2023
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2023 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 136
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументВикористання сучасних інформаційних технологій у процесі формування графічної культури учнів 8-9 класів на уроках технологій(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Гриценко Лариса; Горінчой РодіонУ статті розглянуто використання сучасних інформаційних технологій у процесі формування графічної культури учнів 8-9 класів на уроках технологій. Розкрито суть поняття «графічна культура», для цього розглянуто основне поняття «культура», а потім – «графічна культура». Визначено засоби графічної культури. Зазначено, що в основі графічної культури лежить розвинене просторове уявлення, на основі якого формуються графічні вміння та навички. Визначено, що вивчення дисципліни з використанням інформаційних технологій створює можливість для рефлексії та участі у побудові елементів уроку, що сприяє розвитку інтересу учнів до предмета. Класичні та інтегровані уроки технологій, які супроводжуються програмними продуктами, типу графічних редакторів, дозволяють учням поглибити знання, інтелектуальний рівень; прищепити навички самонавчання, самоорганізації; полегшити вирішення практичних завдань; загалом підвищити ефективність навчання,. У результаті вивчення технологій у закладах загальної середньої освіти в учнів 8-9 класів формуються навички графічної культури, необхідні для життя і роботи в сучасному високотехнологічному суспільстві. Учні мають набути досвіду роботи з інформаційними об’єктами, які поєднують текст, візуальні зображення, цифрові дані, посилання та бази даних, можуть передаватися як усно, так і за допомогою телекомунікаційних технологій чи розміщення в Інтернеті. Сутність формування графічної культури, заснованої на інформаційних технологіях, – це процес, результатом якого є графічна та інформаційна грамотність учнів, що дозволяє швидше та якісніше орієнтуватися у великому обсязі інформаційних засобів. Вивчення графічних редакторів у 8-9 класах розвиває в учнів пізнавальні здібності, увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення, пробуджує потяг до творчості.
- ДокументРоль інтерпретації у вивченні модерних творів (на матеріалі новели М. Коцюбинського «Intermezzo»)(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Школа ВалентинаУ розвідці запропонований один із багатьох можливих варіантів інтерпретації знакового твору класика української імпресіоністичної літератури – новели «Intermezzo» Михайла Коцюбинського. Дослідницею зауважено, що в основу новели покладено три системи: «людина і суспільство», «людина і природа», «людина і людина». Відповідно архітектоніка твору членується на три частини. Для першої і третьої характерна монолітність, для другої – фрагментарність (серед численних образів поля: пшениця, овес, льон, гречка, волошки, жайворонок, зозуля тощо – центральне місце посідає образ Сонця). Подібно до форми симфонії чи сонати в «Intermezzo» перша і третя частина контрастують із другою. Із цими музичними жанрами новелу М. Коцюбинського споріднює і темп: за своїм характером крайні частини наближаються до алегро (швидко), центральна – до адажіо (повільно). У першій і третій частинах новели зображено стосунки особи з іншими персонажами. За характером вони енерговитратні, натомість перерва в цьому спілкуванні, яку герой провів на лоні природи, підключила його до енергетичних ресурсів, змінила проблемний стан на бажаний, наснажила на подальші взаємини. Спостережено, що епізоди твору різняться і стилістично: природа першої і третьої частин експресіоністична, другої – імпресіоністична. Кризові життєві ситуації, стреси, деструктивний характер спілкуванням з іншими людьми привели персонажа новели до межі психічного розладу. Його психологічний стан близький до переживань людини з картини Е. Мунка «Крик» (знакового для експресіонізму твору). Натомість перебування героя М. Коцюбинського на природі принесло позитивні зміни, сприяло подоланню психотравми, відновило внутрішній спокій. Зорові, слухові, дотикові образи імпресіоністичного пейзажу створюють гармонійний образ світу. Він здійснює цілющий вплив на персонажа новели «Intermezzo», відроджує його, формуючи настрій душевної рівноваги. У роботі проаналізована порушена письменником-психологом проблема взаємин особи з іншими людьми і з природним середовищем: руйнівний вплив на внутрішній стан особистості деструктивних суспільних факторів та відновлюваний – природного довкілля.
- ДокументОсобливості взаємодії батьків учнів із закладами загальної середньої освіти в умовах пандемії Covid-19(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Вєнцева НадіяУ статті виявлено особливості взаємодії батьків учнів із закладами загальної середньої освіти в умовах пандемії COVID-19. Автором застосовувалися методи аналізу, синтезу, систематизація, порівняння, узагальнення, категоріальний та функціональний аналіз. На основі аналізу широкого кола джерел та літератури уточнено поняття дистанційної взаємодії, яке розглядається як взаємодія учнів, батьків школярів та вчителів між собою на відстані, що реалізується специфічними засобами інтернет-технологій або іншими інтерактивними веб-інструментами. На основі проведеного анкетування батьків учнів було встановлено, що вони високо оцінюють свою готовність до дистанційної взаємодії зі школою. Вони наголошують на важливості якісної технічної оснащеності, наявності чіткого плану дистанційних заходів, якості та оперативності зворотного зв'язку. Серед найбільш зручних засобів дистанційної взаємодії зі школою батьки відзначають месенджери, відеоконференції та соціальні мережі. Для батьків учнів важливою є добровільність, оперативність інформування та надання зворотного зв'язку, системність, індивідуальний підхід, коректність з боку закладу загальної середньої освіти, наявність єдиної платформи та чіткого плану заходів. Доведено, що закладам загальної середньої освіти необхідно розвивати в батьків учнів навички дистанційної взаємодії, пропонуючи їм різноманітні форми, якісний та актуальний контент; навчати, надавати підтримку, підвищуючи цифрову компетентність сім'ї загалом. Можна констатувати, що батьки високо оцінюють готовність педагогів до дистанційної взаємодії із сім'єю в умовах пандемії, але при цьому не зовсім готові до такої взаємодії та загалом не вважають її перспективною. Найбільш зручними для дистанційної взаємодії батьки називають такі напрями роботи: анкетування, батьківські збори, консультації спеціалістів, просвітницькі семінари, майстер-класи. Серед інструментів дистанційної взаємодії батьки виокремлюють такі засоби: месенджери, електронна пошта, соціальні мережі.
