Випуск 9 (2016)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Випуск 9 (2016) за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 34
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументПарадокси художньої інтерпретації часу в поезіях Світлани Йовенко(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Смаглій, ІлонаУ статті розглядається темпоральний дискурс у поезії С. Йовенко, виявлено антитезу концептів мить – вічність у його межах. Виділено мотив протиставлення короткої миті щастя і тривалого страждання як ключового в осмисленні художнього світу поетеси; домінантні образи в розкритті змісту концепту часу (мить, вічність, пам’ять). Відзначено, що вагомим у сприйнятті часу героїнею є фактор суб’єктивності, який варіюється як прояв її внутрішнього годинника, що відрізняється від об’єктивного, реального часу.
- ДокументФокус художнього часу в культурному просторі драматургії Лесі Українки(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Кочерга, СвітланаСтаття порушує проблему “стискання” часу як художнього прийому в творчості Лесі Українки на прикладі драматичних поем “Адвокат Мартіан” та “У пущі”. Феномен часу в письменниці знаходить багатоаспектне виявлення. Заслуговує уваги семантика образів клепсидри і сонячного годинника, використання переміщення культурних фактів з часових прошарків минулого і майбутнього в “добу твору”. Семіосфера та кодифікація текстів доводить характерний для стилю Лесі Українки синтез культурологічних концепцій кількох сторіч.
- ДокументКонцептуальна метафора часу у прозових творах сучасних американських авторів(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Ємець, О. В.; Фира, О. О.Стаття присвячена дослідженню концептуальної метафори (КМ) часу у романі С. Кінга та в оповіданнях сучасних американських письменників. Визначаються лексичні та образні засоби вираження концепту художнього часу. Підкреслюються, що КМ часу базується на подорожі у час у минуле або майбутнє, тому базова КМ в аналізованих творах може бути охарактеризована як подорож у часі – це подорож у певне місце, що є проявом хронотопу. Стилістичні та прагматичні аспекти вираження концепту часу визначають індивідуальний стиль письменників.
- ДокументТемпоральні аспекти західної літературної традиції крізь призму концепції Ф. Жульєна(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Лавринович, ЛіліяУ статті досліджено проблему співвідношення в літературній творчості західної та східної моделей часу. В основі огляду – концепція французького філософа Ф. Жульєна, викладена у праці “Про ″час″. Елементи філософії ″жити″”. Тримаючи в полі зору феномен китайського сприйняття часу як погляду “зовні”, Ф. Жульєн акцентує увагу на тому, що час у західній традиції мислиться як протяжна і подільна величина; звідси – уявлення про час у стосунку до простору. У творчості сучасних авторів єдиним виходом із пастки часу, що “не вміщується” в мить, виявляється спаціалізація – спроба опросторити мить, зробити її об’ємною, багатовимірною.
- ДокументОсобливості концептуалізації негативних емоцій в італійській мові(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Сем’янків, Н. В.Стаття присвячена дослідженню негативних емоцій в італійській мові. Автором досліджено та систематизовано поняття емоцій в науковій картині світу. Визначено види негативний емоцій в італійській мові. Розкрито психологічні механізми виникнення та характеристики негативний емоцій як засобу психоемоційного впливу на свідомість комуніканта. Проаналізовано особливості вербалізації негативних емоцій на матеріалі художнього тексту.
- ДокументЗасоби створення негативної оцінки в текстах на економічну тематику (на матеріалі мови друкованих ЗМІ)(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Калужинська, ЮліяУ статті розглянуто слова з негативним значенням, що вживаються на позначення процесів та станів у економічній сфері. Зроблена спроба класифікувати лексику, що позначає негативні процеси в економіці за сферою вживання, проаналізовано засоби посилення емоційного впливу на читача за допомогою використання окремих стилістичних прийомів. В умовах не простої економічної ситуації, яка склалася в Україні, преса не може залишатися осторонь. Журналісти активно висвітлюють події, які відбуваються в усіх сферах життя народу. Не виключенням стала і економічна. Характерним для сучасних ЗМІ є активне використання негативної, експреcивної лексики для посилення впливу на читача. Поповнення текстів газет подібною лексикою зумовлено позамовними факторами та складною економічною ситуацією.
- ДокументМетафоризація інтенсивності бажання в сучасних англомовних художніх творах: лінгвокогнітивний аспект(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Подуфалова, ТетянаУ статті здійснено аналіз когнітивних метафор, що є підґрунтям метафоричної вербалізації ІНТЕНСИВНОСТІ як компонента концепту БАЖАННЯ в сучасних англомовних художніх творах. Визначено метафоричні кореляції та когнітивні зв’язки між сферою-метою БАЖАННЯ та сферами-джерелами, у термінах яких концептуалізується інтенсивність бажання.
