Перегляд за Автор "Черезова, Ірина Олександрівна"
Зараз показуємо 1 - 20 з 63
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАктуальні питання впливу довкілля, фізичного виховання та спорту на здоров'я людини(Бердянський державний педагогічний університет, 2023-09) Cavcaliuc, A.S.; Базильчук, В.Б.; Журавльов, Ю. Г; Баришников, А. О.; Ляхова, І. М.; Верітов, О.І.; Пономарьов, В.О.; Петров, В.О; Голуб, Д.О; Дишкант, М.В.; Кара, Світлана Іванівна; Караулова, С.І.; Козицька, А.П.; Плющакова, О.В; Кононенко, М.О.; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Ляхова, І.М; Маленюк, Т.В.; Павлевич, Л.М; Поліщук, К.В.; Пономаренко, К. С.; Примак, Є.Г; Пристинський, В.М.; Пристинська, Т.М.; Швець, О.А.; Сватьєв, А.В.; Булах, С.М.; Симонік, А.В.; Собко, Н.Г.; Станчевський, М.М.; Шевченко, О.В.; Мельнік, А.О.; Шевчук, О.П.; Філатова, З.І; Євтушок, М.В; Баранов, В.В; Безкоровайна, Л.В.; Білик, В.Г; Василенко, К.С; Браниште, Г.C; Гальченко, Л.В.; Іванська, О.В.; Румянцев, С.С; Голінка, О.В.; Дутчак, Ю.В.; Сущенко, Л.П.; Каплун, М.О; Сухарєв, Р.С; Митяненко, Юлія Володимирівна; Омельчук, О.В; Шеремет, І.В.; Василенко, К.С; Самойленко, Вадим Леонідович; Самсутіна, Наталя Михайлівна; Семенова, І.В; Ситнік, Д.М.; Согоконь, О.А; Степанова, Н.А.; Хатунцев, О.О.; Хатунцева, Світлана Миколаївна; Савін, Є.В; Черезова, Ірина Олександрівна; Khatuntseva, S.М.; Cheremisina, I.М.; Yudin, O.О.; Lungu, E.M.; Nicolaiciuc, N.I; Onoi, M.P; Андреєва, О.Б.; Бугай, Б.А.; Єфімова, Анастасія Ігорівна; Дніпровська, Є.В.; Зоріна, Л.В.; Корх-Черба, О.В; Пшенічна, Л.П.; Кузьменко, В.Ю.; Коваленченко, В. Ф.; Ладиженська, К.О.; Мегалінська, Г.П; Білик, Ж.І.; Даниленко, Є.В; Ткачук, І. О.; Мерзлікіна, О.А.; Бобровник, Л.П; Некрасов, Григорій Григорович; Расторгуєва, Ірина Сергіївна; Самойленко,Інна Олександрівна; Сіренко, П.О; Жіденс, Я.; Качур, Є. Ю.; Хлібойко, Ю.В.; Внукова, О.М.; Лупійко, А.П.; Дроздова, В.М.; Загоренко, Н.О.; Гнатюк, Віталій Васильович; Нікітенко, Н.М.; Синегуб, Є.Л.; Павлевич, Я.О.; Бабаліч, В.А; Величко, М.В.; Вусик, Г.Л; Гжегожевський, Р.В.; Грибан, Г.П.; Завальнюк, О.В.; Співак, Л.М.; Григор’єва, Вікторія Вікторівна; Григор’єв, І.Ю.У збірнику вміщено наукові статті, які висвітлюють актуальні питання теоретико-методичних, валеологічних та психолого-педагогічних аспектів фізичного виховання і спорту різних верств населення, професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання, фітнесу, фізичної реабілітації, туризму й рекреації, сучасних аспектів фізичної реабілітації та адаптивної фізичної культури, еколого-біологічні проблеми формування здорового способу життя студентської молоді, а також проблеми довкілля, фізичного виховання та спорту в суміжних наукових сферах: міждисциплінарних зв'язках.
- ДокументДослідження механізмів психологічного захисту в старшому юнацькому віці(Університет імені Альфреда Нобеля, 2024) Черезова, Ірина Олександрівна; Чемерис, Ілона ОлександрівнаМетою роботи є експериментальне дослідження механізмів психологічного захисту в старшому юнацькому віці.
