Перегляд за Автор "Харлан, Ольга Дмитрівна"
Зараз показуємо 1 - 20 з 21
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- Документ«Citius, Altius, Fortius!»: феномен спорту в літературі та культурі(Бердянський державний педагогічний університет, 2020) Александрова, Г. А.; Анісімова, Ніна Павлівна; Белімова, Т. В.; Бестюк, І.А.; Богданова, Марія Ігорівна; Борунова, А.О; Вещикова, О. С.; Вишницька, Ю.В.; Волік, Н.А.; Гальчук, О.В.; Гладун, Д. В.; Голобородько, Я.Ю.; Горбач, Н. В.; Григор’єва, Вікторія Вікторівна; Григор’єв, І.Ю.; Даниленко, Л.В.; Деркачова, О. С.; Дубініна, К. А.; Дуркалевич, В.В.; Землянська, А.В.; Землянський, А.М.; Зубець, Н.О.; Качак, Т.Б.; Кобилко, Н.А; Козлова, А.О.; Колінько, Олена Петрівна; Комаров, С. А.; Кононихіна, Д.С.; Кравченко, В. О.; Кравченко, Я.П.; Круль, Л. М.; Ласкава, Ю.В; Левицький, В. А.; Ленок, М. І.; Лучицька, Ю.О.; Лущій, С. І.; Мажара, Н.С.; Максимчук, В. В.; Мандич, Т.М.; Матвєєва, О.О.; Миронюк, Л. В.; Неліпа, О.В.; Ніколаєнко, В. М.; Ніколова, О.О.; Новик, Ольга Петрівна; Пасько, І.В.; Пашинська, Л.М.; Повєткін, Є.М.; Прокопович, Л.В.; Кузмич, М.В.; Процик, І. Р.; Прушковська, І.В.; Радужан, М. Д.; Сінча, С. А.; Сластьонова, Д.С.; Cлижук, О.А.; Смаглій, І.В.; Смаровоз, І. С.; Тхорук, Р.Л.; Федоренко, О. Б.; Федько, О.Ю.; Філоненко, С.О.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Хитра, Н.С.; Хом`як, Т. В.; Чернишенко, А. С.; Чорна, Т.Ю.; Чорний, І.В.; Шапошникова, О.О.; Школа, Валентина Миколаївна; Школа, Г.М.; Штолько, М. А.; Щербакова, О.К.; Щербаков, Ю.В.; Якубовська- Кравчик, КатаржинаУ збірнику вміщено матеріали конференції, присвячені дослідженню феномену спорту в літературі та культурі крізь призму методологій філології, культурології та журналістики і методики. Висвітлено окремі проблеми гри, змагання, категорій тілесного й духовного в контексті оновлених знань.
- ДокументАктуальний і новаторський науковий проект : рецензія на : Султанівські читання(Бердянський державний педагогічний університет, 2017) Харлан, Ольга ДмитрівнаЗбірник наукових статей “Султанівські читання” заснований у 2010 р. в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ) за ініціативою кафедри світової літератури на честь відомого вченого Юрія Султанова (1948−2003). Із 2014 р. видання дещо відійшло від початкового задуму (перші два випуски були присвячені методиці викладання літератури). Матеріали наукового збірника набули ширшого характеру − були опубліковані статті з проблем різних галузей літературознавчої науки, питань мовознавства, розділ, присвячений методиці викладання літератури, залишився незмінним. Із 2015 року збірник наукових статей “Султанівські читання” почав новий період свого існування: видання, яке зареєстроване в International Сentre ISSN, змінило свою періодичність, ставши щорічником. Останні три випуски дають можливість оцінювати цей видавничий проект як новаторський та актуальний для сучасного українського літературознавства. Структура і концепція наукового видання свідчить про різновекторність зацікавлень його авторів, але водночас фіксує цілісну картину наукового життя України. Важливим є те, що статті публікуються багатьма мовами: українська, англійська, білоруська, німецька, польська, російська, французька, чеська. Йдеться не тільки про статті вчених із різних країн, але й про статті українських науковців, які, для того, щоб познайомити світову спільному з національними науковими досягненнями, обирають не тільки рідну, але й інші мови. Широкий діапазон досліджень, різноманітність української гуманітаристики засвідчує шостий випуск “Султанівських читань” (2017). Він складається з шести розділів “Порівняльне літературознавство”, “Українська література”, “Слов’янські літератури”, “Літератури Західної Європи і США”, “Літератури Сходу”, “Методика викладання літератури”.
