Перегляд за Автор "Донченко, Ольга Сергіївна"
Зараз показуємо 1 - 14 з 14
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАктуальні проблеми дошкільної освіти : силабус освітнього компонента за освітньою програмою «Дошкільна освіта» на 2023–2024 навчальний рік (магістратура)(БДПУ, 2024) Донченко, Ольга СергіївнаМета курсу: ознайомити здобувачів вищої освіти з актуальними проблемами дошкільної педагогіки, сучасними досягненнями педагогічної науки і передової практики дошкільної освіти. Основні завдання вивчення дисципліни : – засвоїти знання щодо умов та шляхів розв’язання актуальних проблем дошкільної освіти; – ознайомитись із засобами, організаційними формами і методами навчання та виховання дітей різного віку на засадах особистісно-орієнтованого підходу в умовах сучасного закладу дошкільної освіти; – розвинути соціальну активність, сумлінне ставлення до професії, прагнення до постійного самовдосконалення.
- ДокументАрт-терапія як засіб розвитку емоційної креативної спрямованості майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів(Вісник Одеського національного університету. Серія «Психологія», 2017) Донченко, Ольга СергіївнаСтаття присвячена проблемі розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів як прагнення та здатності до творчої педагогічної діяльності. Автор розглядає емоційну креативну спрямованість як компонент креативності, що визначається як потреба особистості в творчих переживаннях та прагнення до ситуацій, що їх викликають. Обґрунтована можливість застосування арт-терапії як засобу впливу на емоційно-почуттєву сферу особистості за рахунок таких механізмів: катарсису, фасцинації, емоційної децентрації, присвоєння соціально-нормативних смислів, відсторонення, проекції. Емпірично доведена ефективність застосування елементів арт-терапії в процесі творчого розв’язання педагогічних задач з метою розвитку емоційної креативної спрямованості.
- ДокументАрт-терапія як засіб розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільного навчального закладу у процесі фахової підготовки(Наукові записки Національного університету «Острозька академія», 2017) Донченко, Ольга СергіївнаУ статті обґрунтовано застосування арт-терапії як засобу розвитку професійної креативності майбутнього вихователя дошкільного навчального закладу. Зазначено, що опосередковування взаємодії студента та викладача твором мистецтва або продуктом арт-терапевтичної творчої діяльності є визначальною особливістю арт-терапії. Доведено, що, будучи засобом пізнання дійсності, мистецтво дозволяє опредметнити неусвідомлюване, шляхом вербалізації та рефлексії усвідомити, опрацювати проблемну педагогічну ситуацію на новому рівні. Психологічний вплив мистецтва характеризується пробудженням надзвичайно сильних емоцій та посиленою діяльністю уяви, присвоєнням соціально-нормативних особистісних смислів, подоланням внутрішньої цензури. Матеріал статті теоретично доводить здатність арт-терапії бути ефективним та доцільним засобом розвитку професійної креативності вихователя ДНЗ як багатокомпонентного та складного за структурою феномена
- ДокументДослідження проблеми мотивації майбутніх педагогів до творчої професійної діяльності(Журнал « Наукові інновації та передові технології», 2023) Донченко, Ольга СергіївнаЦя стаття присвячена дослідженню рівня мотивації до творчості у педагогів. Високий рівень мотивації до творчої професійної діяльності є ключовим чинником для досягнення високої якості освіти та стимулювання інноваційного підходу восвітньому процесі. Автор статті зосереджується на важливості визначення та оцінки рівня мотивації педагогів, оскільки це допомагає розробити ефективні стратегії підтримки їхньої творчої активності.Описане дослідження включає аналіз психологічної структури мотивації до творчості у педагогічній сфері, що дозволяє зрозуміти більш глибокі механізми та деталі розвитку мотивації до творчості у педагогічній діяльності. Також детально описані рівні розвитку вмотивованості майбутніх педагогів до творчої професійної діяльності, динаміка її формування протягом навчання у закладі вищої освіти.