- ДокументЖиттєва компетентність особистості в контексті наукового пізнання.(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ тексті розглядається поняття життєвої компетентності як фундаментального елементу соціалізації особистості та ключового результату освітньої діяльності. Зазначається, що сучасна особистість повинна мати не лише знання та професіоналізм, а й вміти адекватно діяти у різних життєвих ситуаціях та нести відповідальність. Текст також наголошує на прориві в концепції компетентнісно зорієнтованої освіти в останні роки, визначаючи її як напрямок для досягнення успішної життєдіяльності в змінливих умовах суспільства. Текст присвячений аналізу та розгляду поняття "життєва компетентність особистості". Зазначено, що це поняття визначається як системна властивість особистості, що дозволяє їй творчо та свідомо управляти власним життям в умовах постійних змін у соціальному, економічному, культурному середовищі. Здатність до розв’язання життєвих завдань, реалізація індивідуального життєвого проєкту, свідоме та відповідальне виконання ролей в соціумі також підкреслюються як важливі аспекти життєвої компетентності. Проаналізовано виміри поняття, представлені в різних наукових джерелах. Основною характеристикою є розуміння компетентності як здатності ефективно розв’язувати реальні проблеми в життєвих ситуаціях. Знання виступають як потенціал, актуалізація якого відбувається у конкретній діяльності. Також вказується на включення у поняття компетентності знань про можливі наслідки конкретної поведінки, а також рівень умінь і досвід їх практичного використання. Обговорено структуру життєвої компетентності в філософському, педагогічному та психологічному контекстах. Визначено структурний підхід, що виокремлює п'ять підсистем: знання, уміння та навички, життєві досягнення, життєвий досвід та життєтворчі здібності. Робиться акцент на психологічному вимірі компетентності, визначаючи його як систему здатностей, яка включає психологічну готовність та психологічну оснащеність. У тексті проаналізовано структуру життєвої компетентності особистості та визначено її функції.
- ДокументЖиттєва криза особистості внаслідок травматизації, спричиненої військовими діями в Україні.(«Перспективи та інновації науки», 2023) Черезова, Ірина Олександрівна; Панченко, Вікторія Олександрівна; Пасько, Катерина Миколаївна; Вдовіченко, Оксана Володимирівна; Сокальська, Наталія ЛеонтіївнаУ статті розглядається життєва криза особистості внаслідок травматизації спричиненою військовими діями в Україні. Визначено, що основним змістом психологічної травми є втрата впевненості в тому, що життя організоване в певному порядку і знаходиться під контролем. Розглянуто психологічну травму (як стан) і зазначено, що це переживання невідповідності між загрозливими факторами ситуації та індивідуальними можливостями їхнього подолання. Обґрунтовано, що сутністю психологічної кризи є дисбаланс конструктивних, руйнівних тенденцій і форм психічної діяльності. Психологічна криза викликається фрустрацією найважливіших потреб індивідуума та його специфічною особистісною реакцією на цю фрустрацію. Така реакція носить ситуативний характер і є модусом поведінки особистості, і визначається позицією, яку займає ця особистість, виходячи з власної(що складається на цей момент) концепції даної ситуації. Виявлено, що виникнення життєвої психологічної кризи пов’язано з наступними етапами: фрустрацією найважливіших потреб індивіда; ситуацією мікро конфлікту; психологічною кризою; ситуаційною реакцією. Описано основні травмуючі фактори війни, а саме: раптовість, відсутність подібного досвіду, тривалість, нестачу контролю, горе та втрати, постійні зміни, загрозу смерті, моральну незахищеність, поведінку під час події, масштаби руйнувань. Зазначено, що під час війнилюдина переживає кризу як «безвихідь», намагаючись її подолати, вона пристосовується до нової реальності, створює умови для її прийняття і переосмислення. Акцентовано увагу на основних типах переживання життєвої кризи: гедоністичному переживанні, реалістичному переживанні, ціннісному переживанні, творчому переживанні. Розглянуто послідовні стадії протікання кризи. Висвітлено чотири компоненти життєвої кризи: емоційний, когнітивний, мотиваційний та поведінковий компоненти. Охарактеризовано чинники, які впливають на перебіг життєвої кризи особистості під час війни.