- ДокументConditions for improving the professional competence of a teacher of energy disciplines based on modern information technologies(Berdyansk State Pedagogical University, 2023) Onyshchenko SerhiiThe article examines the existing experience of using modern information technologies in the educational process, considers the possibilities of their application to increase the professional competence of the teacher of energy disciplines in the conditions of distance education. The method of organizing the professional training of teachers for the effective use of modern information technologies in pedagogical activities is proposed. The range of issues related to the substantiation of requirements for the use of modern information technologies in the educational process, which has a powerful impact on the results and quality of work of the higher education institution, is outlined. An overview of the existing experience of using modern information technologies to improve the professional competence of the teacher of energy disciplines is considered. The professionalism of a modern teacher of energy disciplines in the conditions of distance education consists not only in the knowledge of his subject and the methodology of its teaching, but also in the need to possess modern information technologies - competence and the desire to possess information culture. Attention is paid to the issue of formation and development of the informational and pedagogical competence of the teacher of energy disciplines. The informational and pedagogical competence of a teacher of energy disciplines is defined as his readiness and ability to independently use MIT in pedagogical activities to solve a wide range of educational tasks and to design ways of improving qualifications in this field. In the new conditions, the professional career of any teacher depends on how well he is able to find and receive, perceive and use new information in the educational process in the conditions of distance education in a timely manner. And for this, a modern teacher must develop the ability to manage the educational process and self-evaluate the information received. It is also considered how the use of modern information technologies facilitates the activities of the teacher of energy disciplines in conducting classes. Possibilities of using modern information technologies at all stages of conducting modern classes in the conditions of distance education.
- ДокументЗбагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів під час вивчення громадянської та історичної освітньої галузі(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Сухопара ІринаСучасні події в Україні, умови постійної небезпеки вимагають орієнтації освітнього процесу на емоційно-ціннісну складову, активізації емоційно-чуттєвої сфери школярів, виховання ціннісного ставлення до себе, оточуючих, світу. Формування громадянської компетентності, власної ідентичності, активної громадянської позиції, збагачення емоційно-чуттєвого досвіду здобувачів освіти визначено завданням вивчення громадянської та історичної освітньої галузі в початкових класах. Метою дослідження є розгляд теоретичних і практичних аспектів збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів під час вивчення громадянської та історичної освітньої галузі. З метою виявлення стану досліджуваної проблеми використано методи аналізу наукових джерел, порівняння, систематизації та узагальнення даних. Здійснено аналіз дефініцій основних понять «досвід», «емоційний досвід», «емоційно-чуттєвий досвід». Подано розуміння поняття «емоційно-чуттєвий досвід молодших школярів» як набуту в процесі безпосередньої практичної взаємодії зі світом, сукупність уявлень, знань, умінь, навичок в емоційній сфері, що визначає систему ставлень і цінностей людини. Визначено функції емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів: ціннісну, емоційну, оцінну, мотиваційну, регулятивну. Представлено змістові компоненти емоційно-чуттєвого досвіду, послідовність його формування в молодшому шкільному віці. Окреслено основні вміння учнів із вивчення громадянської та історичної освітньої галузі відповідно до Державного стандарту початкової освіти. Охарактеризовано способи збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Зроблено висновок про значний потенціал уроків «Я досліджую світ» для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду молодших школярів.
