Перегляд за Автор "Федорик, Вікторія Володимирівна"
Зараз показуємо 1 - 20 з 38
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументЕкспериментальна психологія : силабус навчальної дисципліни для ОПП Психологія на 2023-2024 навчальний рік(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: створення умов для засвоєння здобувачами цілісної системи знань з питань розвитку експериментального методу в дослідженні психіки, розкриття сутності та принципів експериментального дослідження психіки, його структури, етапів і типів експерименту; розгляд основних складових експерименту: змінні, гіпотези, планування, обробка та інтерпретація результатів дослідження; розвиток професійно- та особистістноважливих якостей майбутніх фахівців. Предмет вивчення навчальної дисципліни: цілеспрямоване системне вивчення методів психологічного дослідження, ознайомлення з плануванням психологічного експерименту та представлення проблем загальної методології організації психологічного дослідження
- ДокументЕкспериментальна психологія : силабус навчальної дисципліни на 2025-2026 навчальний рік для ОПП Психологія(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: створення умов для засвоєння здобувачами цілісної системи знань з питань розвитку експериментального методу в дослідженні психіки, розкриття сутності та принципів експериментального дослідження психіки, його структури, етапів і типів експерименту; розгляд основних складових експерименту: змінні, гіпотези, планування, обробка та інтерпретація результатів дослідження; розвиток професійно та особистістно важливих якостей майбутніх фахівців. Предмет вивчення навчальної дисципліни: цілеспрямоване системне вивчення методів психологічного дослідження, ознайомлення з плануванням психологічного експерименту та представлення проблем загальної методології організації психологічного дослідження.
- ДокументМоніторинг та оцінка тренінгових програм : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОПП Психологія тренінгової роботи(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: ознайомлення здобувачів з теоретичними засадами та практичними методами моніторингу та оцінки ефективності тренінгових програм з метою забезпечення їхньої якості та вдосконалення і адаптації до потреб цільової аудиторії; вивчення теоретичних засад та практичних аспектів моніторингу і оцінки тренінгових програм, включаючи розробку критеріїв оцінки, планування моніторингових заходів, збір та аналіз даних, оцінку результатів та вдосконалення програм на основі зібраної інформації
- ДокументМоніторинг та оцінка тренінгових програм : силабус навчальної дисципліни на 2025-2026 навчальний рік для ОПП Психологія тренінгової роботи(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: ознайомлення здобувачів з теоретичними засадами та практичними методами моніторингу та оцінки ефективності тренінгових програм з метою забезпечення їхньої якості та вдосконалення і адаптації до потреб цільової аудиторії; вивчення теоретичних засад та практичних аспектів моніторингу і оцінки тренінгових програм, включаючи розробку критеріїв оцінки, планування моніторингових заходів, збір та аналіз даних, оцінку результатів та вдосконалення програм на основі зібраної інформації.
- ДокументМоніторинг та оцінка тренінгових програм: силабус навчальної дисципліни на 2024-2025 навчальний рік для ОПП Психологія тренінгової роботи(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: ознайомлення здобувачів з теоретичними засадами та практичними методами моніторингу та оцінки ефективності тренінгових програм з метою забезпечення їхньої якості та вдосконалення і адаптації до потреб цільової аудиторії; вивчення теоретичних засад та практичних аспектів моніторингу і оцінки тренінгових програм, включаючи розробку критеріїв оцінки, планування моніторингових заходів, збір та аналіз даних, оцінку результатів та вдосконалення програм на основі зібраної інформації.
