Перегляд за Автор "Школа, Олександр Васильович"
Зараз показуємо 1 - 20 з 67
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументWorldview aspect of the course of theoretical physics in professional training of future teachers of physics(Przemysl : Sp.z.o.o Poland, 2015) Школа, Олександр ВасильовичThe article is devoted to the problems of formation of scientific worldview of the future teachers of physics as one of the priority tasks of their professional training. The author identified key components and didactic conditions of effective solving of this problem in the framework of the course of theoretical physics, which completes the basic training of future teachers at the University
- ДокументВикористання методів теорії ймовірностей у процесі розв’язування задач курсу теоретичної фізики(Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2013) Школа, Олександр ВасильовичУ статті проводиться короткий аналіз методичних особливостей розв’язування задач курсу теоретичної фізики з використанням методів теорії ймовірностей у системі особистісно зорієнтованого навчання майбутніх учителів фізики, що має важливе значення в їх фундаментальній і професійній підготовці.
- ДокументВітрила №15(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Бежан, Максим; Безугла, Августа; Безугла, Наталя; Вовк, Дар’я; Герилів, Степан Миколайович; Гладущенко, Галина; Григор’єва, Вікторія Вікторівна; Григор’єв, Ігор; Грицаюк, Олександра; Гуренко, Ольга Іванівна; Загородня, Поліна; Зубов, Данило; Кирма, Лілія; Кудінов, Микола; Кулешова, Божена; Кульомза, Вікторія; Лубенська, Таїса; Мізякін, Максим; Напрягло, Вікторія; Нікітіна, Софія; Овсієнко, Софія; Поночовна, Олександра; Ремінний, Павло; Рожна, Аліна; Синєок, Вікторія; Тестова, Дарина; Харенко, Анастасія; Хохлова, Аліна; Хоцька, Ірина; Чмальова, Жанна; Шейко, Анастасія; Шиманович, Марічка; Школа, Олександр Васильович; Яковець, ОльгаПоетичне слово – найкоротший шлях до людського серця. П’ятнадцятий випуск студентського літературного альманаху «Вітрила» дає унікальну можливість познайомитися з творами молодих поетів, доторкнутися до їхнього світу. Вашій увазі запропонована точна й тонка фіксація реальності, світу, в якому молодь живе, відчуває, переживає, кохає, сумує та радіє.
- ДокументЕволюція фізичної картини світу : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 н. р. для підготовки магістрів спеціальності “014 Середня освіта (фізика та астрономія)”(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни “Еволюція фізичної картини світу” містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументЕволюція фізичної картини світу : силабус навчальної дисципліни на 2025-2026 н. р. для студентів спеціальностей А4.08 Середня освіта (Фізика та астрономія)(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Школа, Олександр ВасильовичМета курсу: створення у здобувачів найповнішого уявлення про сучасну фізичну картину світу шляхом знайомства з історією становлення і розвитку фізичної науки від її зародження і до сучасності, еволюцією фундаментальних наукових ідей, принципів і теорій; життям і творчістю її найвидатніших представників; формування у здобувачів наукового світогляду і фахової компетентності.
- ДокументЕволюція фізичної картини світу в курсі теоретичної фізики(Херсонський державний університет, 2014) Школа, Олександр ВасильовичУ статті висвітлено структуру, зміст та еволюцію фізичної картини світу, генезис та розвиток фундаментальних наукових ідей, принципів і теорій, роль та значення відповідної інформації у професійній підготовці майбутніх учителів фізики.
- ДокументЕлектрика і магнетизм : силабус з навчальної дисципліни для підготовки бакалаврів спеціальності "014 Середня освіта (фізика)"(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, завдання, зміст і структуру дисципліни, перелік компетентностей і програмних результатів здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументКвантова фізика : силабус навчальної дисципліни для підготовки бакалаврів спеціальності “014 Середня освіта (фізика)” на 2023-2024 н. р.(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни "Квантова механіка" містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументЛогика построения курса теоретической физики в педагогическом университете(Vienna : “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education GmbH, 2014) Школа, Олександр ВасильовичВ статье рассмотрены теоретико-методические подходы к построению содержания и структуры программы обязательной дисциплины «Теоретическая физика» для студентов педагогических вузов. Принимая во внимание ведущие дидактические принципы педагогики высшей школы – базовую и профессиональную направленность подготовки будущих специалистов – автор определил предмет, цель, основные задачи, межпредметные связи и системообразующие элементы дисциплины.