- ДокументФормування безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Канішевська Любов; Лесик АнжелікаУ статті порушується проблема формування безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі. Молодший шкільний вік є перехідним в опануванні цифрового простору. Це обумовлено їх віковими психологічними особливостями: якісними змінами в пізнавальному розвитку; актуалізацією словесно-логічного мислення; смислової пам’яті, довільної уваги; потребою в грі, русі та зовнішніх враженнях, «кліповим мисленням» тощо. Схарактеризовано онлайн-ризики: комунікативні, контентні, споживчі, технічні, інтернет-залежність. Наголошено, що зіткнення з комунікативними ризиками є найсерйознішою проблемою для дітей в порівнянні з іншими видами онлайн-ризиків, оскільки частіше завдає їм відчутної шкоди. Визначено позитивні й негативні аспекти діяльності молодших школярів у цифровому просторі. До позитивних аспектів відносимо: розвиток логічного, оперативного мислення; уміння прогнозувати; задоволення дитячої потреби в зовнішніх враженнях; уміння структурувати потоки інформації; формування креативного мислення тощо. Негативними аспектами діяльності молодших школярів у цифровому просторі є: проблеми з фізичним і психічним здоров’ям; невміння спілкуватися з однолітками й дорослими в реальному житті; зниження емпатії; небезпека віртуальної спокуси дитини; утрата інтересу до навчання, читання, ручної праці; нездатність відрізняти віртуальну реальність від реальної дійсності тощо. Виокремлено виховні завдання, реалізація яких сприятиме підвищенню безпеки молодших школярів у цифровому просторі: об’єднання зусиль держави, батьків, педагогів щодо впровадження більш ефективних механізмів модернізації контенту для дітей у соціальних мережах; підвищення рівня цифрової компетентності педагогів; формування цифрової компетентності батьків; налагодження партнерської взаємодії батьків і педагогів, яка виступає як взаємоузгоджена і відповідальна діяльність, в основу якої покладаються діалог, рівні права, добровільна участь, взаємна зацікавленість сторін; виховання в учнів відповідального ставлення до своєї діяльності в інтернеті. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної багатогранної проблеми формування безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі. Подальші наукові пошуки можуть бути спрямовані на розроблення критеріїв, показників та виявлення рівнів сформованості безпечної поведінки молодших школярів у цифровому просторі.
- ДокументРеалізація технологічного аспекту соціальної підтримки шукачів тимчасового захисту від війни в Україні: досвід Німеччини(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Петровська КатеринаУ статті проаналізовано досвід Німеччини щодо реалізації технологічного аспекту соціальної підтримки шукачів тимчасового захисту від війни в Україні. З’ясовано, що сучасна військово-політична ситуація у світі призводить до збільшення кількості мігрантів та біженців, розширення категорій населення, які потребують надання соціальних послуг, що робить необхідним розширення переліку їх видів, поліпшення якості та забезпечення адресності. Аналіз статистичних даних показав, що Німеччина знаходиться на другому місці за кількістю українських біженців, що знайшли тимчасовий прихисток саме в цій країні. З’ясовано, що практика реалізації Німеччиною технологічного аспекту соціальної роботи з шукачами тимчасового захисту від війни в України потребує реформування. Однією зі складових такої реформи є вдосконалення системи надання соціальних послуг. Важливого значення набуває пошук додаткових ресурсів для соціального обслуговування, зокрема з недержавного сектору економіки. Подано результати дослідження рівня задоволеності запитів біженців з України чинною системою соціальної підтримки шукачів тимчасового захисту в Німеччині. У результаті дослідження було з’ясовано деякі проблемні питання щодо реалізації соціальної політики відносно шукачів притулку, що ускладнюють цей процес (бюрократичні перепони, труднощі інтеграції, акцент на велику роль мовної політики при інтеграції мігрантів у життя країни, обов’язковість курсів з права, історії та культури Німеччини), та які потребують вдосконалення (мультидисциплінарності та узгодженості дій між різними соціальними установами, закладами та організаціями громадянського суспільства; визначення потреб осіб, груп та родин; розробки інформаційного буклету для новоприбулих, де б було позначено чіткий алгоритм їхніх дій; наявності в достатній кількості суб’єктів допомоги; уніфікації та зменшення кількості заповнення різноманітних анкет, форм; цифровізації процесу документообігу; організації психологічної підтримки).
- ДокументСпецифіка існування булінгу в закладах загальної середньої освіти в умовах війни(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Карпенко Олена; Донченко ЮліяУ статті проаналізовано основні складники змісту такого явища, як булінг, представлено причини існування його в умовах закладу загальної середньої освіти; розкрито теоретичні аспекти становлення та розвитку булінгу серед дітей та підлітків в Україні. Актуальність теми зумовлена тим, що означена проблема майже не вивчена в нашій країні ні з теоретичних позицій, ні з позиції практики. Явище булінгу поширене в сучасній школі, але цю проблему з тих чи інших причин замовчують, не афішують випадки знущань, її не прийнято обговорювати. Виявлено, що педагогічний колектив, дбаючи про власну репутацію, ігнорує її, а з іншого – батьки, які або вважають ситуацію цькування хорошою школою життя, або, хвилюючись за власних дітей, переводять їх до іншого навчального закладу. Проаналізовано соціально-педагогічну, психологічну проблему сучасності – булінг, розкрито сутнісні ознаки, основні причини, форми прояву цього явища; визначено основні риси булінгу; проаналізовано основні механізми його розвитку; описано рольову структуру булінгу та висвітлено наслідки для всіх учасників цього явища (для жертв булінгу, булерів, спостерігачів). Метою статті стало визначення специфіки булінгу та його попередження в умовах війни і, як результат, виокремлено основні сучасні наукові підходи щодо проявів булінгу, описано систему його попередження серед дітей та підлітків. За результатами узагальненого аналізу педагогічних, психологічних, соціологічних досліджень розкрито наукові принципи зародження та прояву булінгу; визначено наукову сутність понять: «булінг», «булінг в умовах війни»; з'ясовано сучасний рівень булінгу серед дітей; розкрито та проаналізовано теоретичні передумови поширення булінгу в сусупільстві та викремлено причини його зростання під час війни. Узагальнено основні сучасні наукові підходи щодо виникнення, поширення, зростання проявів булінгу в дитячому середовищі; визначено та показано соціально-економічні чинники, які сприяли виникненню та розвитку булінгу в заклаіу загальної середньої освіти; висвітлено передумови зародження булінгу в дитячому та підлітковому середовищі та процес його зростання як негативного стереотипу серед дітей та молоді; розкривається специфіка булінгу в період військового часу, а також шляхи його подолання. Зроблено висновки, що ефективність та доцільність попередження булінгу в умовах закладу загальної середньої освіти можливе за умови відповідних соціальних та економічних змін, а це, в свою чергу, потребує від суспільства готовності до боротьби з булінгом у молодіжному та дитячому середовищах.
