Переглянути
Нові надходження
Зараз показуємо 1 - 5 з 96
- ДокументAnalysis and prospects for training UAVs pilots in the system of professional training of future engineers-teachers of energy and technological fields(Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o., 2024) Onyshchenko, SerhiiThe article considers the prospects for using unmanned aerial vehicles (UAVs), describes programs that promote development and problems that hinder the use of UAVs in the system of professional training of future engineers-teachers of energy and technology industries. The article also considers the issue of improving the practical skills of UAV control of future engineers-teachers of energy and technology industries due to the capabilities of the information and educational environment, which is one of the priority areas, according to the requirements of the modern educational standard. The methods of analysis, observation, experiment, systematization, statistical processing was used.
- ДокументTraining of specialists in modeling, programming and control of mechatronic complexes(Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o., 2024) Onyshchenko, Serhii; Zhyhir, Victoriia; Antonenko, OleksandrMechatronics is the integration of mechanics, electronics, computer science and control systems, which allows you to create complex automated systems. It arose in the middle of the 20th century, when new technologies became necessary to automate production processes. With the development of computer technology and electronics, mechatronics became the basis for the creation of robotic systems, drones, medical devices and smart home technologies. In the modern world, mechatronics is an important component of many innovations that ensure efficiency, accuracy and safety. Given the rapid development of the industry, the demand for specialists with knowledge in all these disciplines has increased. Training specialists in the field of mechatronics not only increases the country's competitiveness on the world stage, but also ensures the successful development of industry, science and technology.
- ДокументДистанційне навчання здобувачів вищої освіти спеціальності 061 Журналістика: бар’єри та стратегії адаптації у період війни(Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2024) Мельнікова, Юлія Олександрівна; Рула, Наталія Володимирівна; Шульженко, Анжеліка СергіївнаУ сучасних реаліях, коли в Україні щодня від російської агресії гинуть люди, зокрема й діти, дистанційна освіта – це можливість безпечно для життя опановувати знання й навички в будь-якому закладі на всіх рівнях; це шанс тимчасово переміщених університетів напровадження своєї діяльності зі збереженням кадрового потенціалу та здобувачів, які зробили свого часу вибір на користь рідного закладу та країни.У дослідженні розглянуто роль, сутність та значення дистанційної освіти, зокрема в період після повномасштабного вторгнення РФ на територію України. Виявлено її переваги та недоліки. З метою виявлення ефективності дистанційного навчання, бар’єрів, які з цим пов’язані, шляхів подолання труднощів під час здобуття вищої освіти було проведено анонімне опитування «Дистанційне навчання під час війни» серед здобувачів, які навчаються за спеціальністю 061 Журналістика в БДПУ. У результаті його аналізу з’ясовано, як оцінюють студенти-журналісти дистанційний формат та свою результативність, які проблеми виділяють та як бачать їх розв’язання, а також що очікують від навчання надалі.У дослідженні наголошено на необхідності медіаосвіти як невід’ємного компонента освітнього процесу, розширення її теоретичного та практичного потенціалу, затребуваності в сучасному суспільстві, зважаючи на специфіку інформаційного простору, у якому перебуває Україна. Визначено місце медіаосвітнього компоненту в процесі здобуття фахової вищої освіти в Бердянському державному педагогічному університеті. Його можна інтегрувати з традиційними дисциплінами освітньо-професійної програми чи вводити автономно (дисципліни за вибором здобувачів, факультативи тощо). Закцентовано на поглядах здобувачів освіти щодо важливості розвитку медіаграмотності як для професійного становлення в галузі журналістики, так і для уникнення різного роду інформаційних бар’єрів.
- ДокументІнтеграція Telegram-ботів у професійну підготовку як шлях до інтерактивного та індивідуалізованого навчання(Konin ; Użhorod ; Przemyśl ; Mikołajów : Poswit, 2024) Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Горбатюк, Лариса ВасилівнаАктуальність цього дослідження підкреслюється не лише зростаючим інтересом до використання месенджерів, як Telegram в освітніх цілях, але й необхідністю адаптації професійної освіти в Україні до сучасних вимог та викликів. У контексті активного розвитку цифровізації та переходу на дистанційні форми навчання, важливість забезпечення якісної, доступної та індивідуалізованої освіти стає все більш вагомою. Telegram, завдяки своїй популярності та функціональності, відкриває нові горизонти для створення ефективних навчальних платформ, які можуть сприяти гнучкому навчанню та мотивації до ефективного вивчення професійно-орієнтованих предметів.
- ДокументDevelopment of scientific and educational system: European vector – 2024(NES Nová Dubnica s.r.o., 2024) Makhnachova, Natalia; Bondar, Vita; Gryniv, Tetiana; Skybinska, Zoryana; Podakov, Yevgeny; Kozychar, Mykhailo; Kostruba, Nataliia; Morozov, Oleg; Strukulenko, Anastasia; Onyshchenko, Serhii; Zhyhir, Victoriia; Antonenko, OleksandrThe collective monograph summarizes modern trends in pedagogical design, interdisciplinary aspects of modern transformational processes in society. The main problems, trends, perspectives and directions of shifts in society as a result of the change of development paradigms are defined and characterized. The didactic and educational aspects of pedagogical design in professional education and higher education are analyzed, and the problems of managing pedagogical design are considered. The objective logic of changing development paradigms as a result of informational, communication and structural changes in society is revealed, which affects the transformation of technical-technological, socio-economic, political-legal, statist, educational and cultural reality, determines a new dimension of modern social processes. The monograph is intended for a wide range of researchers, teachers and students of higher education institutions, heads of educational institutions and organizations, non-profit institutions and business structures, representatives of state and public authorities, all interested in the development of pedagogical design and modern society.