- ДокументВихід за межі: інклюзивна література як голос “іншого”(Бердянський державний педагогічний університет, 2024) Бобилков, В. В.; Богданова, Марина Миколаївна; Богданова, Марія Ігорівна; Бойко, Н. Т.; Борзенко, О. І.; Гальчук, О.В.; Гогуля, М. П.; Годік, К.О.; Головань, Т.П.; Горбач, Н.В.; Гурдуз, А.І.; Демідова, Є.В.; Журба, С.С.; Зарва, Вікторія Анатоліївна; Землянська, А.В.; Кізілова, Д.О.; Косінова, О.М.; Костромицький, Роман Іванович; Крупка, М.А.; Кулешір, М.М.; Кутєпова, А.М.; Лелека, Ю.М.; Маценка, С. П.; Мельніков, А.Г.; Мельнікова, Юлія Олександрівна; Ніколаєнко, В. М.; Новик, Ольга Петрівна; Оздемір, Д.О.; Приходько, А.Б.; Резніченко, Ю.О.; Сажина, А. В.; Смирський, К.; Свіца, Тетяна Володимирівна; Тичініна, А.Р.; Тищук, А.Е.; Федоренко, О. Б.; Федько, О.Ю.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Штанюк, О.М.; Шубравська, О. В.; Шуміло, С. М.У збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень міжнародної наукової конференції, що відбулася на базі факультету філології та соціальних комунікації Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено питанням інклюзіїї в культурі, літературознавстві, проблематика доповідей спирається на потреби наукового літературознавства та практики викладання літератури у контексті студій про інклюзивну літературу а проблеми іншості. Матеріали збірки можуть бути використані вчителями та студентами-філологами, викладачами, аспірантами, а також усіма, хто цікавиться сучасними проблемами дослідження літератури.
- ДокументДитяча література : силабус навчальної дисципліни на 2023–2024 навчальний рік для ОП «Середня освіта (Українська мова і література)»(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Дитяча література» є формування стійкого читацького інтересу, вдосконалення вмінь аналізу художнього тексту, розширення світогляду студентів. Завдання – одержати цілісне уявлення про дитячу літературу як цілком самостійне історико-літературне явище, що відбиває загальні тенденції розвитку вітчизняної і світової культури, літератури, а також педагогічної думки; вивчити творчість видатних дитячих письменників України ХХ – перших десятиліть ХХІ ст.; виробити навички аналітичного підходу до художнього тексту, адресованого дитині або підлітку; вивчити напам'ять корпус віршованих і прозових текстів, обов'язкових при роботі з дітьми і підлітками; продемонструвати на практиці володіння ключовими літературно-критичними письмовими жанрами: анотація, рецензія, огляд дитячого літературного видання; художніми жанрами: літературна казка (стилізація, пародія, ін.), загадка, розповідь (в основі якої - динамічний захоплюючий сюжет).
- ДокументЖанр історичного детективу в сучасній європейській літературі: особливості функціонування(Літератури світу: поетика, ментальність і духовність, 2014) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ стітті визначено, що особливістю історичного детективу є те, що на відміну від інших прозових жанрів, основне задоволення для читача – це насампе- ред інтелектуальний характер. Помічено, що на перше місце в детективі висту- пає можливість взяти участь у вирішенні інтелектуальної таємниці, задоволен- ня від тексту постає як задоволення від розгадування загадки. Автори історич- них детективів поєднують метафізичну атмосферу із детективним сюжетом, пропонуючи свій погляд на історію.