- ДокументФормування наукової думки у фізичній культурі раннього періоду середньовічної патристики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Лазоренко Сергій; Леоненко Андрій; Гвоздецька Світлана; Бугаєнко ТетянаНавчальний предмет «Історія фізичної культури» згідно з чинною в сучасній історичній науці періодизацією досить детально розкриває етапи та аспекти формування педагогічної думки у фізичній культурі первісного суспільства, фізичний вишкіл за часів давніх цивілізацій і в античному світі, виховання в епоху середньовіччя, формування освітянської думки нового та найновішого часів. У кожному історичному періоді людської еволюції вимоги до фізичного вишколу були аргументовані панівною релігією, рівнем економічного і соціального розвитку суспільства, національними і культурними традиціями, регіональними особливостями життя та побуту народу чи групи народів. Деякі етноси на нашій планеті існують на теренах сьогодення, а деякі зникають з лона нашої планети, але, на жаль, такою є філософія життя. І ті народи, які зараз процвітають і зберегли власну ідентичність, повинні завдячувати фізичній культурі, що протягом буремних століть дала можливість їм протистояти змінам клімату і навколишнього середовища, перемогти у чисельних війнах за незалежність, сформувати індивідуальні моральні принципи тощо. З розвитком фізичної культури формувалась і наукова думка в цій сфері, яка формувала гуманістичні підходи загальнолюдської солідарності, а разом з тим і почуття національного патріотизму. Наукова думка у фізичній культурі безкласового суспільства формувалась на теренах антропоморфної проторелігії з ініціаціями перевірки готовності всього дорослого населення до майбутніх життєвих випробовувань. Педагогіка фізичної культури античних цивілізацій підпадала під вплив політеїстичних теософських аспектів. Але ключовим нюансом цієї педагогіки був факт возвеличення людської тілесності, яка формувалася за божественною подобою. Як приклад – основи еллінської калокагатії. Зі становленням панівного становища християнської релігії на початку нашої ери відбувається і зміна ставлення апологетів релігії до краси людського тіла як до божественного творіння. То ж матеріал статті конкретизує факти, що доводять глибоке осмислення ролі фізичної культури раннього періоду середньовічної патристики.
- ДокументПедагогічна творчість як умова ефективної логопедичної допомоги дітям дошкільного віку із особливими освітніми потребами(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Донченко Ольга; Линдіна ЄвгеніяСтаття присвячена проблемі дослідження педагогічної творчості як умови ефективної логопедичної допомоги дітям дошкільного віку із особливими освітніми потребами. Автори зазначають, логопедична допомога дітям із особливими освітніми потребами з’явилась в системі освіти України відносно недавно та описують історичний шлях становлення та розвитку означеного напрямку роботи. У статті обґрунтовується важливість педагогічної творчості в професійній діяльності логопеда. Зокрема, така необхідність визначається віковими та індивідуальними особливостями дітей дошкільного віку (нерозвиненість емоційно-вольової сфери, акселерація інтелектуального розвитку, зниження рівня пізнавальної діяльності, гаджеталізація дозвілля), насиченістю професійної діяльності логопеда педагогічними проблемами (стратегічними, тактичними, ситуативними), умови професійної діяльності (безперервність, систематичність, відкритість, публічність жорстка регламентованість у часі, залежність від методичного, технічного оснащення логопедичного кабінету, регламентованість педагогічною наукою та вимогами суспільства, позитивним досвідом педагогічної культури). Авторами визначається, що розв’язання завдання якісної фахової підготовки майбутніх логопедів невід’ємно пов’язано із формуванням у них здатності до творчої діяльності. Основна роль при цьому відводиться викладачам вищого закладу освіти. Фахова підготовка креативного професіонала реалізується шляхом створення оптимальних психолого-педагогічних умов, зокрема встановлення сприятливих взаємин викладача та здобувача, постановка перед здобувачами педагогічних цілей, досягнення яких потребує максимального вияву творчості, підвищення емоційної насиченості освітнього процесу.
