереження молоді та юнацтва під час війни є важливої задачею, бо саме молоде покоління визначає майбутній потенціал України, відбудовуватиме та розвиватиме економіку нашої держави, вітчизняну науку, культуру та політику. У зв’язку з цим, розроблена методика корекції знань, яка грунтується на зміні змісту та способів навчальної діяльності студентів через створення базису знань з фізики, необхідного для подолання академічної та психологічної не впевненості задля розвитку навичок самостійної аудиторної та поза аудиторної роботи з метою опанування університетським курсом фізики. Як показують представлені у статті результати, презентована методика корекції знань досить ефективна, і, що дуже важливо, студенти склали свою першу сесію на позитивні оцінки без перескладання іспиту з фізики та заборгованості, що надає їм впевненості у своїх академічних можливостях, сприяє психологічному комфорту, підвищує вмотивованість до навчання, віру у свої сили та майбутнє.