- ДокументЛітати небом. Жити на землі. Геопоетичні стратегії сучасних літературознавчих досліджень(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Бабійчук, Т.В.; Балабуха, Н.В.; Белімова, Т.В.; Богданова, Марина Миколаївна; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондаренко, Г.Д.; Бондарева, О.Є.; Борзенко, О.І.; Борисенко, К.Г.; Борисюк, І.В.; Бранко, М.В.; Бугрій, А.С.; Будний, В.В.; Василенко, Г.В.; Вєльчєва, К.О.; Вісич, О.А.; Вусик, Ганна Леонідівна; Ганошенко, Ю.А.; Гарніцька, А.В.; Гірняк, М.О.; Глазкова, Ірина Яківна; Головань, Т.П.; Горбань, О.О.; Горбач, Н.В.; Горнятко-Шумилович, А.Й.; Гурдуз, А.І.; Даниленко, Л.В.; Демчук, О.А.; Дуброва, Оксана Володимирівна; Загребіна, А.В.; Зарва, Вікторія Анатоліївна; Замбжицька, Матра; Землянська, А.В.; Зубрицька, М.О.; Ковальчук, Н.В.; Івашків-Ващук, О.В.; Ісаєв, І.Р.; Ісапчук, Ю.В.; Качак, Х.І.; Кізілова, Д.О.; Козлова, А.О.; Косінова, О.М.; Кочерга, С.О.; Кулешір, М.М.; Лесняк, Ю.В.; Ліпич, Вікторія Миколаївна; Лихацька, В.М.; Лях, Т.О.; Матвєєва, О.О.; Марценішко, В.О.; Матасова, Ю.Р.; Матусяк, Г.І.; Мельніков, А.Г.; Мчеладзе, Іване; Миронюк, Л.В.; Мітракова, О.О.; Напрягло, В.О.; Ніколаєнко, В.М.; Новик, Г.О.; Новик, Ольга Петрівна; Орманжи, В.Є.; Павлик, Неля Віленівна; Петренко-Цеунова, О.І.; Приходько, А.Б.; Резніченко, Ю.О.; Рижикова, О.М.; Романова, О.В.; Сапожникова, Г.М.; Скорина, Л.В.; Іванченко, С.В.; Ставнича, О.М.; Соболь, В.О.; Смирський, К.В.; Табакова, Г.І.; Тверітінова, Т.І.; Тхорук, Р.Л.; Федоренко, О.Б.; Федоряка, Л.Д.; Федько, О.Ю.; Філоненко, С.О.; Хатунцева, О.М.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Хоменко, Г.І.; Челецька, М.М.; Чорний, І.В.; Чхатарашвілі, Софіо; Школа, Валентина Миколаївна; Школа, Г.М.; Штейнбук, Ф.М.; Шульженко, Анжеліка Сергіївна; Шуміло, С.М.; Шумська, І.Б.; Юрова, І.Ю.; Янковська, Ж.О.; Янцелевич, О.С.; Kaitlyn, Culliton; Signe, Lury; Jonathan, Hay; Iryna, ShymanovychУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень міжнародної наукової конференції, що відбулася на базі факультету філології та соціальних комунікації Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено питанням геопоетики в культурі, літературознавстві; проблематика доповідей спирається на потреби наукового літературознавства та практики викладання літератури у контексті геопоетичних концепцій. Матеріали збірки можуть бути використані вчителями та студентами-філологами, викладачами, аспірантами, а також усіма, хто цікавиться сучасними проблемами дослідження літератури.
