Теоретичні та методичні особливості використання сучасних інформаційних технологій у навчанні теоретичної фізики
Вантажиться...
Дата
2016
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Вісник Житомирського державного університету імені І. Франка
Анотація
Статтю присвячено теоретико-методичним особливостям застосування сучасних інформаційних технологій у курсі теоретичної фізики педагогічного університету. Наведено результати досвіду створення й системного використання авторських комп'ютерно зорієнтованих дидактичних засобів з курсу термодинаміки і статистичної фізики: програмного пакету для моделювання фізичних явищ і процесів на базі Mathcad, комплекту презентаційних матеріалів до лекційних занять з мультимедійним супроводженням, педагогічного програмного засобу тестового контролю знань студентів
Опис
The article is devoted to the problem of improving the efficiency of the theoretical physics course educational process in training of future teachers of physics on the basis of systematic use of new information technologies. The author analyzed psychological and pedagogical, scientific and methodical literature and clarified the level of development of these multifaceted issues in the modern theory and methodology of teaching physics. He determined its methodological status, characterized contradictions and its role in theoretical physics course, which completes the basic training of future teachers of physics in teacher training University. You can find the definition of the main term of the research and read about the main areas of using of modern information technologies in teaching of theoretical physics. The main part of the article is devoted to the description of the experience of creation and system use of uniquely designed computer oriented didactic tools in teaching of the course of thermodynamics and statistical physics: a software package for modeling physical phenomena and processes based on Mathcad, a set of presentation of lectures materials with multimedia support, pedagogical software tools for test control of students knowledge. The presented material is a generalization of the author's own teaching experience in teaching thermodynamics and statistical physics. It helps to increase the informative interest of students, develop their intellectual and creative abilities and quality of their professional (fundamental) training
Ключові слова
сучасні інформаційні технології навчання, теоретична фізика, візуалізація, інтерактивність, мультимедіа
Бібліографічний опис
Школа О. В. Теоретичні та методичні особливості використання сучасних інформаційних технологій у навчанні теоретичної фізики /О. В. Школа // Вісник Житомирського державного університету імені І. Франка. Серія : Педагогічні науки. - Житомир : ЖДУ імені І. Франка, 2016. - Вип. № 1 (83). - С. 153-159.