- ДокументЖиттєстійкість здобувачів вищої освіти як здатність подолання травмувальних ситуацій(Бердянський державний педагогічний університет, 2024) Черезова, Ірина ОлександрівнаМетою роботи є експериментальне дослідження життєстійкості здобувачів вищої освіти як здатності подолання травмувальних ситуацій.
- ДокументКомунікативна компетентність в системі професійної підготовки вчителя початкової школи(Технології розвитку інтелекту, 2021) Черезова, Ірина Олександрівна; Чумак, Віктор ВікторовичНа основі теоретичного аналізу в роботі уточнено зміст та структура поняття «комунікативна компетентність», комунікативних якостей вчителя, стилів взаємин вчителя й учнів, критеріїв сформованості комунікативної компетентності вчителя початкових класів. Показано вплив стилю спілкування вчителя на рівень його комунікативної компетентності. Виявлено, що комунікативна компетентність представляє собою інтегровану характеристику рівня професійної підготовленості педагога, яка базується на фундаментальних психолого-педагогічних знаннях і вміннях, що проявляються в єдності з особистісними якостями. Вона передбачає здатність педагога сприймати й адекватно пояснювати поведінку учня; помічати зміни у його емоційній сфері та поведінці, аналізувати та адекватно інтерпретувати їх; використовувати такі механізми міжособистісного пізнання, як емпатія, ідентифікація, децентрація. У роботі відзначено, що демократичний стиль спілкування сприяє розвитку активності та творчості учнів, здійснюється орієнтація на самостійне розв’язання проблем, формується впевненість, самостійність, почуття емоційної близькості, відбувається процес самоствердження, підвищується настрій, з’являється почуття задоволення і впевненості у своїх силах. Цей стиль несе в собі заклик до співробітництва і пізнавальної активності. Виявлено, що формування комунікативної компетентності доцільно здійснювати двома шляхами: 1) озброєння майбутніх педагогів знаннями з психології професійного спілкування та власних особливостей спілкування; 2) формування та корекція вмінь та навичок професійного спілкування.
- ДокументКомунікативна компетентність майбутніх фахівців початкової освіти: виклики сьогодення(Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2021) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ тексті проаналізовано важливий аспект соціально-психологічної адаптації особистості - комунікативну компетентність. Виконано аналіз досліджень, які вказують на її ключову роль у формуванні інших гнучких навичок та успішній реалізації в ХХІ столітті. Підкреслено актуальність проблеми, наголошено на розвитку концепцій та теоретичних підґрунтів у галузі. Висвітлено наукові положення щодо ролі спілкування у формуванні особистості, визначає комунікативну функцію психіки та розглядає діяльнісний підхід до вивчення особистості. Подано концептуальне положення про особистість як діяльнісного суб’єкта, що керується своїми цілями та мотивами, зазначено етичний аспект спілкування. У розділі, присвяченому поняттю "комунікативна компетентність", зроблено аналіз робіт психолога Ю. Ємельянова. Підкреслено, що ця компетентність базується на знаннях та чуттєвому досвіді, здатності орієнтуватися в ситуаціях спілкування, а також на її соціально-психологічному навчанні. Зазначено, що комунікативна компетентність розвивається у соціальному контексті та залежить від різних факторів, таких як життєвий досвід, ерудиція, творча спрямованість та інші. На основі проведеного аналізу зроблено висновок про важливість комунікативної компетентності для ефективної адаптації особистості у сучасному світі. Виконано аналіз різних поглядів на поняття комунікативної компетентності від науковців Ю. Жукова, Л. Петровської, П. Растянникова та інших. Підкреслено, що це поняття є синонімом "компетентності у спілкуванні". Визначено комунікативну компетентність як здатність встановлювати та підтримувати ефективні контакти з іншими людьми. Акцентовано увагу на складнощах визначення складових комунікативної компетентності, пропонуючи визначення як "система внутрішніх ресурсів, необхідних для побудови ефективної комунікативної дії в певному колі ситуацій міжособистісної взаємодії". Висвітлено погляди Є. Руденського, О. Мудрика, О. Корніяки та інших, які розглядають комунікативну компетентність як систему внутрішніх ресурсів, що включають когнітивні можливості, соціально-перцептивні здатності та інтерактивні навички. Зазначено, що характеристики комунікативної компетентності включають відповідність поведінки контексту стосунків, знання правил спілкування, гнучкість у втіленні цього знання, а також підкреслено її взаємозв'язок із стосунками, не ізолюючи її від індивідуальних аспектів. На основі проведеного аналізу різних поглядів в тексті зроблено висновок, що комунікативна компетентність є складною системою внутрішніх ресурсів, які включають різноманітні вміння та знання, необхідні для успішного взаємодії та спілкування з іншими людьми. Проаналізовано характеристики компетентностей, які мають низку особливостей. У тексті підкреслено, що проблема підготовки майбутніх педагогів до професійного спілкування набуває особливого значення в сучасній системі вищої освіти в Україні. Висвітлено необхідність модернізації освітнього процесу та удосконалення педагогічних технологій, спрямованих на поліпшення якості освіти. Акцентовано увагу на важливості формування комунікативної компетентності майбутніх фахівців початкової школи, розглядаючи її як результат засвоєння соціально-психологічних еталонів, норм та здатність встановлювати контакти з іншими людьми. Зазначено структуру комунікативної компетентності педагога, включаючи загальні здібності, комунікативні знання, навички та особистісні змінні. Визначено два основні шляхи формування комунікативної компетентності педагогів.