- Документ«Над берегами вічної ріки»: темпоральний вимір літератури(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Акулова, Н.Ю.; Анісімова, Ніна Павлівна; Антощак, М.В.; Атрошенко, Г.І.; Бабій, А.О.; Бернадська, Н.І.; Бєлаш, Г.О.; Бібік, В.Б.; Білик, Г.М.; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондаренко, А.І.; Бондарец, Т.С.; Васюта, С.Д.; Вєльчєва, К.О; Висоцька, С.С.; Воробей, Н.М.; Гольтер, І.М.; Горбач, Н.В.; Гребенюк, Т.Б.; Гурдуз, К.О.; Даниліна, О.В; Дацер, К.С.; Довіна, М.С.; Домбровський, М.Б.; Дуркалевич, В.В.; Ємець, О.В.; Жаркова, Р.Є.; Журавльова, Світлана Сергіївна; Зайдлер, Н.В.; Зінченко, К.В; Землянська, А.В.; Землянський, А.М.; Зозуля, О.В.; Зотова, В.Г.; Ігнатів, Н.Є.; Карпина, Е.С.; Кирюшкина, М.И.; Кистанова, А.В.; Кібалка, О.М.; Козельська, О.В.; Король, Л.П.; Коротєєва, В.В.; Косарєва, Г.С.; Костецька, Л.О.; Костромицький, Роман Іванович; Крупка, М.А.; Куриленко, І.А.; Кучер, З.І.; Лахманюк, А.М.; Левицька, О.С.; Лиман, Д.Ю.; Маркова, А.В; Матійчак, А.А.; Мирончук, І.О.; Мирошниченко, Ю.О.; Мішина, О.Е.; Моклиця, М.В.; Мочернюк, Н.Д.; Назаренко, Н.І.; Натяжко, С.М.; Нехайчук, Ю.А.; Ніколова, О.О.; Новик, Ольга Петрівна; Овдійчук, Л.М.; Орлова, М.О.; Павлик, Неля Віленівна; Парфенюк, І.С.; Перинец, Е.Ю.; Підодвірна, М.І.; Полигач, І.О.; Регуш, Ю.С.; Редчиць, Т.В.; Рибчинська, З.Б.; Рыба, И.И.; Салюк, Богдана Анатоліївна; Сахневич, М.С.; Сластнікова, Н.О.; Слижук, О.А.; Смаглій, І.В.; Співак, Ірина Едуардівна; Стадніченко, О.О.; Сушко, С.О.; Тверитинова, Т.И.; Титаренко, Е.А.; Тупахіна, О.В.; Філоненко, С.О; Харіна, О.І.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Хижняк, Т.М.; Хорольська, Т.В.; Чик, Д.Ч.; Шапошникова, О.О.; Швець, А.І.; Школа, Валентина Миколаївна; Шовкопляс, Г.Є.; Юносова, Валентина Олександрівна; Юхимук, Я.В.; Яструбецька, Г.І.Матеріали збірника присвячені науковому прочитанню проблеми часу в художній літературі та мистецтві. Літературознавчий дискурс дослідження темпоральності поєднаний з лінгвістичними аспектами вивчення часу. Призначений для викладачів, аспірантів, студентів й усіх, кого цікавлять проблеми темпоральності в літературі.
- ДокументНатюрморт у живописі й літературі: особливості часопростору(Studia polsko-ukrainśke, 2017) Харлан, Ольга ДмитрівнаПредметом дослідження став жанр натюрморту, який визначає особливості зображення речей у часі та просторі, трансформуючись відповідно до епохи та стилю. В живописі та літературному тексті речі мають утилітарне та символічне значення, їх можна розглядати в аспекті просторово-часових стосунків людини зі світом.
- ДокументНовітня українська література : силабус навчальної дисципліни на 2023–2024 навчальний рік для ОП «Філологія»(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Новітня українська література» є засвоєння магістрантами знань про сучасний український літературний процес та художню специфіку окремих літературних феноменів.