- ДокументЄвроінтеграційний вимір модернізації професійної підготовки майбутніх педагогів у науковій спадщині академіка Олександри Савченко(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Коваль Людмила; Попова ОльгаУ науковому доробку Олександра Савченко визначила нові концептуальні засади педагогічної освіти, пов’язані з її євроінтеграційними процесами: реформування змісту професійної підготовки майбутніх учителів у контексті інновацій шкільної освіти та процесів стандартизації вищої освіти; упровадження гуманістичної парадигми навчання та виховання студентів; проєктування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів; реалізація компетентнісно орієнтованої моделі навчання в педагогічних ЗВО тощо. Особливу увагу вчена наголошувала на особистісно орієнтованій професійній освіті, проєктуванні індивідуальної траєкторії професійного становлення кожного студента протягом ycix років його навчання. На жаль, ця провідницька ідея тривалий час недостатньо реалізовувалася на практиці. І тільки в сучасних умовах ми усвідомлюємо, що наскрізною лінією змін стає перехід університетської освіти до студентоцентрованої моделі. Це знаходить відображення як у розробці освітніх програм на основі запитів здобувачів освіти, так і в більш активному залученні їх до проєктування свого навчання, створенні можливостей вибору та конструювання індивідуальних освітніх траєкторій, розвитку системи незалежної студентської оцінки діяльності викладачів. У науковій спадщині О. Савченко висвітлено проблему формування в майбутніх учителів «уміння вчитися», яке вона вважала мета-вмінням. Учена стверджувала, що володіння цим умінням програмує на здобуття індивідуального досвіду для становлення успішного вчителя, який уміє запобігати перевантаженню учнів, раціонально використовувати час, спокійно, без стресів орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, самостійно шукати джерела інформації, шляхи розв’язання нестандартних проблем. І взагалі, уміння вчитися, на думку Олександри Яківни, змінює стиль мислення, визначає здатність навчатися впродовж життя, створює настанови на довготривалі й особистісно важливі стимули учіння. Проведений аналіз наукової спадщини академіка Олександри Савченко дозволяє констатувати, що вчена активно вивчала досвід підготовки майбутніх педагогів у європейських країнах. Вона мала унікальну здатність побачити краще інших зразки європейських практик підготовки майбутніх педагогів і подати власні ідеї щодо впровадження їх у ЗВО. Праці відомої педагогині – це зразок вдалого поєднання загальнотеоретичних положень з практикою, яке свідчить про високі наукові досягнення в українському освітньому просторі.
- ДокументМетодика розв’язування графічних задач на ізопроцеси в шкільному курсі фізики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Школа Олександр Васильович; Камуля СвітланаУ статті розглядаються теоретико-методичні аспекти реалізації авторського методичного підходу до розв’язування графічних задач на ізопроцеси як одного з ключових питань шкільного курсу фізики та невід’ємного компоненту предметної компетентності учнів. Зазначено, що, незважаючи на наявність різноманітних літературних джерел з методики навчання фізики, важливим питанням сучасного освітнього процесу з фізики взагалі та розв’язування задач зокрема є реалізація в шкільній практиці активних методів, прийомів і форм навчання, які максимальною мірою спонукають учнів до активної мисленнєвої діяльності, розвивають пізнавальний інтерес, формують культуру розумової праці і самостійних практичних дій. Зазначено, що ефективному засвоєнню основних питань відповідної теми шкільного курсу фізики з урахуванням принципів науковості, наочності та генералізації сприятиме змістовна компактність, єдність та чітка послідовність навчально-пізнавальних дій учнів під час розв’язування на перших уроках саме графічних задач. Пропонований алгоритм дій учнів включає в себе такі етапи: 1) систематизація інформації про основні газові закони та їх графічне зображення; 2) з’ясування учнями характеру зміни одного невідомого з трьох параметрів стану газу; 3) побудова замкненого процесу з ідеальним газом на двох інших діаграмах для випадків коли окремі ділянки є та не є ізопроцесами (тобто передбачати зміну усіх трьох параметрів газу); 4) розв’язування графічних задач на ізопроцеси, які не є замкненими фігурами; 5) розв’язування графічних задач на ізопроцеси, що містять на вихідних діаграмах замкнені процеси у вигляді кіл. Власний педагогічний досвід авторів свідчить, що організація освітнього процесу на основі пропонованого методичного підходу є ефективним і результативним, що підтверджується рівнем пізнавальної активності та навчальної успішності як учнів, так здобувачів вищої освіти протягом останніх років.
- ДокументУправління релокованими університетами в умовах підвищеної невизначеності(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Ажажа, Марина; Несторенко, Тетяна; Пеліова, ЯнаУ статті аналізується складна ситуація, з якою стикаються університети, релоковані внаслідок окупації росією частини території Україні. Переміщення деяких університетів до філій у межах одного регіону спростив процес переїзду та адаптації. Однак університети, що переїхали на віддалені території, зіткнулися зі складною ситуацією інтеграції в новий контекст та соціокультурне середовище. Управління університетами, які перемістилися через конфлікти, політичний тиск, війни або інші кризові обставини, відоме як управління переміщеними університетами, релокованими університетами, університетами в еміграції або екзильними університетами. У статті обґрунтовується, що головною метою цих університетів, зазвичай, є збереження академічної та інтелектуальної діяльності в складних умовах та створення можливостей для навчання й досліджень для студентів та вчених, які були вимушені переселитися разом з унівверситетом. Управління релокованими університетами є складним завданням, яке вимагає великої гнучкості, творчості та співпраці. Ключове завдання – забезпечення доступності освітніх можливостей для тих, хто опинився в складній ситуації, збереження та розвиток освітнього та наукового потенціалу релокованого університету до, під час та після повернення в рідні стіни після деокупації території. У статті розглядається зарубіжний досвід управління релокованими університетами як цінне джерело для покращення управління університетами в умовах військових дій, окупації територій, конфліктів та інших негативних впливів. Стаття висвітлює інноваційні підходи до управління релокованими університетами в різних країнах. Висувається теза, що успіх релокованих університетів залежить від їхньої здатності адаптуватися, виконувати інноваційну місію та реалізовувати роль культурних і громадських центрів. Автори висувають ідею подальшого дослідження напрямків розвитку релокованих університетів з метою забезпечення стабільності їх діяльності та збереження контингенту студентів, викладачів та працівників.
