Монографії

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 5 з 94
  • Документ
    Дистанційне навчання здобувачів вищої освіти спеціальності 061 Журналістика: бар’єри та стратегії адаптації у період війни
    (Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2024) Мельнікова, Юлія Олександрівна; Рула, Наталія Володимирівна; Шульженко, Анжеліка Сергіївна
    У сучасних реаліях, коли в Україні щодня від російської агресії гинуть люди, зокрема й діти, дистанційна освіта – це можливість безпечно для життя опановувати знання й навички в будь-якому закладі на всіх рівнях; це шанс тимчасово переміщених університетів напровадження своєї діяльності зі збереженням кадрового потенціалу та здобувачів, які зробили свого часу вибір на користь рідного закладу та країни.У дослідженні розглянуто роль, сутність та значення дистанційної освіти, зокрема в період після повномасштабного вторгнення РФ на територію України. Виявлено її переваги та недоліки. З метою виявлення ефективності дистанційного навчання, бар’єрів, які з цим пов’язані, шляхів подолання труднощів під час здобуття вищої освіти було проведено анонімне опитування «Дистанційне навчання під час війни» серед здобувачів, які навчаються за спеціальністю 061 Журналістика в БДПУ. У результаті його аналізу з’ясовано, як оцінюють студенти-журналісти дистанційний формат та свою результативність, які проблеми виділяють та як бачать їх розв’язання, а також що очікують від навчання надалі.У дослідженні наголошено на необхідності медіаосвіти як невід’ємного компонента освітнього процесу, розширення її теоретичного та практичного потенціалу, затребуваності в сучасному суспільстві, зважаючи на специфіку інформаційного простору, у якому перебуває Україна. Визначено місце медіаосвітнього компоненту в процесі здобуття фахової вищої освіти в Бердянському державному педагогічному університеті. Його можна інтегрувати з традиційними дисциплінами освітньо-професійної програми чи вводити автономно (дисципліни за вибором здобувачів, факультативи тощо). Закцентовано на поглядах здобувачів освіти щодо важливості розвитку медіаграмотності як для професійного становлення в галузі журналістики, так і для уникнення різного роду інформаційних бар’єрів.
  • Документ
    Інтеграція Telegram-ботів у професійну підготовку як шлях до інтерактивного та індивідуалізованого навчання
    (Konin ; Użhorod ; Przemyśl ; Mikołajów : Poswit, 2024) Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Горбатюк, Лариса Василівна
    Актуальність цього дослідження підкреслюється не лише зростаючим інтересом до використання месенджерів, як Telegram в освітніх цілях, але й необхідністю адаптації професійної освіти в Україні до сучасних вимог та викликів. У контексті активного розвитку цифровізації та переходу на дистанційні форми навчання, важливість забезпечення якісної, доступної та індивідуалізованої освіти стає все більш вагомою. Telegram, завдяки своїй популярності та функціональності, відкриває нові горизонти для створення ефективних навчальних платформ, які можуть сприяти гнучкому навчанню та мотивації до ефективного вивчення професійно-орієнтованих предметів.
  • Документ
    Development of scientific and educational system: European vector – 2024
    (NES Nová Dubnica s.r.o., 2024) Makhnachova, Natalia; Bondar, Vita; Gryniv, Tetiana; Skybinska, Zoryana; Podakov, Yevgeny; Kozychar, Mykhailo; Kostruba, Nataliia; Morozov, Oleg; Strukulenko, Anastasia; Onyshchenko, Serhii; Zhyhir, Victoriia; Antonenko, Oleksandr
    The collective monograph summarizes modern trends in pedagogical design, interdisciplinary aspects of modern transformational processes in society. The main problems, trends, perspectives and directions of shifts in society as a result of the change of development paradigms are defined and characterized. The didactic and educational aspects of pedagogical design in professional education and higher education are analyzed, and the problems of managing pedagogical design are considered. The objective logic of changing development paradigms as a result of informational, communication and structural changes in society is revealed, which affects the transformation of technical-technological, socio-economic, political-legal, statist, educational and cultural reality, determines a new dimension of modern social processes. The monograph is intended for a wide range of researchers, teachers and students of higher education institutions, heads of educational institutions and organizations, non-profit institutions and business structures, representatives of state and public authorities, all interested in the development of pedagogical design and modern society.