Висновки дослідження можуть бути корисними для викладачів закладів вищої освіти, адміністрації закладів дошкільної освіти, шкіл для визначення потреб в підтримці та розвитку їхньої творчої мотивації працівників. У статті наведено рекомендації щодо покращення процесу діагностики мотивації педагогів до творчості. Розвиток педагогічної майстерності, підтримка творчих ідей, створення сприятливого навчального середовища, менторськапідтримка, використання інноваційних технологій, самоорганізоване навчання та психологічна підтримка — всі ці чинники можуть привести до позитивних змін у сфері педагогічної освіти. Загальний висновок статті засвідчує важливість дослідження рівня мотивації до творчості у педагогів як стратегічного інструменту для покращення якості освіти та сприяння інноваційному розвитку навчального процесу. Розуміння та підтримка творчої мотивації учителів можуть сприяти формуванню стимулюючої та надихаючої навчальної атмосфери, що сприятиме позитивним змінам у сфері освіти
- ДокументКонцептуальні засади розробки комплексної програми розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів(Психологія і особистість, 2017) Донченко, Ольга СергіївнаСтаття присвячена окресленню концептуальних засад, що визначають зміст комплексної програми розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Автор доводить необхідність урахування сучасних наукових підходів професійно-педагогічної підготовки: інтегративного, компетентнісного, особистісно-орієнтованого, культурологічного, суб’єктного та задачного; створення низки педагогічних умов: встановлення сприятливих взаємин викладача та студента, постановки перед студентами педагогічних цілей, досягнення яких потребує максимального вияву творчості, створення емоційного клімату освітнього процесу; використання психологічних механізмів творчого процесу та розвитку креативності: аналізу через синтез, взаємодії інтуїтивного та логічного, асоціативного, рефлексивного, самооцінки та саморегуляції The article is devoted to the identification of the conceptual foundations that determine the content of a comprehensive program for the development of professional creativity of future educators of pre-school educational institutions. The author proves the need to take into account modern scientific approaches of professional and pedagogical preparation: integrative, competence, personalityoriented, culturological, subjective and task-oriented; A number of pedagogical conditions: the establishment of a favorable relationship between the teacher and student, setting pedagogical goals for students, the achievement of which requires the maximum manifestation of creativity, the creation of an emotional climate of the educational process; Use of psychological mechanisms of the creative process and development of creativity: analysis through synthesis, interaction of intuitive and logical, associative, reflective, self-assessment and self-regulation
- ДокументКонцептуальні засади розробки комплексної програми розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів(Психологія і особистість, 2017) Донченко, Ольга СергіївнаСтаття присвячена окресленню концептуальних засад, що визначають зміст комплексної програми розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Автор доводить необхідність урахування сучасних наукових підходів професійно-педагогічної підготовки: інтегративного, компетентнісного, особистісно-орієнтованого, культурологічного, суб’єктного та задачного; створення низки педагогічних умов: встановлення сприятливих взаємин викладача та студента, постановки перед студентами педагогічних цілей, досягнення яких потребує максимального вияву творчості, створення емоційного клімату освітнього процесу; використання сихологічних механізмів творчого процесу та розвитку креативності: аналізу через синтез, взаємодії інтуїтивного та логічного, асоціативного, рефлексивного, самооцінки та саморегуляції.