- ДокументРетроспективний аналіз проблеми розвитку проєктних технологій у вітчизняний та зарубіжний педагогіці ХХ століття(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Кудря, ОксанаУ статті визначається актуальність проблеми використанням проєктних технологій в освітній сфері. Зауважується, що саме метод проєктів надає можливість учителеві зосередитися на індивідуальних потребах учнів, створювати умови для розвитку їхньої креативності та інноваційного мислення. Акцентовано увагу на тому, що у ХХ столітті в освіті активно розпочало використовуватися проєктування як ефективний метод навчання. У США його використання було започатковано Д. Дьюї, У. Кілпатриком, Е. Коллінгсом. Ідеї організації навчання на принципах свободи, самостійності та співробітництва представлені в педагогічних дослідженнях Х. Паркхерст та впроваджені в практику школи як лабораторний метод. Використання елементів методу проєктів у 20-30-х роках ХХ століття було здійснено в експериментальних школах Європи. Зауважується, що в Україні використання методу проєктів розпочалося із 20-х років минулого століття і пов’язувалося з іменами видатних українських педагогів С. Русової, А. Макаренка, а у 50-60 рр. – В. Сухомлинським. У їх педагогічній діяльності відображено не лише ідеї, пов’язані із проєктною діяльністю учнів у навчальній роботі, але і з педагогічним проєктуванням. Зроблено висновок стосовно того, що використання проєктних технології в освітньому процесі пов’язано із навчальним проєктуванням та педагогічним проєктуванням. Метод проєктів в освіті ХХ ст. використовували для покращення якості освіти та виховання дітей, наближеності змісту освіти до реалій життя, формування в підростаючого покоління умінь використовувати отримані знання в практичних ситуаціях. Навчання учнів організовувалось на принципах свободи, самостійності та співробітництва. Педагоги впроваджували метод проєктів і з метою творчого розвитку учнів. А педагогічне проектування було пов’язане з творчою педагогічною працею та проєктуванням особистості. Подальших наукових розвідок потребує питання використання проєктних технологій у сучасній технологічній освіті, зокрема пов’язаних із навчальним та педагогічним проєктуванням у закладах загальної середньої освіти, а також проєктних технологій, що можуть бути використані у закладах вищої освіти для ефективної підготовки майбутніх вчителів технологій то професійної діяльності.
- ДокументПлатформа «Дія. Освіта» як приклад гаджеталізації в Україні(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Мокляк, Володимир; Бондаренко, ТетянаУ статті схарактеризовано функційний потенціал освітньої платформи «Дія. Освіта», що стала оновленим варіантом платформи «Дія. Цифрова освіта». Окреслена платформа стала унормованим логічним наслідком роботи науковців, державних службовців, працівників галузі ІТ, викладачів, тренерів, практиків та зацікавлених осіб. «Дія. Освіта» покликана формувати інформаційну компетентність українців. Зазначимо, що використання людством сучасних інформаційно-комунікаційних технологій для посилення важливості інформації як ресурсу для свого розвитку та важливості інтелектуальних здібностей громадян справді на часі є безапеляційно значущим елементом. Проаналізовано дидактичний потенціал окресленої платформи «Дія. Освіта» за рахунок презентації її контент-наповнення. Серед них: курси, розроблені студією онлайн-освіти EdEra за підтримки компаній Google, Microsoft, Академія ДТЕК, ПРООН UNDP, EGAP, CISCO, Освіторія та Global Teacher Prize; освітні серіали; гайди; симулятори; вебінари; подкасти. Окрему увагу приділено модулю «Персональна траєкторія навчання», що передбачає індивідуальний підбір матеріалу під бажання здобувача. Звернуто увагу і на двомовний інтерфейс платформи, що одночасно виконує дві функції: удосконалення іншомовної компетентності; розширення кола потенційних користувачів платформи. Розглянуто ключову причину популяризації базової версії платформи «Дія. Цифрова освіта» – пандемія коронавірусу, котра поширилися на теренах нашої країни, стала одним з таких каталізаторів гаджеталізації як такої. Продемонстровано також основну причину оновлення освітньої платформи – геополітична ситуація в країні, спричинена воєнними діями країни-агресорки, що, у свою чергу, призвела до зміни попиту на ринку праці, відсутності роботи. Представлено алгоритм дій на сайті для оптимального та максимально ефективного користування платформою. Звернуто увагу на популяризацію «Дія. Освіта» як технологічного продукту закордоном, осібно в Європарламенті та в США. Описано потенційну колаборацію – партнерство із Замбією та Колумбією щодо експорту «Дії».
