Переглянути
Нові надходження
Зараз показуємо 1 - 5 з 103
- ДокументNavigating uncertainties: fostering inclusivity and resilience in nanotechnology education amidst the Ukrainian crisis(The Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration in Opole, 2023) Hurenko, Olha; Suchikova, Yana; Kovachov, Sergii; Nestorenko, TetyanaIn the face of the ongoing crisis in Ukraine, the education sector, notably the field of nanotechnology, finds itself at a critical juncture. This article addresses the pressing need to sustain and further develop a dynamic and inclusive educational landscape amid war and geopolitical unrest. We delve into the potential of distance education as a resilient and inclusive platform to ensure the uninterrupted training of future nanotechnologists, even amid war. Furthermore, we reflect on the critical role of educators in fostering an environment of inclusivity, which can adapt to the changing needs and realities without compromising the quality of education. The piece puts forward strategic recommendations to design an educational environment that is not only inclusive but also responsive to the current challenges, thereby preparing graduates to contribute to a post-crisis society constructively. Through a thoughtful analysis of the contemporary scenario, this article aims to serve as a blueprint for nurturing resilience and inclusivity in higher education settings, emphasizing the context of nanotechnology education in Ukraine.
- ДокументПсихологія провідницького креативу в поліпарадигмальному просторі освіти(2024) Крижко, Василь Васильович; Старокожко, Ольга Миколаївна; Черезова, Ірина олександрівна; Скляров, Андрій; Саксонік, ІлонаМета: подальша активізація психологічного супроводу креативного характеру перетворюючої діяльності провідників в царині національної освіти України. Завдання: 1. Виокремити імперативні контраверзи управління та трансформування освіти як частини Європейського простору освіти. 2. Розглянути реальні варіанти методологічної легітимізації автохтонної ідеї провідництва в освіті. 3.Виходячи з ідеї невичерпності характеристик особистості суб‘єктів освіти (керівників, педагогів та здобувачів), дослідити роль ірраціонального мислення у створення власної успішної системи соціальних та професійних координат. 4. Дослідити особливості поліпарадигмального освітнього середовища та способів орієнтації суб‘єктів освітиу ньому. 5. Презентувати вперше авторські визначення «поліпарадигмальний освітній простір» та «поліпарадигмальний підхід в управлінні освітою».
- ДокументEuropean vector of modern education, science and production – 2025(Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o., 2025) Hryniv, Nataliya; Gryniv, Tetiana; Roshko, Kateryna; Vasyltsiv, Nadiia; Hirna, Olha; Pshyk-Kovalska, Orysya; Mazurchuk, Olena; Podakov, Yevhenii; Saі, Lеsia; Lukaniova, Liudmyla; Tripak, Marian; Stoliarenko, Olha; Marynchenko, Inna; Marynchenko, Yevhenii; Bohatyrov, Dmytro; Onyshchenko, SerhiiThe collective monograph summarizes modern trends in pedagogical design, interdisciplinary aspects of modern transformational processes in society. The main problems, trends, perspectives and directions of shifts in society as a result of the change of development paradigms are defined and characterized. The didactic and educational aspects of pedagogical design in professional education and higher education are analyzed, and the problems of managing pedagogical design are considered. The objective logic of changing development paradigms as a result of informational, communication and structural changes in society is revealed, which affects the transformation of technical-technological, socio-economic, political-legal, statist, educational and cultural reality, determines a new dimension of modern social processes. The monograph is intended for a wide range of researchers, teachers and students of higher education institutions, heads of educational institutions and organizations, non-profit institutions and business structures, representatives of state and public authorities, all interested in the development of pedagogical design and modern society.
- ДокументTheoretical and methodological principles of technical training of bachelors in the energy industry using mobile internet devices(Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o., 2024) Onyshchenko, SerhiiTechnical training of bachelors in the energy industry is an important stage in the formation of professional competencies necessary for performing engineering tasks in various areas of energy. In the context of the development of digital technologies and the integration of mobile Internet devices into the educational process, there is a need to update methodological and theoretical approaches to training future specialists.
- ДокументПідвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців початкової освіти(Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні., 2020) Чемоніна, Лада В'ячеславівна; Попова, Ольга Іванівна; Нестеренко, Марина Миколаївна; Качерова, Ольга ГеоргіївнаПропонована наукова праця містить узагальнені результати досліджень колективу науковців кафедри початкової освіти факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету в галузі підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців початкової освіти. Колективна монографія розрахована на науковців, викладачів, аспірантів, студентів ЗВО, педагогічних працівників, усіх, хто цікавиться дослідженнями в царині підготовки майбутніх фахівців початкової освіти.