- ДокументНаука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку(БДПУ, 2021) Павленко, Віталій Васильович; Антощак, Марина Миколаївна; Ачкан, Віталій Валентинович; Мицик, Ганна Михайлівна; Федорик, Вікторія Володимирівна; Боговін Ольга Володимирівна; Костромицький, Роман Іванович; Філоненко, Софія Олегівна; Мацейко, Наталія Володимирівна; Попова, Анастасія Сергіївна; Сидоренко, Віталій Сергійович; Токаренко, Олена Іванівна; Короткий, Олексій Вікторович; Антощак, Марина Миколаївна; Ачкан, Віталій Валентинович; Дорошенко, Марина Ібрагімівна; Мицик, Ганна Михайлівна; Степанюк, Катерина Іванівна; Мацухова, Єлизавета ЄвгенівнаДо збірника увійшли матеріали V Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції “Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку”. Матеріали збірника будуть корисними для дослідників, науковців, аспірантів, пошукувачів, викладачів, студентів.
- ДокументНаука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку(БДПУ, 2020) Попова, Анастасія Сергіївна; Гнатюк, Віталій Васильович; Короткий, Олексій Вікторович; Зверяка, Марія Сергіївна; Крамаренко, Алла Миколаївна; Курило, Ольга Юріївна; Панова, Світлана Олегівна; Синиця, Аліна Олександрівна; Степанюк, Катерина Іванівна; Федорик, Вікторія Володимирівна; Цибуляк, Наталія Юріївна; Самойленко, Вадим Леонідович; Давиденко, Іван Олександрович; Боговін, Ольга Володимирівна; Михайленко, Наталія ВолодимирівнаДо збірника увійшли матеріали IV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції ― Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку. Матеріали збірника будуть корисними для дослідників, науковців, аспірантів, пошукувачів, викладачів, студентів.
- ДокументНаука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку(БДПУ, 2025) Тараненко, Юлія Петрівна; Бабіченко, Альона Денисівна; Анастасова, Наталя Миколаївна; Вєнцева, Надія Олександрівна; Федорик, Вікторія Володимирівна; Кузнєцова, Олена Яківна; Григор'єва, Вікторія Вікторівна; Григор’єва, Наталя Анатоліївна; Нестеренко, Марина Миколаївна; Омеляненко, Алла Володимирівна; Коваль, Карина Валентинівна; Линдіна, Євгенія Юріївна; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Курило, Ольга Юріївна; Мухіна, Тетяна Євгенівна; Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Попова, Анастасія Сергіївна; Самойленко, Інна Олександрівна; Синиця, Аліна Олександрівна; Крижко, Василь Васильович; Співак, Любов Миколаївна; Старинська, Олена Віталіївна; Сизко, Ганна Іванівна; Чемоніна, Лада В'ячеславівна; Черезова, Ірина Олександрівна; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Школа, Олександр Васильович; Старокожко, Ольга Миколаївна; Мельнікова, Юлія Олександрівна; Ачкан, Віталій Валентинович; Самсутіна, Наталя Михайлівна; Пономаренко, Кирило Сергійович; Самойленко, Вадим Леонідович; Шиманович, Ірина Вікторівна; Богданова, Марія Ігорівна; Рула, Наталія Володимирівна; Костромицький, Роман Іванович; Шульженко, Анжеліка Сергіївна; Петровська, Катерина Володимирівна; Донченко, Ольга Сергіївна; Тургенєва, Анастасія Олександрівна; Мацейко, Наталія ВолодимирівнаДо збірника увійшли матеріали VIІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції “Наука ІІІ тисячоліття: пошуки, проблеми, перспективи розвитку”. Матеріали збірника будуть корисними для дослідників, науковців, аспірантів, пошукувачів, викладачів, студентів.