- ДокументКомунікативна компетентність як умова соціально-психологічної адаптації особистості(Кам’янець-Подільський, К-ПНУ ім. І. Огієнка, Інститут психології ім. Г. С. Костюка, 2012) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ статті проаналізовано поняття адаптації, висвітлені основні аспекти у розгляді адаптаційних процесів, виділені істотні властивості соціально-психологічної адаптації особистості. Подано аналіз комунікативної компетентності як важливого чинника соціально-психологічної адаптації особистості, виокремлені структурні складові комунікативної компетентності, окреслені шляхи формування комунікативної компетентності особистості в професійній діяльності, зокрема у педагогічній.
- ДокументКомунікативна компетентність як умова успішної професійної діяльності вчителя початкової школи(Бердянський державний педагогічний університет, 2017) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ тексті здійснено аналіз сучасних вимог до вищої освіти та її орієнтацію на формування високої культури, творчої ініціативи, самостійності та мобільності майбутніх спеціалістів. Зроблено висновок, що це вимагає нового підходу до підготовки майбутніх фахівців. Розглянуто проблему комунікативної компетентності вчителя початкової школи та встановлено мету дослідження - визначення сутності та психологічної структури цієї компетентності як умови успішної професійної діяльності вчителя.Узято за основу положення про визначальну роль спілкування для поступального руху особистості, аналіз комунікативної функції психіки та діяльнісний підхід до процесу спілкування. Зазначено, що проблема особистості фахівця отримує віддзеркалення у працях українських і зарубіжних науковців. Окреслено поняття "комунікативна компетентність" та визначено її як здатність особистості орієнтуватися у ситуаціях спілкування та володіти засобами комунікації. Виділено фактори, які детермінують розвиток цієї компетентності, такі як життєвий досвід, загальна ерудиція, мистецтво та спеціальні наукові методи. Висвітлено, що комунікативна компетентність включає орієнтованість у різноманітних ситуаціях спілкування, знання правил та адаптаційні навички, а також спроможність взаємодіяти з оточенням. Здійснено аналіз її складових, таких як орієнтація, ефективна взаємодія, адекватна орієнтація, готовність будувати контакт та внутрішні ресурси для ефективної комунікації. Комунікативна компетентність розглядається як результат досвіду спілкування та структурний феномен, який включає різні складові, такі як цінності, мотиви, установки, соціально-психологічні стереотипи, знання, уміння та навички. Відзначено, що однією із складових комунікативної компетентності є уміння усвідомлювати та подолати комунікативні бар'єри, які виникають у молодого вчителя під час професійної діяльності, і можуть бути пов'язані з розходженнями між партнерами або індивідуальними особливостями учасників спілкування. Проаналізовано різні аспекти комунікативної компетентності, вказано на її вербальний і невербальний рівні. Виявлено, що вербальна комунікація використовує мовні системи, такі як фонетичні звуки, лексичні та синтаксичні принципи. Невербальна комунікація, натомість, базується на знакових системах, таких як оптико-кінетична та екстралінгвістична. Розглянуто інтерактивну сторону спілкування, яка визначається як характеристика компонентів спілкування, пов'язаних із взаємодією людей та організацією їхньої спільної діяльності. Зазначено, що це не лише обмін інформацією, але і організація спільної діяльності та побудова загальної стратегії взаємодії. Зроблено висновок, що комунікативна компетентність представляє інтегровану якість особистості, необхідну для адаптації та адекватного функціонування в суспільстві, зокрема у педагогічній діяльності. Вказано на її зв'язок з пізнавальними процесами та емоційною сферою особистості.