- Документ“Майбутнє теперішнє” як часовий режим культури (у маніфестографії Михайля Семенка)(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Рибчинська, З. Б.Спираючись на сучасні роздуми про час і темпоральніть (А. Ассмана, А. Гюйссена, Р. Козеллека), авторка статті аналізує футуристичну концепцію культури у контексті українських дискусій, які відбувалися в перші кілька десятиліття ХХ-го століття. У маніфестах та статтях 1920-х років Михайль Семенко формує оригінальну модель культури як систему систем, якій притаманна особлива динаміка, описана через закон “деструкції-конструкції”. Теоретичний досвід українського авангарду можна розглядати як прояв модерного часового режиму, якій притаманні відчуття кардинального розриву, нового початку, творче руйнування, особлива динаміка.
- ДокументЕмблематичні форми первісного семіозису(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Солецький, ОлександрУ статті осмислюються первісні моделі та структури візуально-вербальної сигніфікації. На основі досліджень міфологічної свідомості, становлення мовної картини світу, факторів впливу на постання та розвиток фольклору робиться спроба визначення особливої знакової структури вираження первісного досвіду, яка пізніше стала основою творення емблематичних форм у літературі.
- ДокументАктуальные проблемы преподавания современного английского для студентов-юристов в ВУЗах(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Алексеев, Н. Э.; Алексеева, Л. И.; Синёва, Т. В.Благодаря активной интеграции нашей страны в европейское экономическое, политическое и правовое пространство мы находим большое количество официальных документов различных международных организаций, написанных на английском языке, который отличается от британского варианта, изучаемого в большинстве университетов нашей страны. В статье рассматриваются современные тенденции развития и функционирования международного стандарта английского языка как языка межнационального общения, и его европейской разновидности – европейского профессионального юридического английского, широко используемого в документах Евросоюза. Намечаются перспективы преодоления проблем понимания европейского профессионального юридического английского студентами-юристами в ВУЗах.
- ДокументЧасопросторові образи в поетичній збірці Юрка Ґудзя “Маленький концерт для самотнього хронопа”(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Левченко, ОлегУ статті здійснено аналіз художніх та видавничих відмінностей збірки “Маленький концерт для самотнього хронопа” від ранньої збірки “Postscriptum до мовчання”, виявлено проблематику поезій доби написання, визначено зв’язок між соціально-історичними процесами та художнім становленням письменника. На прикладі деяких творів здійснено типологію образів часу та простору, встановлено зв’язок між внутрішньою еміграцією письменника та герметичною поетикою, що склало основу художнього стилю літературної творчості Юрка Ґудзя.
- Документ“Що се за дух часу такий?” (темпоральна аксіологія в оповіданні Наталії Кобринської “Дух часу”)(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Швець, АллаВ оповіданні Н. Кобринської “Дух часу” темпоральний концепт визначає екзистенційні, аксіологічні, психоментальні, онтологічні, гендерні смисли, які оприявнені через рефлексії-спогади головної героїні. У творі функціонують різні способи художнього ословлення часу: ретроспекція (модус спомину героїні), проспекція (візії омріяного майбутнього), час-фантасмагорія (міфічний деструктивний “дух часу”), метафора часу, виражена мотивом плетіння ниток.
- ДокументСемантика й прагматика контактовстановлювальних метакомунікативних питань в англомовному діалогічному дискурсі(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Грабовська, ІннаУ статті розглядається стадія встановлення мовленнєвого контакту. Визначаються функціонально-семантичні особливості контактовстановлювальних метакомунікативних питань як засобу організації діалогічного дискурсу. Розроблено типологію контактовстановлювальних метакомунікативних питань у сучасному англомовному діалогічному дискурсі. Контактовстановлювальні метакомунікативні питання регулюють хід інтеракції, забезпечують зворотний зв’язок у процесі спілкування.
- ДокументВтрата пам’яті як концептуальна метафора у романі Мітча Калліна “A slight trick of the mind”(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Тупахіна, ОленаУ статті на матеріалі роману Мітча Калліна “A Slight Trick of the Mind” як прикладу неовікторіанської реінтерпретації образів, ідей та мотивів вікторіанського претексту (циклу творів про Шерлока Холмса Артура Конан-Дойля) розглядається актуалізація ключових для “вікторіанського відродження” порубіжжя ХХ–ХХІ ст. проблемних полів “колоніальної провини”, “кінця історії”, кризи ідентичності через розгортання на різних рівнях організації текстопростору (паратекстуальному, метатекстуальному, образно-символічному, герменевтичному) концептуальної метафори втрати пам’яті.
