Толерантне освітнє середовище як чинник забезпечення рівного доступу здобувачів початкової освіти до навчання
Вантажиться...
Дата
2025
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Вісник науки та освіти
Анотація
У статті розкрито значення формування толерантного освітнього середовища як ключового чинника забезпечення рівного доступу здобувачів початкової освіти до якісного навчання. У контексті сучасних глобалізаційних, соціокультурних трансформацій та викликів, пов’язаних із воєнним станом, міграційними процесами, зростанням соціальної вразливості населення та впливом цифрових технологій, толерантне освітнє середовище розглядається як стратегічна основа для побудови інклюзивної та гуманістично орієнтованої освіти. Основну увагу зосереджено на особливій ролі початкової школи як базисного етапу соціалізації дитини та формування її морально-етичних і соціальних орієнтирів. Проаналізовано основні наукові підходи до проблеми толерантності у сфері освіти. Визначено, що формування культури толерантності потребує цілеспрямованої педагогічної діяльності, яка охоплює психологічну безпеку, фізичну доступність, педагогічну гнучкість, культурну чутливість і комунікативну відкритість освітнього процесу. Наголошено на необхідності перегляду освітньої парадигми в бік індивідуалізованого підходу, де кожна дитина має право бути різною, але рівною у своїх можливостях. Розглянуто також роль учителя в забезпеченні позитивного мікроклімату в класі та його здатність впливати на формування гуманістичних цінностей у молодших школярів. Підкреслено, що толерантне середовище не обмежується відсутністю дискримінації, а передбачає активне визнання різноманіття, повагу до особистісних відмінностей та створення умов для повноцінного розвитку кожної дитини. Матеріал статті може бути корисним для науковців, педагогів, адміністраторів освітніх закладів та фахівців, які працюють у сфері інклюзивної освіти.
Опис
Ключові слова
толерантність, освітнє середовище, рівний доступ до здобуття повної загальної середньої освіти, початкова освіта
Бібліографічний опис
Коваль К. В. Толерантне освітнє середовище як чинник забезпечення рівного доступу здобувачів початкової освіти до навчання / К. В. Коваль // Вісник науки та освіти. – 2025. – № 5 (35). – С. 1498–1507.