- ДокументОсобливості хронотопу в натюрморті: інтермедіальний аспект(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ статті з’ясовуються особливості хронотопу натюрморту в інтермедіальному аспекті: звертається увага на особливості натюрморту в живописі та літературному тексті. Жанр натюрморту, трансформуючись із традиційного живописного, образного у словесний, набуває кількох значень: як власне екфраза (опис художнього полотна натюрморту); гіпотипоза (словесний натюрморт); використання на рівні номеносфери (обігрування терміну “мертва природа”).
- ДокументПерша світова війна в сучасній українській літературі: особливості осмислення(Закарпатські філологічні студії, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаПодії Першої світової війни неодноразово ставали об’єктом зображення в художній літературі. Письменники зверталися до трагічних сторінок історії як в часи війни, так і після неї. У творах різних жанрів описуються важ- ливі події, відомі та невідомі учасники, осмислюється трагедія суспільства та людини. У світовій літературі про це писали Е.М. Ремарк, Е. Гемінґвей, Р. Олдінгтон, Ю. Віттлін, Е. Юнгер та ін. Серед українських письменників, які зверталися до цієї теми, можна назвати О. Турянського, В. Стефаника, Марка Черемшину, Ольгу Кобилян- ську, О. Маковея, Б. Лепкого, Г. Шкурупія, У. Самчука, Катрю Гриневичеву, І. Дніпровського та ін. Серед сучасних авторів, для яких Перша світова війна стала основою сюжету творів, можна назвати Романа Іваничука та Ірину Жураковську. Письменники належать до різних поколінь, працюють у різних жанрових різновидах, до описуваних подій підходять з різними настановами. Роман «Бо війна – війною…» Р. Іваничука присвячений діяльності легіону УСС, а загалом описує події в українських селах на Галичині. Молоді люди, виховані на творах І. Франка та інших діячів межі століть, у подіях Першої світової війни вбачають можливість здобути незалежність для України. Через долі та погляди трьох персонажів – Михайла і Євгена Шинкаруків, Григорія Шепетюка – пропонується три моделі бачення війни: активна участь як українського патріота для майбутньої боротьби за незалежну Україну; фаталіс- тичне спостереження за подіями та очікування їх завершення; пристосуванство для власного збагачення і кар’єри під виглядом патріотизму. Роман «По той бік війни» І. Жураковської описує події Першої світової війни, вдаючись до законів «формульної» літератури, зокрема до її «любовного» варіанту. Історія кохання, розлуки, прагнення бути разом француженки Констанс Шартьє, доньки багатого фабриканта, і Бастіана фон Деттена, представника небід- ного німецького шляхетного роду, передає особисте бачення війни з погляду двох держав, які воюють. Важливо те, що українські автори, незважаючи на відмінність підходів, передають події війни як великої трагедії суспільства і людини.
- ДокументПоетика «курортного роману» в українській прозі(Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ статті йдеться про «курортний роман» як соціально-психологічне явище, визначаються його основні характеристики та ознаки. Зазначається, що стосунки, які зав’язуються під час відпочинку, мають, здебільшого лег- коважний характер. Їх мета – психологічне розвантаження, відсторонення від звичного побуту й обов’язків, намаган- ня створити ілюзію іншого життя. В українській літерату- рі перших десятиліть ХХ століття описи таких стосунків поєднуються зі зверненням до інших проблем соціаль- но-побутового та психологічного характеру. Серед авторів, для яких «курортний роман» стає відгалуженням сюжету, важливим мотивом, найбільш відомими є А. Кримський, М. Хвильовий, В. Домонтович, Б. Тенета, Ю. Шовкопляс. Вписуючи роман А. Кримського «Андрій Лаговський» (1905) в контекст «курортного роману», звертається ува- га на художню майстерність автора щодо розгортання сюжету «байдужість – визнання почуття – закоханість – ревність – розрив». Інтелектуальний роман М. Хвильового «Вальдшнепи» (1927), друга частина якого була знищена через цензуру, побудований за схемою любовного рома- ну, стосунки персонажів формуються принципом курорт- них – плануються як легковажні, нетривалі, сповнені флір- ту і прихованого потягу. Однак за зовнішньою «формулою» письменник з’ясовує питання «зайвих людей» революції, національної ідентичності, майбутнього. Своє бачення цієї теми пропонує В. Домонтович. У романі «Дівчина з вед- медиком» (1928) автор моделює ліричний розвиток подій, а в оповідання «Курортна пригода» (1942) має анекдотич- ний характер з несподіваним фіналом. Імпресіоністичні картини людських стосунків пропонує Б. Тенета у збірці оповідань «Листи з Криму» (1927). Для Ю. Шовкопляса у повісті «Весна над морем» важливим є не самі стосунки, але суспільно-громадські обставини, в яких вони розвива- ються. Окремо йдеться про «сюжети» з письменницького життя, які пов’язані з ситуацією «курортного роману».
