Логотип репозиторію
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь.Забули пароль?
Логотип репозиторію
  • Фонди та зібрання
  • Пошук за критеріями
  • English
  • Yкраї́нська
  • Увійти
    Новий користувач? Зареєструйтесь.Забули пароль?
  1. Головна
  2. Переглянути за автором

Перегляд за Автор "Shchetynina, Olha"

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Applying the group discussion method in vocational educational institutions on the example of computer subjects
    (Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2023) Alieksieieva, Hanna; Ostenda, Aleksander; Shchetynina, Olha; Antonenko, Oleksandr; Ovsyannikov, Oleksandr
    Formulaon of the problem. The arcle considers the problem of applying the group discussion method in vocaonal educaonal instuons on the example of computer subjects. There is a problem of developing students’ crical analysis of the informaon content and inslling the communicaon skills, promong the professional training of students and teachers for the posive and responsible use of informaon and communicaon technology, and services. The purpose of the arcle. To consider the main peculiaries of the applying of group discussion methods in the educaonal process of vocaonal instuons on the example of computer subjects. The main results of the study. The modern learning process is analyzed, which provides for one of the important tasks to significantly expand the forms of learning acvies of students. The characteriscs of teaching methods are given. The theorecal foundaons of the educaonal process are highlighted, which should be constructed as communicaon, interacon, exchange of iniaves of its parcipants. This is the way the educaonal process is organized using group, interacve (interacon-based) teaching methods – discussions, role-playing, and simulaon games. The focus is on the group discussion as the most prevalent method. The main task of the group discussion is revealed: to idenfy the exisng diversity of parcipants’ points of view on any problem and a comprehensive analysis of each of them on the example of computer topics. It has been proved that the organized training and educaon, carried out within the framework of a parcular pedagogical system, has a certain organizaonal design, differing by the quantave coverage of students, the rao of collecve and individual forms of organizaon of students’ acvies, the degree of their self-acvity and the specifics of the educaonal process management by the teacher. The praccal example describes the stages of conducng a discussion lesson, which contributes to the development of basic communicaon skills of students, develops their thinking and speaking, while they master the public speaking skills and evidence-based argument, increases their interest in computer topics. We offer the author’s lesson plan for vocaonal instuons on the topic “Book and computer in the informaon society: pros and cons”. Conclusions. It is concluded that discussion is one of the most difficult types of interacve lessons. Students should not only have an understanding of the main interpretaons of essenal IT problems, but also express their own opinions on various issues. Discussion of these quesons is impossible without gaining experience in dialogue and discussion.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Implementation of the kanban methodology in the teaching of web technologies for senior students
    (Katowice : Publishing House of Katowice School of Technology, 2022) Shchetynina, Olha; Horbatiuk, Larysa; Alieksieieva, Hanna; Kravchenko, Nataliia
    Бурхливий зріст можливостей, що надають інформаційні технології, має значний вплив на освіту, зокрема, дистанційну, яка в сучасних умовах набула особливої актуальності. Вимушений перехід до віддаленого навчання відбувся ще у 2020 році, у зв’язку з пандемією COVID-19, і продовжився через повномасштабне вторгнення Росії в Україну 24 лютого 2022 року. В обставинах військової агресії, усвідомлюючи надзвичайну важливість надання повноцінної освіти та всебічної підтримки дітям – майбутнім гідним представникам української нації, педагоги продовжують пошук нових засобів передачі знань та формування компетентностей, новітніх методів навчання і виховання учнів, чимало з яких постраждали внаслідок війни, таким чином об’єднуючись у свій «освітній фронт». Сьогодні успішний випускник закладу середньої освіти – це високоосвічена, всебічно розвинена особистість, яка здатна до творчого мислення, самостійного вирішення проблем, вирішення нестандартних завдань, готова до командної взаємодії та продуктивної співпраці. Здатність учня адаптуватися до змін у навколишньому світі, швидко вчитися та освоювати нові вміння та навички робить його в майбутньому конкурентоспроможним на ринку праці. Саме це робить ідею навчання впродовж життя або вміння вчитися однією з ключових компетентностей, якими має володіти випускник для того, щоб знайти шлях до самовираження та успішної реалізації себе в житті. Формування навичок навчання впродовж життя відбувається за підтримки мотивації до постійного навчання, забезпечення доступу до навчання представникам усіх поколінь, використання різних стилів навчання та інновацій у навчально-виховному процесі, використання особистісно-орієнтованих інструментів навчання.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    The realities of postmodern internationalization: The experience of the Ukrainian vocational education
    (Amazonia Investiga, 2023) Alieksieieva, Hanna; Shchetynina, Olha; Nyshcheta, Volodymyr
    The topical problems of increasing country's competitiveness considering world experience should be solved only in accordance with modern requirements of rapidly changing information society, where competitive advantages largely depend on the quality of human resources and investments in human capital. The article describes the practical aspects of the development of internationalization of vocational education in Ukraine on the experience of Berdyansk State Pedagogical University; clarifies the current opportunities for improving the quality of education in the light of international practice on the example of the Benemérita Autonomous University of Puebla (Mexico), and identifies the ways to realize the potential of partnership in vocational education in Ukraine. The experience of Ukraine, Poland and Mexico, where the main condition for integration into the global university of knowledge is the quality of higher education institutions in accordance with international standards of curricula, has been analyzed. The practical experience of international scientific activities of Berdyansk State Pedagogical University and Benemérita Autonomous University of Puebla is described. The article concludes about the effectiveness of international cooperation in science, which determines the status and prestige of the university, examines the European integration process of higher education system of Ukraine and the existing international training technologies.
  • Вантажиться...
    Ескіз
    Документ
    Trello as a Tool for the Development of Lifelong Learning Skills of Senior Students
    (Postmodern Openings, 2022-02) Shchetynina, Olha; Kravchenko, Nataliia; Horbatiuk, Larysa; Alieksieieva, Hanna; Mezhuyev, Vitaliy
    The article focuses on the problem of development of the lifelong learning skills of senior students in secondary school of general education. The model of interaction between the subjects of learning in the Trello project management system is developed. The foreign literature learning environment in the Trello system is developed. The experience of using the Trello project management system in the process of teaching foreign literature in 10th and 11th grades is described. It has been found that according to the lifelong learning approach a person has to possess skills: goal setting, self-regulation, motivation, time management, self-directed learning, collaboration skills, and self-development. It was pointed out that there are common approaches to project management and educational process management. The use of online systems for collaborative work in the educational process in the secondary school of general education is suggested. Online systems for teamwork that support Kanban methodologies for project management have been analyzed. To confirm the effectiveness of the implementation of the Trello project management system as a tool for the development of lifelong learning skills of senior students, an experiment was conducted: criteria, indicators, levels, and the state of formation of lifelong learning skills of senior students were determined; statistical analysis of the results of the experiment was carried out. The effectiveness of the implementation of the Trello project management system as a tool of the formation of the lifelong learning skills of senior students has been experimentally proven. The study can be applied in educational institutions interested in using agile methods in teaching.

DSpace software and Berdyansk State Pedagogical University copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Налаштування куків
  • Політика приватності
  • Угода користувача
  • footer.link.feedback