- ДокументНові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Коваль, Людмила Вікторівна; Попова, Ольга Іванівна; Бальоха, Альона; Візавер, Вiкторiя; Кузьмінський, Анатолій; Біда, Олена; Чичук, Антоніна; Гуттерер, Єва; Кучай, Олександр; Лінтварьова, Анна; Нестеренко, Марина Миколаївна; Петрик, Крістіна Юріївна; Сугейко, Любов; Дегтярьова, Любов; Кабанова, Дар’я; Кравцова, Тетяна; Олійник, Олена; Павлусь, Ольга; Пістряк, Світлана; Семенюк, Наталія; Червяковська, Наталія; Бєдунова, Олена; Дрозд, Лідія; Коробова, Ольга; Кузнецов, Микита; Горецька, Олена Віталіївна; Рига, Галина; Федорик, Вікторія Володимирівна; Беспалько, Лариса; Бідзіля, Валерія; Бойко, Дарія; Бородін, Олексій; Варданян, Сєда; Щербакова, Надія Миколаївна; Галушкова, Марія; Гладиш, Ганна; Григор'єва, Вікторія Вікторівна; Губанова, Олена; Дорошенко, Вікторія; Дудка, Артем; Коваль, Карина Валентинівна; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Кривильова, Олена Анатоліївна; Голік, Олександр Борисович; Кучерява, Катерина; Малиш, Яна; Матюк, Аліна; Мухіна, Тетяна Євгеніївна; Неклеса, Руслана; Нємцева, Наталія; Патика, Вікторія; Пруська, Анастасія; Садовникова, Юлія; Сапранкова, Катерина; Сукова, Марія; Тімченко, Карина; Чемоніна, Лада В’ячеславівна ; Трушлякова, Вікторія; Удовенко, Анна; Фатьянова, Тетяна Олександрівна; Федюк, Валентина; Чайка, Анжела; Швед, Ольга; Школа, Ірина Вікторівна; Григор'єв, Ігор; Гоменюк, Дар’я; Малиш, Яна; Качерова, Ольга Георгіївна; Джураєва, Яніна; Дзюба, Світлана; Іванова, Ганна; Маджарова, Софія; Мартинюк, ЛесяУ збірнику вміщено матеріали доповідей Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції , що відбулася на базі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету. Збірка тез присвячена розкриттю проблем професійної підготовки майбутніх учителів початкової освіти в умовах змінненої реальності. Основі положення стануть в нагоді майбутнім педагогам, вчителям початкової школи та всім, хто цікавиться окресленою проблемою.
- ДокументНові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Коваль, Людмила Вікторівна; Попова, Ольга Іванівна; Коробова, Ольга; Мухіна, Тетяна Євгеніївна; Чемоніна, Лада В’ячеславівна; Гусак, Наталія; Дегтярьова, Любов; Кизь, Наталія; Нємцева, Наталія; Олійник, Олена; Федорова, Ірина; Басюк, Наталія; Горецька, Олена Віталіївна; Кабанова, Дар’я; Меліхова, Валерія; Федорик, Вікторія Володимирівна; Черезова, Ірина Олександрівна; Юдіна, Ася; Беженарь, Лілія; Безрукава, Анастасія; Довгопол, Юліана; Дубовікова, Ангеліна; Гоменюк, Дар’я; Качаєва, Владислава; Кобзар, Діана; Коваль, Карина Валентинівна; Красовська, Валентина; Лупир, Діана; Малиш, Яна; Мороз, Юлія; Нагаєнко, Лілія; Науменко, Анастасія; Патика, Вікторія; Романова, Оксана; Рехлецька, Діана; Сапранкова, Катерина; Соколенко, Анастасія; Сомова, Анастасія; Удовенко, Анна; Хомин, Олеся; Черкес, Ольга; Чорна, Вікторія; Шеремен, Ольга; Шибінська, Софія; Шило, Анжела; Фатьянова, Тетяна Олександрівна; Якимець, Марія; Білоконь, Яна; Висікайло, Тетяна; Владимирова, Алла; Горбатюк, Ольга; Гришина, Аліна; Джураєва, Яніна; Дзигалюк, Карина; Дзюба, Світлана; Дроздова, Валерія; Іванова, Олена; Качерова, Ольга Георгіївна; Козлова, Катерина; Кононенко, Марина; Кириленко, Олександра; Люта, Діана; Мартинюк, Леся; Поліщук, Катерина; Полтавець, Вікторія; Сенченко, Владислав; Соколенко, Анастасія; Ткачук, Інна; Петрик, Крістіна Юріївна; Бондар, Юлія; Нестеренко, Марина Миколаївна; Хланта, Євгенія; Співак, Любов Миколаївна; Бондар, Юлія; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Шукатка, Оксана; Підгурська, Валентина; Барановська, ІринаУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції , що відбулася на базі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено актуальним питанням здійснення освітнього процесу в умовах змінненої реальності.