- ДокументМодель розвитку професійної креативності майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів засобами арт-терапії в освітньому процесі педагогічного вузу(Молодий вчений, 2017) Донченко, Ольга СергіївнаУ статті розкрито проблему розвитку професійної креативності майбутнього вихователя як передумови творчої педагогічної діяльності. Обґрунтовано модель розвитку названої здатності засобами арт-терапії в освітньому процесі педагогічного вузу. Визначено концептуальні засади розробки програми розвитку (сучасні наукові підходи професійно-педагогічної підготовки, психолого-педагогічні умови, психологічні механізми творчого процесу та розвитку креативності), її мету, завдання, етапи впровадження, описано заходи програми, обґрунтовано вибір арт-терапії як провідного засобу розвитку
- ДокументПедагогіка дошкільна : силабус освітнього компонента за освітньою програмою "Дошкільна освіта" 2023 – 2024 навчальний рік(БДПУ, 2024) Донченко, Ольга СергіївнаМета курсу: сприяння засвоєнню здобувачами вищої освіти знань з теорії та методики дошкільного виховання в сім’ї та закладі дошкільної освіти; опануванню вміннями практичної підготовки до виконання кваліфікаційних обов’язків вихователя дітей дошкільного віку з використанням надбань народної педагогіки, досягнень педагогічної науки і передової практики дошкільної освіти. Основні завдання вивчення дисципліни : – розкрити теоретичні основи виховання, навчання і розвитку дітей дошкільного віку та методичні питання організації їх життєдіяльності; – ознайомити здобувачів вищої освіти з надбаннями народної педагогіки, досягненнями світової педагогічної науки і передового педагогічного досвіду в галузі дошкільної освіти; – формувати здатність до педагогічного осмислення явищ виховання, навчання й розвитку дитини в умовах родинно-суспільного виховання; – озброїти здобувачів вищої освіти методами і формами організації освітнього процесу у закладі дошкільної освіти; розвинути уміння педагогічного прогнозування, самостійність та критичність мислення; – сприяти вихованню кращих моральних рис особистості майбутнього вихователя закладу дошкільної освіти, любові та поваги до особистості дитини; – максимально використати творчий потенціал, активність, самостійність і відповідальність кожного здобувача вищої освіти в оволодінні профілюючою навчальною дисципліною і професійними уміннями та навичками.
- ДокументПрофесійна компетентність фахівців дошкільної освіти: сучасні вектори формування(Харків : Видавництво Іванченка І. С., 2021) Зайцева, Лариса Іванівна; Семеняко, Юлія Борисівна; Донченко, Ольга Сергіївна; Григор’єва, Наталя Анатоліївна; Ілішова, Ольга Миколаївна; Улюкаєва, Ірина Гереєвна; Кот, Надія Андріївна; Дичківська, Ілона; Єськова, Тетяна Леонідівна; Мороз-Рекотова, Леся Вікторівна; Омеляненко, Алла Володимирівна; Старинська, Олена ВіталіївнаУ монографії представлені результати науково-дослідної роботи колективу науковців кафедри дошкільної освіти Бердянського державного педагогічного університету, здійснених щодо шляхів розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців дошкільної освіти. Видання адресоване науковцям, здобувачам вищої освіти та викладачам закладів вищої педагогічної освіти, фахівцям у галузі дошкільної освіти
- ДокументПсихологічний супровід розвитку професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти(Теорія і практика сучасної психології, 2019) Донченко, Ольга СергіївнаСтаття присвячена проблемі психологічного супроводу розвитку професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти в процесі здобуття вищої освіти. Автором обґрунтована актуальність досліджуваної теми з огляду на сучасний стан дошкільної освіти. У статті представлено ступінь розробленості поставленої проблеми. На основі моделі розвитку професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти автором розроблено й апробовано програму розвитку досліджуваної здатності, що включала комплекс заходів: упровадження до процесу фахової підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності «Дошкільна освіта» арт-терапевтичного спецкурсу-практикуму «Професійна креативність вихователя закладів дошкільної освіти», розробку арт-терапевтичного «Альбому професійної