- ДокументКомунікативна компетентність як інтегральна якість особистості(Науковий вісник Херсонського державного університету, 2014) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ статті висвітлено сутність комунікативної компетентності, актуальність питання з позиції сьогодення, шляхи розвитку комунікативної компетентності в процесі ставновлення особистості. Здійснено аналіз наукових джерел із зазначеної проблеми.
- ДокументКомунікативно-мовленнєвий розвиток молодших школярів: психолінгвістичний аспект(Харків : ХНУ, 2012) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ статті проаналізовано психолінгвістичний аспект комунікативно-мовленнєвого розвитку особистості. Визначено специфічні особливості та структуру мовленнєвої діяльності. Виокремлено періоди розвитку мовленнєвої активності.
- ДокументКонфліктологія : силабус навчальної дисципліни для ОПП Журналістика на 2023-2024 навчальний рік(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Черезова, Ірина ОлександрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Конфліктологія» є: забезпечити загальну теоретичну та практичну підготовку здобувачів вищої освіти у галузі конфліктології. Предметом навчальної дисципліни «Конфліктологія» є загальні закономірності виникнення розвитку та розв’язання конфліктів, а також керування конфліктами.
- ДокументКонфліктологія : силабус навчальної дисципліни для ОПП Середня освіта (математика) на 2023-2024 навчальний рік(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Черезова, Ірина ОлександрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Конфліктологія» є: забезпечити загальну теоретичну та практичну підготовку здобувачів вищої освіти у галузі конфліктології. Предметом навчальної дисципліни «Конфліктологія» є загальні закономірності виникнення розвитку та розв’язання конфліктів, а також керування конфліктами.
- ДокументКонфліктологія : силабус навчальної дисципліни для ОПП Фізична культура на 2023-2024 навчальний рік(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Черезова, Ірина ОлександрівнаМетою викладання навчальної дисципліни «Конфліктологія» є: забезпечити загальну теоретичну та практичну підготовку здобувачів вищої освіти у галузі конфліктології. Предметом навчальної дисципліни «Конфліктологія» є загальні закономірності виникнення розвитку та розв’язання конфліктів, а також керування конфліктами.
- ДокументМетодичні рекомендації до практичних занять з навчальної дисципліни «Психологія» : для здобувачів першого рівня вищої освіти(Бердянськ : БДПУ, 2021) Черезова, Ірина ОлександрівнаМетодичні рекомендації призначені для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, які вивчають освітній компонент «Психологія» як обов’язковий відповідно до освітньо-професійних програм. Рекомендації містять загальні положення щодо організації практичних занять, навчально-професійні завдання з загальної, вікової та педагогічної психології, критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти з курсу «Психологія», питання до підсумкового контролю, рекомендовані джерела інформації, термінологічний словник. Для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.