- ДокументНові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики(Бердянський державний педагогічний університет, 2024-11) Чемоніна, Лада В'ячеславівна; Бородін, Олексій; Верьовка, Наталя; Войтко, Єва; Сергієнко, Наталія; Яковенко, Георгій; Коробов, Михайло; Коробова, Ольга; Мачинська, Наталія; Мухіна, Тетяна Євгеніївна; Попова, Ольга Іванівна; Рудчик, Ольга; Гогоц, Дарина; Горбань, Катерина; Грунтківський, Анатолій; Завгородня, Наталя; Кочерга, Євгенія Володимирівна; Мельник, Ольга; Некіга, Лариса; Сапранкова, Катерина; Співак, Любов Миколаївна; Стрільчук, Оксана Володимирівна; Черезова, Ірина Олександрівна; Боршош, Євгенія; Бублікова, Софія; Головата, Ксенія; Голубовська, Ірина; Горяніна, Вероніка; Демещик, Олена; Дорошенко, Данііл; Дьоріна, Ангеліна; Жижема, Анастасія; Захарчук, Аліна; Захарчук, Марина; Кандибка, Анжеліка; Нестеренко, Марина Миколаївна; Кобець, Аліна; Козлова, Катерина; Коваль, Карина Валентинівна; Кириленко, Олександра; Коркошко, Вадим; Красовська, Валентина; Куза, Андріан; Куза, Андріан; Кульбач, Лариса; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Лопан, Сергій; Лупир, Діана; Максютенко, Діана; Малиш, Яна; Пальчикова, Олександра; Мосюк, Дарія; Павленко, Олена; Петрик, Крістіна Юріївна; Поліщук, Катерина; Поліщук, Катерина; Пушкар, Надія; Рубцова, Ангеліна; Сапранкова, Катерина; Скорих, Ксенія; Соколенко, Анастасія; Стефанишин, Тетяна; Ткаченко, Марина; Фатьянова, Тетяна Олександрівна; Федорченко, Анастасія; Чернецова, Валерія; Чмельова, Наталія; Швед, Ольга; Швидка, Людмила; Шило, Анжела; Ярема, Олена; Алієва, Емілія; Барболін, Микола; Бузова, Олена Дмитрівна; Григорович, Ольга; Грищенко, Любов; Землякова, Настасія; Ісланкіна, Євгенія; Ковалевська, Світлана; Костєвіч, Сергій; Михайлишин, Оксана; Некіга, Лариса; Очеретенко, Поліна; Григор'єва, Вікторія Вікторівна; Панченко, Дар’я; Пивоваров, Сергій, Григор'єва Вікторія; Проценко, Дарина; Сидорук, Антон; Фімушкін, Владислав; Хомишак, Юлія; Шпирко, Сніжана; Крижко, Василь Васильович; Федорик, Вікторія Володимирівна; Буткова, Ольга; Недзведовська, Ольга; Крючкова, Юлія Вячеславівна; Романова, Оксана; Васьків, Сільвія; Підгурська, Валентина; Качерова, Ольга Георгіївна; Омельченко, Анетта Іванівна; Перетяга, Людмила; Кіт, Галина; Малінка, ОленаУ збірнику вміщено матеріали доповідей Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, що відбулася на базі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено актуальним питанням здійснення освітнього процесу в умовах зміненої реальності. Матеріали конференції стануть у нагоді майбутнім педагогам та вчителям початкової школи.
- ДокументОснови психодіагностики : силабус навчальної дисципліни на 2025-2026 навчальний рік для ОПП Початкова освіта(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: формування системи знань щодо психодіагностики як науки і забезпечення теоретичної підготовки майбутніх вчителів початкової школи; формування практичних вмінь проведення психодіагностичного обстеження і забезпечення практичної підготовки майбутніх спеціалістів; сприяння самопізнанню та особистісному розвитку студентів, формуванню психодіагностичного мислення, активізації творчого потенціалу майбутніх вчителів початкової школи.