креативізації майбутнього вихователя закладів дошкільної освіти», що містить завдання для самостійного опрацювання, включення до програми виробничих практик арт-терапевтичних завдань. Стаття визначає, що центральним компонентом програми розвитку стало творче розв’язання професійних завдань засобами арт-терапії. Автор зазначає, що розв’язання проблеми відбувається за визначеним запропонованим алгоритмом: постановка завдання або виокремлення його із проблемної ситуації, прийняття педагогічного рішення шляхом символічного реконструювання арт-терапевтичного продукту, реалізація намічених рішень і керівництво діяльністю суб’єктів освітнього процесу, аналіз результатів педагогічної роботи, визначення нового стану суб’єктів та об’єктів освітнього процесу та постановка нових педагогічних цілей. Стаття розкриває ключові орієнтири програми розвитку професійної креативності майбутніх вихователів: усвідомлення здобувачами вищої освіти сутності та значущості творчої професійної діяльності, формування відповідального ставлення до неї; стимулювання та розвиток пошуково-перетворювальної активності, творчої ініціативності; активізація творчого мислення, уяви, педагогічної спостережливості. . Доведено, що впровадження представленої програми супроводу призвело до позитивної динаміки показників розвитку компонентів професійної креативності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти
- ДокументПсихологічні особливості прояву професійної креативності майбутнього вихователя ДНЗ(Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, 2017-08-22) Донченко, Ольга СергіївнаПредставлено результати апробації дослідження психологічних особливостей прояву професійної креативності майбутнього вихователя ДНЗ, які виступатимуть основою розробки системи заходів щодо її розвитку. Визначено авторську позицію щодо розуміння сутності феномену креативності. Надано визначення поняття «професійна креативність вихователя ДНЗ», яке ґрунтується на положенні про набуття креативністю специфічних рис відповідно до сфери діяльності, якою займається особистість. Запропоновано структуру професійної креативності вихователя, що складається з таких компонентів: мотиваційного, когнітивного, операційного, регулятивного, на основі яких розроблено власне бачення критеріїв та показників її розвитку. Проведено діагностику психологічних особливостей прояву професійної креативності майбутнього вихователя ДНЗ, на основі якої виявлено, що більшість досліджуваних студентів-майбутніх вихователів мають середній рівень розвитку професійної креативності, що, на нашу думку, спричинятиме певні труднощі у запровадженні творчої професійної діяльності. Здійснено порівняльний аналіз рівня сформованості структурних компонентів, їх ранжовано наступним чином: найвищі показники виявлено за когнітивним компонентом, на другій позиції – показники мотиваційного компоненту, на третій – регулятивного, порівняно низькі показники розвитку досліджувані проявили відносно операційного компоненту. Визначено перспективу подальших досліджень цієї проблеми: пошук ефективних засобів розвитку професійної креативності майбутнього вихователя як багатокомпонентного та складного за структурою феномену
- ДокументПсихологічні складові професійної креативності вихователя дошкільного навчального закладу(Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2017) Донченко, Ольга СергіївнаСтаття присвячена проблемі визначення психологічних складових професійної креативності вихователя дошкільного навчального закладу та її структури. Автором визначена актуальність дослідження в контексті реформаційних змін системи освіти та підвищення вимог до фахової підготовки майбутніх педагогів. На основі аналізу досліджень проблем творчості, креативності, особливостей творчої педагогічної діяльності вихователя, надано трактування понять креативність» та «професійна креативність вихователя дошкільного навчального закладу». З урахуванням досліджень структури педагогічної креативності та відповідно до етапів здійснення професійної творчої діяльності вихователя ДНЗ, автором визначена психологічна структура професійної креативності вихователя дошкільного навчального закладу, що включає наступні компоненти: мотиваційний, когнітивний, операційний та регулятивний. В статті обґрунтовано психологічні складові та показники кожного з компонентів