- ДокументМетоди математичної фізики : силабус навчальної дисципліни для підготовки бакалаврів спеціальності “014 Середня освіта (фізика)” на 2023-2024 н. р.(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни "Методи математичної фізики” містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументМетодика навчання теоретичної фізики як предмет науково-методичних досліджень(Yale University Press, 2015) Школа, Олександр ВасильовичСтаття присвячена аналізу методики навчання курсу теоретичної фізики на рівні дисертаційних досліджень в контексті проблем фундаменталізації сучасної фізичної освіти. Розглядаються та узагальнюються концептуальні засади, провідні ідеї та методичні розробки, що сприятимуть суттєвому підвищенню якості фундаментальної підготовки майбутніх фахівців в опануванні матеріалів навчального курсу
- ДокументМетодика навчання фізики : силабус навчальної дисципліни підготовки бакалаврів спеціальності “014 Середня освіта (фізика)” на 2023-2024 н. р.(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни "Методика навчання фізики" містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументМетодика навчання фізики у вищій школі : силабус навчальної дисципліни для підготовки магістрів спеціальності “014 Середня освіта (фізика та астрономія)” на 2023-2024 н. р.(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни “Методика навчання фізики у вищій школі” містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументМетодика навчання фізики у закладах вищої освіти : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 н. р. підготовки докторів філософії спеціальності “014 Середня освіта (фізика)”(2023) Школа, Олександр ВасильовичСилабус навчальної дисципліни “Методика навчання фізики у закладах вищої освіти” містить необхідні компоненти нормативних освітніх документів подібного типу: мету, предмет, зміст, структуру та обсяг дисципліни, методи навчання, перелік компетентностей і програмних результатів навчання здобувачів, систему оцінювання їх навчальних досягнень, рекомендовану літературу.
- ДокументМетодика навчання фізики у старшій школі : силабус навчальної дисципліни на 2025-2026 н. р для студентів спеціальностей А4.08 Середня освіта (Фізика та астрономія)(Бердянський державний педагогічний університет, 2025) Школа, Олександр ВасильовичМета курсу: розширення і поглиблення знань здобувачів з теоретичних основ профільного навчання фізики у старшій школі; дидактичних принципів, форм, методів і технологій навчання фізики, методичних особливостей вивчення основ фундаментальних фізичних теорій; розвиток практичних умінь і навичок ефективного застосування знань у розв’язанні фізичних задач як невід’ємної складової їх фахової компетентності та необхідної умови успішної майбутньої професійної діяльності.
- ДокументМетодика розв’язування графічних задач на ізопроцеси в шкільному курсі фізики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Школа, Олександр Васильович; Камуля, СвітланаУ статті розглядаються теоретико-методичні аспекти реалізації авторського методичного підходу до розв’язування графічних задач на ізопроцеси як одного з ключових питань шкільного курсу фізики та невід’ємного компоненту предметної компетентності учнів. Зазначено, що, незважаючи на наявність різноманітних літературних джерел з методики навчання фізики, важливим питанням сучасного освітнього процесу з фізики взагалі та розв’язування задач зокрема є реалізація в шкільній практиці активних методів, прийомів і форм навчання, які максимальною мірою спонукають учнів до активної мисленнєвої діяльності, розвивають пізнавальний інтерес, формують культуру розумової праці і самостійних практичних дій. Зазначено, що ефективному засвоєнню основних питань відповідної теми шкільного курсу фізики з урахуванням принципів науковості, наочності та генералізації сприятиме змістовна компактність, єдність та чітка послідовність навчально-пізнавальних дій учнів під час розв’язування на перших уроках саме графічних задач. Пропонований алгоритм дій учнів включає в себе такі етапи: 1) систематизація інформації про основні газові закони та їх графічне зображення; 2) з’ясування учнями характеру зміни одного невідомого з трьох параметрів стану газу; 3) побудова замкненого процесу з ідеальним газом на двох інших діаграмах для випадків коли окремі ділянки є та не є ізопроцесами (тобто передбачати зміну усіх трьох параметрів газу); 4) розв’язування графічних задач на ізопроцеси, які не є замкненими фігурами; 5) розв’язування графічних задач на ізопроцеси, що містять на вихідних діаграмах замкнені процеси у вигляді кіл. Власний педагогічний досвід авторів свідчить, що організація освітнього процесу на основі пропонованого методичного підходу є ефективним і результативним, що підтверджується рівнем пізнавальної активності та навчальної успішності як учнів, так здобувачів вищої освіти протягом останніх років.
- ДокументМетодичні особливості вивчення основ класичної статистики курсу теоретичної фізики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Школа, Олександр ВасильовичУ статті висвітлено методичні особливості викладання основ класичної статистики як одного з ключових питань курсу теоретичної фізики педагогічного університету, що має важливе значення у фундаментальній професійній підготовці майбутніх учителів фізики. Зазначено, що незважаючи на достатню кількість наявних навчально-методичних джерел та оригінальність авторських підходів у висвітленні основних питань курсу, необхідність удосконалення методики його викладання за сучасних освітніх умов є актуальною. Як свідчить педагогічний досвід автора, ефективному засвоєнню здобувачами основ класичної статистики курсу теоретичної фізики сприятиме змістовна компактність, математична лаконічність і логічна послідовність викладу навчального матеріалу; забезпечення системної активної пізнавальної роботи з цілісним навчально-методичним комплексом дисципліни, зорієнтованого на формування наукового світогляду і стилю мислення як основи фахової компетентності, та неперервного контролю результатів їх навчальних досягнень. У стислому варіанті доведено фізичний зміст теореми про рівнорозподіл енергії за ступенями вільності молекули та віріал. Висвітлено фізичну сутність класичних теорій теплоємності газів, твердих тіл, рівноважного електромагнітного випромінювання абсолютно чорного тіла з використанням теореми про рівнорозподіл енергії. Акцентовано увагу на важливості усвідомлення студентами труднощів узгодження зазначених теорій з експериментом та необхідності подальших наукових пошуків у розв’язанні окреслених питань як поворотного пункту у розвитку фізичної науки початку ХХ століття, що призвело до народження квантової теорії і становлення нової фізичної картини світу. Зазначено, що ефективність пропонованого автором методичного підходу у викладанні зазначених питань курсу теоретичної фізики підтверджується рівнем пізнавальної активності та результатами підсумкового модульного контролю здобувачів протягом останніх років.