- ДокументОснови психокорекції : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОПП Психологія(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу: забезпечення студентів теоретичними та практичними знаннями з основ психокорекції; сприяти набуттю студентами навиків та вмінь психокорекційної практики. Основними завданнями вивчення дисципліни «Основи психокорекціїї» є: – ознайомити студентів із загальними основами психологічної корекції, її цілями, завданнями та методами; – розглянути характеристику складових частин психологічної корекції, закономірностей та принципів цього процесу; – усвідомлення професійної психологічної позиції в ситуації психологічної корекції; – формування та розвиток навиків складання та проведення корекційних програм
- ДокументОсобливості ставлення молодших школярів до моральних норм поведінки: порівняльний аналіз(БДПУ, 2020) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаУ статті розглянуто проблему мотивації до самовиховання у молодшому шкільному віці через взаємозв’язок пізнавального, емоційно-оцінювального та дієво-вольового структурних компонентів самовиховання. Представлені результати ставлення молодших школярів до моральних норм у експериментальній та контрольній групах.
- ДокументПрактики тайм-менеджменту у підвищенні психологічної адаптивності та запобіганні емоційному виснаженню внутрішньо переміщених осіб(Педагогічна Академія: наукові записки, 2025) Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Черезова, Ірина Олександрівна; Федорик, Вікторія ВолодимирівнаУ статті розкрито психологічні механізми впливу базових практик тайм-менеджменту на рівень тривожності та емоційної саморегуляції внутрішньо переміщених студентів в умовах воєнної нестабільності. Обґрунтовано, що вимушене переміщення супроводжується втратою структурованості повсякдення, зниженням відчуття контролю та підвищеним психоемоційним навантаженням, що підсилює ризики виснаження й дезадаптивних реакцій. Методологічну основу становили теоретичний аналіз психологічних і педагогічних джерел, стандартизовані психодіагностичні методики (STAI, PSS-10, DERS, PCRS, ДОС, ССУ, ОСД) та коротка формувальна програма, спрямована на розвиток навичок планування, пріоритезування й саморегуляції. Навчальні активності передбачали роботу з мікроцілями, циклічне структурування завдань, фіксацію мінімальних щоденних дій і практику «малих кроків». Показано, що навіть невелике впровадження технік тайм-менеджменту сприяє зниженню інтенсивності тривожних переживань, покращенню контролю над емоційними реакціями, підвищенню відчуття впорядкованості дій та поверненню суб’єктивного відчуття керованості життям. Візуалізація динаміки демонструє узгоджений напрям змін у трьох вимірах – тривожність, емоційна регуляція, організація часу – що підтверджує ресурсний характер структурованої повсякденної активності для ВПО-студентів. Окреслено практичні рекомендації щодо впровадження мікропрактик тайм-менеджменту у психологічну та освітню підтримку молоді, яка переживає переміщення. Перспективи подальших досліджень пов’язані з розширенням вибірки, вивченням довготривалих ефектів, диференціацією підтримки за рівнем тривожності та інтеграцією цифрових інструментів саморегуляції.
- ДокументПрактикум з групової психокорекції : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОПП Психологія. Практична психологія(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу. Мета полягає у вивченні та практичному вдосконаленні методів та технік психокорекційної роботи в груповому форматі з метою покращення психологічного стану учасників та підтримки їхнього психосоціального благополуччя. Предмет курсу включає в себе вивчення теоретичних засад і практичних аспектів проведення групових сесій з психокорекції, а також основні принципи психологічної роботи з групами, включаючи взаємодію в групі, емоційну регуляцію, вирішення конфліктів, розвиток позитивних міжособистісних відносин та розвиток навичок саморефлексії та самовдосконалення.