- ДокументПоетика заголовків сучасних романів: флористична номеносфера(Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ статті йдеться про флорообрази в заголовках сучасної української та світової літе- ратури. Теорія назви літературного твору має значну традицію та актуальна для сучасного мистецького простору. Розглядаючи заголовок в контексті паратекстуальності (Ж. Женнет), літературознавці визначають його подвійну функцію. Він постає невід’ємною частину тек- сту, але одночасно є формою існування позатекстової дійсності. Заголовки можна розглядати в прагматичному аспекті, за референтними ознаками, за узагальнено-типологічними критері- ями. У заголовках сучасних романів часто використовуються рослинні назви, зокрема, назви кві- тів (флорообрази). Вони знаходяться на поверхні семантики заголовка, але флористичні образи мають багато важливих якостей, що несуть значний інтетекстуальний потенціал. Образи квітів визначають особливий простір для вибудовування художнього світу зі своєю прив’язкою до певних локацій, історичної епохи, образів-персонажів. Вивчення фітонімів як літературно- художніх образів з погляду історичної поетики є одним із важливих напрямів для з’ясування особливого значення їх багатозначної семантики. Для аналізу флорообразів, що є номінатив- ною частиною заголовка, обрано романи Дебори Моггак «Тюльпанова лихоманка» (1999), Чіма- манди Нгозі Адічі «Фіолетовий гібіскус» (2003), Надії Гуменюк «Вересові меди» (2015, допо- внене видання – 2019), Марти Холл Келлі «Бузкові дівчата» (2016). Романи презентують різні літератури, належать до різних жанрових різновидів, але об’єднує їх звернення до флорообра- зів у заголовках. Здебільшого флорообраз виступає своєрідною загадкою, натяком, зміст якого розшифровує сюжет твору. Шифри флористичної символіки розставляють додаткові зобра- жально-виражальні акценти, що дає можливість надати нових значень символічним образам, метою яких є створення у читачів певних почуттів, ідей та смислів.
- ДокументПорівняльне літературознавство : силабус навчальної дисципліни на 2023–2024 навчальний рік для ОП «Філологія»(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Порівняльне літературознавство» є: сформувати у студентів уявлення про світовий літературний процес як систему національних літератур, загальнолюдську значимість яких вимірюють їхньою мистецькою та історичною унікальністю.