- ДокументВикористання інтерактивних платформ вивчення англійської мови майбутніми вчителями початкової школи(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Пінчук, ІринаСьогодні в Україні відбуваються зміни в сучасних концептуальних засадах національної системи освіти. Модернізація процесу підготовки майбутніх учителів початкової школи передбачає підвищення вимог до їх професійного рівня з метою реалізації Нового державного стандарту освіти, який передбачає формування англомовної компетентності на рівні В2. З огляду на це проблема розвитку англомовної комунікативної компетентності майбутніх учителів початкової школи під час навчання в закладах вищої освіти є актуальною. Це сприятиме підвищенню їх конкурентоспроможності. Більшість закладів вищої освіти України сьогодні працюють у змішаному або дистанційному форматі. Тому метою статті є дослідити найпопулярніші інтерактивні платформи для вивчення англійської мови здобувачами вищої освіти, визначити їх переваги та недоліки, встановити основні причини їх використання. Із метою отримання даних про найпопулярніші інтерактивні платформи для вивчення англійської мови було проведено анонімне опитування студентів та викладачів. Воно показало бажання студентів використовувати інтерактивні платформи для вивчення англійської мови. Дослідження дало змогу визначити основні переваги використання інтерактивних додатків вивчення англійської мови: зручність та доступність, інтерактивність, персоналізований підхід, спільнота користувачів, миттєвий зворотний зв'язок, варіативність контенту. На основі використання методів спостереження, бесіди, опитування, анкетування, аналізу інтерактивних платформ для вивчення англійської мови визначено переваги та недоліки зазначених платформ та їх використання. Досліджено, що найпопулярнішими інтерактивними платформами для вивчення англійської мови студентами вищих навчальних закладів сьогодні є Duolingo, Rosetta Stone, Babbel, Memrise, EnglishClub, British Council Learn English, EnglishDom, BBC Learning English. Платформи можуть надавати різноманітний контент, включаючи різні типи вправ, тематичні курси, інтерактивні відео та багато іншого. Це допомагає залучати студентів і підтримувати їхній інтерес протягом навчання.
- ДокументМетодико-математична підготовка майбутніх учителів початкових класів: педагогічний дискурс(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Коваль, Людмила Вікторівна; Петрик, Крістіна ЮріївнаУ статті розкрито здобутки й виклики сьогодення щодо проблеми наступності методико-математичних дисциплін здобувачів першого та другого рівнів вищої освіти зі спеціальності 013 Початкова освіта. Проаналізовано зміст дисципліни «Методика навчання математики в початковій школі», він є відносно сталим та складається з двох частин: питання загальної методики і питання часткової методики математики. Так, до програми з цієї навчальної дисципліни внесено зміни щодо формулювання професійних компетентностей майбутніх педагогів і програмних результатів навчання, а саме здатність: користуватися нормативними документами, що регламентують функціонування системи початкової освіти та реалізувати на практиці цілі і завдання математичної освітньої галузі відповідно до Державного стандарту початкової освіти, планувати, моделювати, конструювати освітній процес в початковій школі на основі урахування індивідуальних та вікових особливостей, навчальних досягнень з математичної освітньої галузі здобувачів початкової освіти, обирати з-поміж варіативних навчально-методичних комплектів з математики найбільш ефективних для досягнення цілей і задач навчання математичної освітньої галузі, визначених Державним стандартом початкової освіти і навчальною програмою з математики для учнів 1–4 класів тощо. Зміст освітньої компоненти «Сучасні технології навчання математики в початковій школі» складається з двох частин: загальнонавчальні технології та предметно-математичні технології навчання в початковій школі. До загальнонавчальних технологій відносимо: технологія поетапного формування розумових дій; технологія формування загальнонавчальних умінь і навичок; технологія організація навчальної взаємодії вчителя та учнів; технологія диференційованого навчання; технологія організації навчальної проектної діяльності; технологія організація ігрової навчальної діяльності. Блок предметно-математичних технологій представляють: технологія формування нумерації цілих невід’ємних чисел; технологія формування обчислювальних навичок молодших школярів; технологія формування вмінь розв’язувати математичні задачі певних видів. У статті визначено, що наступність між двома зазначеними освітніми компонентами на бакалаврському рівні та магістерському рівнях значно позитивно впливають на якість професійної підготовки майбутніх фахівців до успішної педагогічної діяльності в умовах варіативності початкової освіти та зміненої реальності, що слід вважати взагалі викликом для українських освітян.
- ДокументСтановлення та розвиток наукової галузі «Соціальна робота»(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Карпенко, ОленаУ статті окреслено складники наукової галузі «Соціальна робота», представлено особливості виникнення та розвитку соціальної роботи як науки; розкрито теоретичні аспекти становлення та розвитку соціальної роботи як професії. Актуальність теми зумовлена тим, що наукова галузь «Соціальна робота» існує у світі більше ста років. Але в професійній діяльності до цього часу існує значна кількість проблемних питань щодо зародження означеної науки та особливостей надання соціальної допомоги різним категоріям населення. Визначено поняття «соціальна робота» в широкому та вузькому розумінні. Проаналізовано професійні складники соціальної роботи як практичної діяльності, розкрито основні причини виникнення, сутнісні ознаки, етапи розвитку наукової галузі «Соціальна робота» з кінця ХІХ століття і до сьогодні; визначено основний зміст соціальної роботи; проаналізовано механізми її розвитку; описано наукову структуру соціальної роботи та висвітлено принципи і її закономірності. Метою статті є розгляд сучасного розуміння соціальної роботи як складного соціального явища, що має різні аспекти та визначається як модель, за допомогою якої суспільство виконує функції збереження та відтворення особистості як соціального складника. Вона є сукупністю дій та методів, спрямованих на надання допомоги різним групам населення при вирішенні їх проблем. За результатами аналізу наукових досліджень розкрито теоретичні принципи зародження та розвитку соціальної роботи; визначено наукову сутність понять «соціальна робота», «професійна соціальна робота»; з'ясовано сучасний рівень соціальної роботи як наукової галузі та професійної діяльності; розкрито та проаналізовано теоретичні передумови зародження, розвитку соціальної роботи як практичної професійної діяльності. Узагальнено результати наукових досліджень щодо виникнення та розвитку соціальної роботи як професії; визначено та розкрито соціально-економічні чинники, які сприяли виникненню та розвитку професійної соціальної роботи; висвітлено передумови зародження соціальної роботи як науки; розкривається специфіка соціальної роботи як професійної діяльності, а також перспективи та закономірності її розвитку в умовах ХХІ століття. Зроблено висновки, що ефективність та доцільність розвитку наукової галузі «Соціальна робота» залежить від соціальних та економічних змін у суспільстві. Це включає в себе готовність суспільства до змін у структурі соціальних відносин та соціальної політики. Для досягнення ефективності та доцільності розвитку наукової галузі «Соціальна робота» потрібна взаємодія між соціальними працівниками, науковцями, урядовими органами та громадськістю. Це спільна робота над розробкою та впровадженням стратегій соціальної роботи, обмін досвідом та знаннями, а також залучення громадськості до процесу прийняття рішень щодо соціальної політики.