- ДокументПрактикум з індивідуального консультування : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОПП Психологія(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета та предмет курсу. Мета полягає в навчанні студентів основам та навичкам проведення індивідуальних консультацій в психологічній практиці. Цей курс спрямований на розвиток навичок спілкування, емпатії та психологічного аналізу, необхідних для успішної роботи з клієнтами в індивідуальному форматі. Предмет курсу включає в себе вивчення основних принципів і методів індивідуального консультування, а також практичне засвоєння консультативних технік і стратегій взаємодії з клієнтами. Студенти також ознайомлюються з етичними та професійними стандартами роботи психолога-консультанта та навчаються застосовувати їх у практичних ситуаціях.
- ДокументПрактикум з індивідуального консультування : силабус навчальної дисципліни на 2024–2025 навчальний рік для ОПП Психологія(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаМета курсу: формування у студентів теоретичних знань та практичних навичок, необхідних для проведення індивідуального психологічного консультування; розвиток професійних компетенцій консультанта, зокрема: ефективної комунікації, емпатії, навичок активного слухання, використання психологічних методів та технік консультування, а також розпізнавання й подолання типових труднощів у роботі з клієнтами; особистісний та професійний розвиток майбутніх консультантів, включаючи опрацювання етичних аспектів, аналіз власних реакцій у процесі роботи та профілактику емоційного вигорання.
- ДокументПроблема хронічної втоми в учасників освітнього процесу ЗВО(БДПУ, м. Запоріжжя, 2023) Федорик, Вікторія ВолодимирівнаУ статті розглянуто проблему хронічної втоми в учасників освітнього процесу ЗВО. Представлені результати діагностики ступеня втоми у здобувачів та науково-педагогічних працівників Бердянського державного педагогічного університету. Надано рекомендації щодо запобігання та лікування хронічної втоми учасникам освітнього процесу ЗВО.
- ДокументПроблематика професійної свідомості у психології(Наукові перспективи, 2023) Федорик, Вікторія Володимирівна; Гоян, Ігор Миколайович; Дворніченко, Лариса Леонідівна; Андросович, Ксенія Анатоліївна; Поплавська, Єва ВадимівнаУ статті розглянуто професійну свідомість особистості як актуальну проблему в сучасній психології. Визначено, що професійна свідомість – це сприйняття людиною правил і норм, пов’язаних з формуванням образу себе в професійній діяльності, визначенням свого професійного кредо і вибором форм, методів і засобів для його реалізації. Зазначено, що професійна свідомість починає формуватися ще в дитячому віці, коли дитина вже починає замислюватися над тим ким вона хоче бути в майбутньому. Розглянуто фактори, які впливають на вибір професії, а саме: фактор суспільного впливу на мотиви вибору професії, а саме характеристика, що вказує на значення та престиж обраної професії; фактор, що пов’язаний із потребами суспільства у кадрах, із характером вимог професії до особистості учня; фактор особливого характеру: інтереси, схильності, здатності, особистісні якості учня, рівень загальної освіти та готовності до свідомого вибору професії. Обґрунтовано, що при формуванні професійної свідомості значну роль відіграє професійно-орієнтаційна робота, яка включає такі етапи: знайомство з професією (прийняття чи відторгнення); діагностика професійно-важливих якостей психологом; організація практичної діяльності, близької до професійної; включення до трудової діяльності. Проаналізовано аспекти, структуру та етапи формування і розвитку професійної свідомості сучасними вітчизняними науковцями. Аргументовано, що на формування професійної свідомості впливає професійне самовизначення особистості. Досліджено особистісні складові професійної свідомості фахівця: спрямованість особистості, професійна компетентність, професійно важливі якості, професійно значимі психофізіологічні властивості. Зроблено висновок, що професійна свідомість є унікальною якістю людини і має певні особливості, до яких належать: розвиток професійних якостей та рис, спрямованість на виконання професійних завдань, орієнтація особистості на професію. Серед них виокремлюють створення образу й усвідомлення себе як професіонала, систему вибору цінностей і дій згідно з ними, реалізацію особистих цілей діяльності, формування свого іміджу.