- ДокументПізнати себе через іншого : рецензія на монографію О. Г. Павленко “«Розмикання меж…» (Авторські концепції перекладацтва другої половини ХХ століття: компаративний аспект)” (К. : Логос, 2015. Ŕ 452 с., 8 с. іл.)(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Харлан, Ольга ДмитрівнаСучасне порівняльне літературознавство охоплює все більше напрямків. Поряд із основними галузями класичної компаративістики: порівняльно-історичні дослідження, рецептивна естетика, типологічне дослідження літератури - активно функціонують інтертекстуальні, інтермедіальні, інтеркультуральні студії, імагологія тощо. Монографія Олени Павленко присвячена одному з важливих розділів літературної компаративістики - перекладознавству. Як відомо, теорія перекладу художнього твору є предметом вивчення двох наукових галузей: прикладної лінгвістики та порівняльного літературознавства; вона пов’язана з багатьма суміжними дисциплінами: філософія мови, зіставна лінгвістика, соціолінгвістика, психолінгвістика, семіотика, теорія літератури, герменевтика художнього тексту, етнопсихологія, культурна антропологія, теорія міжкультурної комунікації тощо. У науковій праці художній переклад англомовної прози другої половини ХХ століття, завдяки логічній стуктурованості, є можливість розглянути на рівні теоретичних і практичних проблем. Потрібність монографії очевидна: у науковому дослідженні О. Г. Павленко репрезентує незвичайно багатовимірне явище художнього перекладу через синтез традиційних і новітніх підходів, акцентуючи на термінологічній гнучкості та відкритості естетичної комунікації за посередництва літературного твору. Особливу увагу авторка звертає на особистість перекладача, наголошує на необхідності залучення до термінологічного обігу традиційних та новітніх поглядів на природу авторства. Загалом високо оцінюємо монографію, що вирізняється багатим фактичним матеріалом, оригінальним підходом до аналізу та вирішення поставлених завдань, високою інформативністю.
- ДокументСпіви Землі: біологія та екологія в літературі та культурі(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Астапова, Вероніка Алімівна; Белімова, Т. В.; Богдан, Валерій Володимирович; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондарева, О. Є.; Борзенко, О. І.; Будний, В. В.; Варецька, С. О.; Вєльчєва, К. О.; Вещикова, О. С.; Волгіна, О. О.; Гагара, Т. В.; Ганошенко, Ю. А.; Глотов, О. Л.; Годік, К. О.; Головань, Т. П.; Горбань, О. О.; Горбач, Н. В.; Григорчук, Ю. М.; Даниленко, Л. В.; Девдюк, І. В.; Деркачова, О. С.; Дуброва, Оксана Володимирівна; Жаркова, Р. Є.; Жигун, С. В.; Зарва, Вікторія Анатоліївна; Кірєєва, М. В.; Коваленко, Я. С.; Козлова, А. О.; Комаров, С. А.; Корнелюк, Б. В.; Курилова, Ю. Р.; Лановик, З.Б.; Лановик, М.Б.; Левицька, О. С.; Лихацька, В. М.; Лісовська, І. В.; Лущій, С. І.; Матасова, Ю. Р.; Маценка, С. П.; Мітракова, О. О.; Москвітіна, Д. А.; Ніколаєнко, В. М.; Ніколаєнко, К. І.; Новик, Ольга Петрівна; Павлик, Неля Віленівна; Павлюк, О. О.; Петренко-Цеунова, О. І.; Полуляхов, Артем Сергійович; Райбедюк, Г. Б.; Скидан, Я. А.; Сморжевська, О. О.; Соболь, В. О.; Табакова, Ганна Іванівна; Федоренко, О. Б.; Федоряка, Л. Д.; Філоненко, С. О.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Цюп’як, І. К.; Чорний, І. В.; Швець, А. І.; Шиманович, Ірина Вікторівна; Халабузар, Оксана Анатоліївна; Школа, Валентина Миколаївна; Школа, Г. М.; Юносова, Валентина Олександрівна; Юхимук, Я. В.; Янковська, Ж. О.; Янцелевич, О. С.; Groes, Sebastian; Moore, MatthewУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень міжнародної наукової конференції, що відбулася на базі факультету філології та соціальних комунікації Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено питанням екології та біології в культурі, літературознавстві, проблематика доповідей спирається на потреби наукового літературознавства та практики викладання літератури у контексті екокритики. Матеріали збірки можуть бути використані вчителями та студентами-філологами, викладачами, аспірантами, а також усіма, хто цікавиться сучасними проблемами дослідження літератури.
- ДокументУкраїнська та польська література міжвоєнного двадцятиліття: катастрофічні ландшафти(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ статті розглядаються основні етапи розвитку української та польської літератури міжвоєнного двадцятиліття. Аналізуються особливості формування катастрофічної свідомості в літературі модернізму.