- ДокументМетодичні особливості вивчення основ теорії флуктуацій у курсі теоретичної фізики педагогічного університету(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Школа, Олександр ВасильовичУ статті розглядаються теоретичні аспекти та практична реалізація авторського методичного підходу у викладанні основ теорії флуктуацій курсу теоретичної фізики педагогічного університету, що має важливе значення у фундаментальній професійній підготовці майбутніх учителів фізики. Зазначено, що незважаючи на наявність різноманітних літературних джерел, методичну цінність та оригінальність авторських підходів у висвітленні основних питань навчального курсу, необхідність удосконалення методики його викладання за сучасних умов модернізації вищої педагогічної освіти в контексті європейських вимог та наявних реалій є цілком очевидною і закономірною. Зазначено, що ефективному засвоєнню основних положень теорії флуктуацій курсу теоретичної фізики з урахуванням принципів фундаментальності і професійної спрямованості сприятиме максимальна лаконічність математичного апарату, змістовна компактність, єдність, чіткість і послідовність викладу навчального матеріалу відповідно з логікою його подання у наукових «першоджерелах». Розгляд питання про флуктуації основних термодинамічних величин макросистеми (енергії, об’єму, густини, температури, ентропії, тиску) запропоновано на основі використання двох лем Гіббса. Молекулярне розсіяння світла та його наслідки висвітлено згідно закону Релея за умови, коли розміри неоднорідностей середовища внаслідок теплового руху частинок малі порівняно з довжиною світлової хвилі. Виведення формули Ейнштейна-Смолуховського для броунівського руху запропоновано згідно першоджерел з акцентуванням уваги на аналізі її фізичної сутності, зв’язку з другим законом термодинаміки, експериментальним визначенням на її основі на початку ХХ ст. сталої Больцмана як вирішального аргументу на користь молекулярно-кінетичної теорії будови речовини і всієї концепції статистичної фізики. Організація освітнього процесу на основі пропонованого автором методичного підходу свідчить про його ефективність, що підтверджується рівнем пізнавальної активності і результатами підсумкового модульного контролю здобувачів протягом останніх років.
- ДокументМетодичні особливості вивчення школярами основних законів термодинаміки на основі статистичних уявлень(Accent Graphics Communications & Publishing: Hamilton, Canada, 2019) Школа, Олександр ВасильовичУ статті висвітлено методичні особливості вивчення школярами основних законів термодинаміки на основі статистичних уявлень
- ДокументМетодичні особливості узагальнення знань школярів про фундаментальні фізичні принципи(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Школа, Олександр ВасильовичСтаття присвячена розв’язанню актуальної, складної і багатогранної проблеми підвищення рівня та якості фундаментальної підготовки школярів з фізики в сучасних освітніх умовах. Зазначено, що її вирішення потребує реалізації таких методичних підходів і технологій навчання, за яких відбуватиметься цілеспрямоване і послідовне оволодіння учнями системою органічно пов’язаних між собою предметних, світоглядних і методологічних знань з наступним їх узагальненням за допомогою відповідних фізичних принципів на рівні сучасної фізичної картини світу. У зв’язку з цим відповідно до послідовності вивчення висвітлено теоретико-методичні аспекти узагальнення знань учнів про фундаментальні фізичні принципи відносності, збереження та атомізму, які мають бути в центрі уваги вчителів як у ході освітнього процесу, так і на підсумкових заняттях з відповідних тем. Усвідомлення школярами фізичної сутності принципу відносності сприяє не тільки розумінню загальних законів механічного руху і взаємодії тіл в різних системах відліку, але розширює і поглиблює знання про два базові наукові поняття (маса, енергія) та формує уявлення про єдиний чотиривимірний просторо-часовий континуум, що охоплює всі природні явища. Розуміння учнями фундаментального значення принципу збереження пов’язане не тільки з єдністю простору-часу, але й з симетрією простору, симетрією взаємодій, симетрією законів. З’ясування учнями фізичної сутності фундаментального принципу атомізму передбачає послідовне усвідомлення дискретної структури речовини, електромагнітного випромінювання, дискретності фізичних характеристик мікрооб’єктів. Зазначено, що засвоєння учнями фізичної сутності та методологічного значення останніх не тільки відповідатиме тенденціям розвитку сучасної фізичної науки, але й сприятиме підвищенню рівня предметної компетентності, формуванню наукового світогляду виступатиме запорукою успішності подальшої освіти та майбутнього професійного зростання.