- ДокументЗначення функції рівноваги для психомовленнєвого розвитку дітей з особливими освітніми потребами(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Єфименко, Микола; Бочков, ПавлоУ статті з позиції нейрофізіології, нейропсихології та нейропедагогіки розглянуто значущість функції рівноваги та органів, які за неї відповідають, для загального психофізичного розвитку дітей. В основі розвитку та вдосконалення цієї функції лежать відносини дитини з двома дуальними складовими її буття: гравітаційною силою тяжіння та земною опорою. На основі цієї взаємодії поступово формуються необхідні опорно-випрямні реакції, які в подальшому потребують забезпечення стійкого положення тіла дитини в ортоградній двохопірній позі. Спочатку формується статична рівновага дитини (на місці, не рухаючись), потім вона удосконалюється до статистично-динамічної рівноваги (на місті, але рухаючись) і в завершенні дитина опановує динамічну рівновагу (у русі). В основі функції рівноваги лежить постуральна система апломбу з її зовнішніми та внутрішніми каналами: вестибулярним, зоровим, окоруховим, пропріоцептивним і подарним, артикуляційним (нижня щелепа) та слуховим. Синхронізація діяльності цих вхідних каналів забезпечує відповідні адекватні постуральні реакції збереження тіла дитини у просторі. Особливе значення має вестибулярна система, оскільки саме вона найбільш широко представлена в утвореннях головного мозку дитини і взаємодіє з іншими сенсорними каналами. Авторами запропоновано такий алгоритм використання можливостей функції рівноваги в сенсомоторному розвитку дітей в контексті покращення їх психомовленнєвого розвитку: формування опорно-випрямних антигравітаційних реакцій та поз; розвиток статичної рівноваги в нерухомих позах на місці; розвиток статистично-динамічної рівноваги, рухаючись на місці; розвиток динамічної рівноваги, рухаючись із цілеспрямованим просуванням у різних напрямках; розвиток вестибуло-моторних реакцій для формування орієнтації дитини у просторі («свого тіла», мініпросторі, макропросторі); формування рівноважних психосоматичних взаємовідносин дитини з собою, однолітками та навколишнім матеріальним середовищем.
- ДокументРобота практичного психолога закладу дошкільної освіти щодо покращення соціально-психологічного клімату колективу(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Тітаренко, Світлана; Сосновенко, НаталіяУ статті визначено поняття «соціально-психологічний клімат» як якісну сторону міжособистісних взаємин, що виявляється в сукупності психологічних умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній спільній діяльності та всебічному розвитку особистості в групі. Здійснено аналіз досліджень з проблеми формування соціально-психологічного клімату педагогічного колективу. Визначено, що головними ознаками сприятливого соціально-психологічного клімату є: взаємна довіра та висока вимогливість між членами групи; конструктивна, доброзичлива та ділова критика; свобода висловлення власної думки під час обговорення питань, що стосуються всього колективу; відсутність тиску з боку керівників на підлеглих і визнання права на ухвалення важливих рішень для групи; задовільна інформованість членів колективу про його завдання й стан справ; задоволеність належністю до колективу; висока емоційна взаємодопомога в ситуаціях, які викликають фрустрацію у кого-небудь із членів колективу; взаємне прийняття відповідальності за стан справ у групі кожним з її членів. Встановлено, що найефективнішими формами роботи практичного психолога закладу дошкільної освіти з педагогічним колективом є індивідуальні консультації, психолого-педагогічні консиліуми, проведення тренінгів, круглих столів, семінарів-практикумів, диспутів тощо. З’ясовано, що робота практичного психолога в закладі дошкільної освіти має велике значення для покращення соціально-психологічного клімату в колективі. Використання діагностичних та розвивальних методів роботи допоможе зміцнити взаємини між педагогами, дітьми та батьками, створити сприятливе середовище для навчання та розвитку. Зроблено висновок, що завдяки фаховій роботі практичного психолога діти зможуть виростати здоровими, щасливими та успішними особистостями, а педагоги та батьки будуть знаходити підтримку і розуміння. Запропоновано практичні рекомендації для психолога щодо формування позитивного соціально-психологічного клімату в закладі дошкільної освіти.