- Документ«Червоний Ренесанс» у сучасній українській прозі: художні моделі(Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом, 2023) Харлан, Ольга ДмитрівнаУкраїнська література 1910–1930-х років (міжвоєнне двадцятиліття Розстріляне Відродження, Чер- воний Ренесанс) набуває все більшої актуальності в наш час. Покоління, яке було знищене тоталітарною системою в цю епоху, залишило художні твори, які звучать по-сучасному. Існує значний корпус літерату- рознавчих текстів, у яких аналізується доробок тогочасних майстрів слова. Видаються мемуари, епіс- толярій, архівні матеріали різного характеру письменників цього періоду, знімаються документальні та художні фільми як за творами авторів Розстріляного Відродження, так і про їхню мистецьку діяльність. Мета статті – проаналізувати тексти сучасних прозаїків про загальну атмосферу та літературну діяль- ність представників Червоного Ренесансу, виокремивши три моделі: історичну, психологічну, біографічну. Для реалізації мети необхідно вирішити завдання: зробити загальний огляд текстів особистого характеру (спогади, листування); систематизувати наявні зразки сучасної художньої прози, визначивши три моделі; проаналізувати прозові тексти і з’ясувати їх художню специфіку. Новизна полягає в тому, що художня проза («Марта» (2014) Лілії Черен, «Моя божевільна» (2016) Андрія та Світлани Клімових, «Свідок» (2007) Варвари Жукової, «Зеров. Поховальний промовець» (2020) Євгенії Кужавської) не досліджувалася в аспек- ті створення та аналізу узагальнювальної картини суспільно-літературного процесу періоду Червоного Ренесансу. Висновки. Сучасні українські прозаїки в художніх текстах пропонують три моделі зображен- ня літературного процесу: історичну, психологічну, біографічну. Осмислення тенденції доби міжвоєнного двадцятиліття відбувається через аналіз її особливостей та основних характеристик художньо-літера- турного процесу. Використовуючи справжні факти із біографій письменників, застосовуючи авторський вимисел, сучасні прозаїки передають важливі риси епохи та пропонують художні біографії письменників 1910–1930-х років.
- ДокументШевченко на усі часи. Рецензія на посібник Ольги Куцевол “Вивчення життя і творчості Великого Кобзаря через художню рецепцію літературної шевченкіани” (Вінниця, 2013. – 256 с.)(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Харлан, Ольга Дмитрівна2014 рік ЮНЕСКО визнало роком Тараса Шевченка, таким він став у нашій національній історії, у наповненому тривогами сьогоденні. Напевне, не випадково українці проходять цей складний період з іменем великого Поета, долаючи виклики долі, бо приклад його життя додає впевненості нашим переконанням, твердості рішенням, стійкості емоціям. Колись автор найдобріших “Мисливських усмішок” Остап Вишня сказав: “Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!” І нині Шевченко гуртує націю, допомагає їй вивірити дороговкази. Тому нам, українцям третього тисячоліття особливо важливо вдивитися в Кобзареве обличчя, осмислити кожне його слово, перепустити через думку й серце кожен рядок. Загалом високо оцінюємо працю проф. Ольги Куцевол, що вирізняється багатим фактичним матеріалом, оригінальним підходом до аналізу та вирішення поставлених завдань, високою інформативністю, і вважаємо, що книга “Вивчення життя і творчості Кобзаря через художню рецепцію літературної шевченкіани” може бути в майбутньому доповнена й перевидана більшим накладом, тим паче що її схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах Комісією з української літератури Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.
- ДокументІсторія української літератури (1910–1930-і роки)(Бердянський державний педагогічний університет, 2017) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ навчальному посібнику пропонується курс «Історії української літератури (1910–1930-і роки)» для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» спеціальності «Українська мова і література». Посібник призначено для філологів (студентів, магістрантів, аспірантів, викладачів).