- ДокументАнекдот у сучасному гуманітарному дискурсі(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Бережний, ВалентинУ статті аналізується сучасний стан вивчення анекдоту. Виявляються і систематизуються основні теми і проблеми, що порушуються в дослідженнях (генезис анекдоту, його жанрові та композиційні особливості, функції, цикли тощо). Увага акцентується на вивченні динаміки функціонування анекдоту на межі XX–XXI ст., при цьому виділяються аспекти, що залишилися поза увагою дослідників (зміна прагматики жанру і композиційних особливостей в Скайпі тощо) або які потребують більш докладного вивчення (зв’язок жанру з масовою культурою і т.п.).
- ДокументКатегорія часу в мемуарах Романа Іваничука “Благослови, душе моя, Господа…”(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Стадніченко, О. О.Предметом статті є критичне осмислення категорії художнього часу. Визначається його роль у створенні сюжету. Аналізуються особливості часово-просторових відносин у документально-художній літературі (на прикладі спогадів Р. Іваничука “Благослови, душе моя, Господа...”). Виписаний у спогадах образ автора вражає гармонійністю, сконденсованістю і цілісністю, і ніби підіймається над процесами, перебіг яких представлено в спогадах. Проведена спроба дослідження авторського оповідання, співвіднесеності його змісту з історичними реаліями описуваного часу, визначена жанрово-стилістична специфіка щоденника як жанру мемуарної прози.
- ДокументДеконструкція мотивів ностальгії та вигнання у творчості поетеси Емми Андієвської(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Карабович, ТадейСтаття присвячується деконструкції мотивів ностальгії та вигнання у творчості відомої української поетеси та художниці Емми Андієвської. Живучи в еміграції, у США та Німеччині, поетеса писала про деконструкцію травмованої для неї теми у її творчості; про ностальгію та вигнання. Пишучи про минуле вона зупинялася на темах універсальних і особистих, у яких висвітлювала свою особисту долю. Тема деконструкції стала частиною творчого пошуку Емми Андієвської так у поезії як і у малярстві.
- ДокументРиси орнаментального стилю в “Слові про Ігорів похід”(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Городніча, Н. В.Світова література знає небагато творів, які б захоплювали нові й нові покоління, перетинали межі країн і материків, здобували все ширшу й гучнішу славу. І саме до таких пам’яток належить безсмертне “Слово о полку Ігоревім” – героїчна, сповнена палкої любові до вітчизни, до свого народу пісня-заклик, що лине з сивих віків Київської Русі і гаряче відлунює в наших серцях. Окрім багатої різножанрової перекладної літератури, писемність доби Київської Русі характеризується наявністю власної, оригінальної літератури, що сформувалася і розвивалась далі на місцевому, національному ґрунті. В оригінальній літературі найповніше відтворено народні традиції, національну самосвідомість і прагнення володарів Київської Русі відстояти свою і державну незалежність у боротьбі як із зовнішніми ворогами (переважно кочівниками), так і з внутрішньою роздробленістю та відцентровими силами. Знайомство з художньою літературою Київської Русі переконує нас у тому, що вона мала всі ознаки справжнього творчого росту, які, на жаль, гальмувалися наскоками степових кочовиків, а потім і жорстоким монголо-татарським ігом.
- ДокументКогнітивні аспекти репрезентації свідомості в художній оповіді(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Гребенюк, ТетянаСтаття містить розгляд найбільш релевантних праць наратологів-когнітивістів, присвячених дослідженню репрезентації психіки персонажа літературного твору в її хронологічній тривалості. Об’єктом найпильнішої уваги в статті є наукова концепція Лізи Заншайн, у якій динаміка “причитування” свідомості літературного персонажа розглядається в контексті теорії розпізнавання психічних станів.
- ДокументТипологія комічних псевдоморфних персонажів в українській та російській драматургії кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Ніколова, ОлександраСтаття присвячена розгляду питання про специфіку та детермінанти типології псевдоморфних персонажів (псевдів) в українській та російській драматургії кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Визначено основну диференційну ознаку таких персонажів та принципи їх системної класифікації. Виділено основні варіативні різновиди псевдів, мотиви із ними пов’язані в контексті досліджуваних літератур, а також здійснено їх компаративний аналіз на основі синтезу положень контактно-генетичного та типологічного підходів. Зроблено висновок щодо подібностей, факторів, які їх обумовлюють, національних особливостей творчої конкретизації певних типологічних варіантів.