  • Документ
    Redefining higher education: innovation, inclusion, and sustainable development during wartime
    (TECHNOLOGY CENTER PC, 2024-10) Tsybuliak, Natalia; Lopatina, Hanna; Popova, Anastasiia; Bohdanov, Ihor; Sychikova, Yana; Glazkova, Iryna; Khatuntseva, Svitlana; Nesterenko, Maryna; Hurenko, Olha; Mytsyk, Hanna; Petryk, Kristina; Kovachov, Serhii; Kurylo, Olha; Kryvylova, Olena; Aleksandrova, Hanna; Bohdanova, Maryna; Shulzhenko, Anzhelika; Rula, Nataliya
    This monograph presents an in-depth study of how universities are leveraging their role as key players in achieving the Sustainable Development Goals. It begins with the context of Ukraine, namely the impact of the war on academic potential, an analysis of a wide range of socio-economic, socio-psychological, professional and personal challenges that arose during the war. To overcome these challenges, a roadmap for systemic reforms and the development of a sustainable institutional ecosystem is proposed based on the triple helix model, which combines people-centric and infrastructural strategies. The following narrative builds on this foundation, exploring the theme of inclusiveness and accessibility in education. In particular, it examines how Ukrainian higher education institutions implemented adaptive strategies during the ongoing war to create a barrier-free environment, thus ensuring full participation of all students and pedagogical staff. The monograph then moves on to a detailed discussion of the integration of STEM education, emphasizing its vital role in national revitalization and alignment with the global sustainable development goals. This chapter shows how STEM education can be a powerful catalyst for societal transformation, equipping students with the skills they need to meet current and future challenges. In addition, the text delves into the specialized field of nanotechnology education, advocating the synergy of education, science, and values. This innovative approach reconciles technological progress with ethical standards and sustainable practice, marking it as a new paradigm for training a highly skilled and responsible professional. Ultimately, the themes are synthesized through the harmonization of institutional culture, values, university development strategies and the Sustainable Development Goals. The case study of Berdyansk State Pedagogical University, which adopted the "University without walls" model during the war, shows how the introduction of core values into the university's mission can contribute to the development of a sustainable institutional ecosystem and more global motives in the development of communities and society. Overall, the monograph not only outlines the challenges Ukrainian higher education faced during the war, but also highlights innovative responses and the critical role these institutions play in promoting sustainable development. It aims to provide a roadmap for other educational institutions, demonstrating that even in times of crisis, higher education can and should be a beacon of hope and progress, a key driver in promoting sustainable development.
  • Документ
    Modern Conditions of Development of Science, Education and Production in the World – 2024
    (Publishing House NES Nová Dubnica s.r.o., 2024-08) Nakonechna, Taisiia; Mashchak, Nataliia; Vasyltsiv, Nadiia; Kichura, Dariia; Sobechko, Iryna; Onyshchenko, Serhii
    The collective monograph summarizes modern trends in pedagogical design, interdisciplinary aspects of modern transformational processes in society. The main problems, trends, perspectives and directions of shifts in society as a result of the change of development paradigms are defined and characterized. The didactic and educational aspects of pedagogical design in professional education and higher education are analyzed, and the problems of managing pedagogical design are considered. The objective logic of changing development paradigms as a result of informational, communication and structural changes in society is revealed, which affects the transformation of technical-technological, socio-economic, political-legal, statist, educational and cultural reality, determines a new dimension of modern social processes. The monograph is intended for a wide range of researchers, teachers and students of higher education institutions, heads of educational institutions and organizations, non-profit institutions and business structures, representatives of state and public authorities, all interested in the development of pedagogical design and modern society.