- ДокументРозвиток творчого мислення здобувачів вищої освіти у контексті психологічної готовності до професійної діяльності в умовах євроінтеграції(Вісник Львівського університету, 2022) Донченко, Ольга Сергіївна; Сизко, Ганна ІванівнаСтаття присвячена актуальній проблемі розвитку творчого мислення здобувачів вищої освіти у контексті психологічної готовності до професійної діяльності в умовах євроінтеграції. Автори зазначають, що реалізація євроінтеграційного курсу вимагає від педагога подолання стереотипності у виконанні професійних обов’язків, генерування нових ідей, нестандартних рішень, здатності швидко адаптуватися, а отже, вона передбачає достатній розвиток креативності. У статті обґрунтована роль творчого мислення у здатності особистості до творчості, охарактеризовані такі його особливості: оригінальність, гнучкість та швидкість. Показана роль вербального та образного творчого мислення у структурі креативності педагогів. Основний зміст статті присвячено аналізу результатів емпіричного дослідження особливостей розвитку вербального та образного творчого мислення здобувачів педагогічного закладу освіти. Виявлено, що значна кількість респондентів має рівень розвитку оригінальності, гнучкості, швидкості мислення, який не може забезпечити здатність до ефективної творчої професійної діяльності в умовах євроінтеграції. Доведено, що актуальним завданням є обґрунтування, розробка та впровадження програми розвитку креативності майбутніх педагогів. Визначено, що одним із ефективних засобів розвитку креативності майбутніх педагогів є використання елементів арттерапії у рамках навчальних занять. Застосування арттерапії з метою розвитку креативності майбутніх педагогів пояснюється її здатністю створювати психолого-педагогічні умови для формування досліджуваного утворення. Визначено, що всебічний вплив на креативність як багатокомпонентний феномен можливий завдяки поліфункціональності арттерапії, оскільки вона дозволяє одночасно впливати на емоційно-почуттєву сферу здобувачів вищої освіти, активізувати їх творчі пізнавальні процеси, сприяти професійному креативному самопізнанню та саморозвитку майбутніх фахівців
- ДокументСоціально-освітні домінанти професійної підгтовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Алєксєєва, Ганна Миколаївна; Бабич, Павло; Голова, Наталія; Кашуба, Людмила; Кляп, Маріана; Кучерак, Ірина; Панасюк, Єва; Потапюк, Лілія; Скірко, Ганна; Хлєбік, Світлана; Шкода, Альона; Цибуляк, Наталя Юріївна; Василенко, Олена; Єськова, Тетяна Леонідівна; Шипка, Олександра; Гринців, Мар'яна; Баранник, Лілія; Попова, Анастасія Сергіївна; Гордєєва, Тетяна; Ілішова, Ольга Миколаївна; Локарєва, Галина; Новгородський, Руслан; Озерян, Катерина; Бондаревська, Ксенія; Житнік, Тетяна; Заяць, Елла; Петровська, Катерина Володимирівна; Котикова, Олена; Кузьміна, Марія; Попович, Василь; Мороз-Рекотова, Леся Вікторівна; Семеняко, Юлія Борисівна; Янковська, Світлана; Бриндіков, Юрій; Вішталюк, Валерія; Савельчук, Ірина; Захарова, Наталя Миколаївна; Тургенєва, Анастасія Олександрівна; Коліник, Таіса; Лютий, Вадим; Лях, Тетяна; Сапіга, Світлана; Скубиш, Оксана; Шаумян, Олена; Смоляна, Світлана; Марціноваська, Ірина; Чернета, Світлана; Майборода, Вікторія; Ванєєва, Марія; Кривошеєва, Ольга; Данильчук, Лариса; Градусова, Марія; Козинець, Олександр; Кобильченко, Вадим; Омельченко, Ірина; Костюк, Аліна; Ніколенко, Людмила; Могильова, Ольга; Борисова, Юлія; Степанюк, Вікторія; Чопік, Олена; Докучина, Тетяна; Донченко, Ольга Сергіївна; Кот, Надія Андріївна; Литвиченко, Дарина Сергіївна; Мацейко, Наталія Володимирівна; Метицька, Віолетта; Туболець, Ірина; Романовська, Людмила; Супрун, Дар'яДо збірника увійшли матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції «Соціально-освітні домінанти професійної підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти», які виявляють та обґрунтовують тенденції підвищення ефективності підготовки фахівців соціальної сфери та інклюзивної освіти. Матеріали збірника будуть корисними для дослідників, науковців, аспірантів, пошукачів, викладачів, здобувачів.