Особливості формування монологічної компетенції в контексті ідей лінгводидактичної концепції Софії Русової

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2016
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка
Анотація
У статті головну увагу автор приділяє особливостям формування монологічної компетенції в контексті ідей лінгводидактичної концепції С. Русової. Автор підкреслює, що в сучасній інтерпретації освітянських проблем дошкільного виховання ідеї та погляди С. Русової постають у новому світлі. В історичному розвитку українська дошкільна спиралась у розв’язанні низки теоретичних і практичних питань на спадщину С. Русової. У статті зазначено, що провідною ідеєю концепції національного виховання дошкільників є навчання дітей рідної мови. У статті автор доходить висновку, що застосування в навчанні дошкільників запропонованих С. Русовою методів та прийомів дасть змогу дітям користуватися цим видом зв’язного мовлення в різних ситуаціях спілкування
Опис
In the article the author pays great attention to the peculiarities of monologue competence formation in the context of S. Rusova’s linguodidactic concept ideas. The author emphasizes that in the modern interpretation of preschool educational problems S. Rusova’s ideas and views gain the new meaning. During its historical development the Ukrainian preschool education relied on S. Rusova heritage while solving a number of theoretical and practical issues. The article states that the leading idea of preschool children’s national educational concept is teaching children their native language. The author shares S. Rusova’s views which define language as a social relationship between people, the means to identify their inner world and accept the new boundless knowledge. The analysis of psychological, educational and linguodidactic literature by the author stated that the issues of preschool education of connected speech were the focus of many researchers, but the issue of teaching senior preschool children to make up stories-reflections still remains unclarified. The author supports the view that the introduction of S. Rusova’s teaching methods into modern practices should be adapted to the today's requirements of Ukrainian preschool linguodidactics. Modern linguodidactics offer a range of methods and techniques of teaching preschool children the connected speech. The author emphasizes the potential possibilities of fiction influence on the development of connected speech. Among the effective methods of connected speech development the author singles out modeling, observation, and excursions. The article highlights the features of the experimental method, which consists of three interconnected stages: preparatory, study-reproductive, and activity one. The final stage has shown the quantitative and qualitative changes of children skills levels to make up stories-reflections. The author concludes that the use of methods and techniques proposed by S. Rusova in teaching preschoolers will allow children to use this kind of connected speech in different situations of comm
Ключові слова
розповідь-роздум, методи навчання, діти старшого дошкільного віку, story-discourse, methods of teaching, senior preschool children
Бібліографічний опис
Омеляненко А. В. Особливості формування монологічної компетенції в контексті ідей лінгводидактичної концепції С. Русової / А. В. Омеляненко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія «Педагогічні науки». – Чернігів : ЧНПУ, 2016. – Вип. 135. – С. 26-28.
Зібрання