- ДокументНові педагогічні виміри професійного розвитку майбутніх учителів: сучасні реалії та виклики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Коваль, Людмила Вікторівна; Попова, Ольга Іванівна; Коробова, Ольга; Мухіна, Тетяна Євгеніївна; Чемоніна, Лада В’ячеславівна; Гусак, Наталія; Дегтярьова, Любов; Кизь, Наталія; Нємцева, Наталія; Олійник, Олена; Федорова, Ірина; Басюк, Наталія; Горецька, Олена Віталіївна; Кабанова, Дар’я; Меліхова, Валерія; Федорик, Вікторія Володимирівна; Черезова, Ірина Олександрівна; Юдіна, Ася; Беженарь, Лілія; Безрукава, Анастасія; Довгопол, Юліана; Дубовікова, Ангеліна; Гоменюк, Дар’я; Качаєва, Владислава; Кобзар, Діана; Коваль, Карина; Красовська, Валентина; Лупир, Діана; Малиш, Яна; Мороз, Юлія; Нагаєнко, Лілія; Науменко, Анастасія; Патика, Вікторія; Романова, Оксана; Рехлецька, Діана; Сапранкова, Катерина; Соколенко, Анастасія; Сомова, Анастасія; Удовенко, Анна; Хомин, Олеся; Черкес, Ольга; Чорна, Вікторія; Шеремен, Ольга; Шибінська, Софія; Шило, Анжела; Фатьянова, Тетяна; Якимець, Марія; Білоконь, Яна; Висікайло, Тетяна; Владимирова, Алла; Горбатюк, Ольга; Гришина, Аліна; Джураєва, Яніна; Дзигалюк, Карина; Дзюба, Світлана; Дроздова, Валерія; Іванова, Олена; Качерова, Ольга Георгіївна; Козлова, Катерина; Кононенко, Марина; Кириленко, Олександра; Люта, Діана; Мартинюк, Леся; Поліщук, Катерина; Полтавець, Вікторія; Сенченко, Владислав; Соколенко, Анастасія; Ткачук, Інна; Петрик, Крістіна Юріївна; Бондар, Юлія; Нестеренко, Марина Миколаївна; Хланта, Євгенія; Співак, Любов Миколаївна; Бондар, Юлія; Лесик, Анжеліка Сергіївна; Шукатка, Оксана; Підгурська, Валентина; Барановська, ІринаУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції , що відбулася на базі факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтв Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено актуальним питанням здійснення освітнього процесу в умовах змінненої реальності.
- ДокументОсобистісно-професійний імідж майбутнього педагога(Бердянський державний педагогічний університет, 2021) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ тексті проаналізовано вплив нових стандартів та вимог до освіти на увагу та вимоги до особистості сучасного педагога. Розглянуто проблему формування іміджу педагога та взаємозв'язок іміджу і педагогічної майстерності. Проведено огляд психологічних аспектів формування іміджу за допомогою робіт вітчизняних та зарубіжних учених. Визначено, що імідж, як різновид образу, виникає в результаті соціального пізнання та впливає на поведінку в суспільстві. Зазначено складність визначення поняття "імідж", і висвітлено різні аспекти його трактування. Розкрито сутність професійного іміджу педагога та його вплив на педагогічну діяльність. Обговорено структурні компоненти іміджу, включаючи візуальний, внутрішній образи та ментальні аспекти. Підкреслено важливість іміджу як компоненту педагогічної майстерності. Зроблено висновок, що імідж педагога є важливим фактором успіху його діяльності та рекомендовано звертатися до його формування задовго до початку педагогічної діяльності.
- ДокументОсобливості психологічного стану учасників освітнього процесу в умовах війни: стан та виклики(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ тексті визначено вплив чинників соціальної дійсності на психічні стани особистості, проаналізовано вплив умов життєдіяльності на задоволення особистих потреб та систему взаємин. Виявлено, що сучасні життєві та професійні виклики, зумовлені воєнним часом, ставлять перед учасниками освітнього процесу потребу у психологічній підтримці. Висвітлено ініціативи Міністерства освіти і науки України з надання психологічної допомоги учасникам освітнього процесу в умовах воєнного стану. Зроблено висновок про важливість забезпечення психологічної стійкості та емоційної підтримки учасників освітнього процесу. Зроблено аналіз аналітичних матеріалів МОН, що психологічна допомога та емоційна підтримка є головним завданням закладів освіти. У тексті вказано, що в Українському інституті майбутнього виявлено негативні тенденції в психоемоційному стані громадян, що підкреслюється результатами соціологічного дослідження. Зроблено висновок про актуальність проблеми психічних станів особистості в умовах воєнного часу для сучасної психологічної науки і практики. Визначено важливість психічних станів у регуляції та впливі на поведінку та діяльність людини. Проаналізовано різноманітні підходи науковців до визначення психічного стану, представлені різні аспекти його розгляду. Зазначено, що психічний стан визначається енергетичними характеристиками на фізіологічному рівні та системою психологічних фільтрів на психологічному рівні. Висвітлено вплив психічних станів на психічні процеси та їх можливе включення до структури особистості як стійкої властивості. Зазначено роль психічних станів як показників динаміки та інтегральних реакцій особистості, особливо в умовах війни. Виявлено, що сучасний психічний стан українців, зокрема учасників освітнього процесу, обумовлений війною. Проаналізовано результати моніторингу психологічного стану учасників освітнього процесу у Бердянському державному педагогічному університеті за допомогою анкетування. Встановлено, що всі категорії респондентів знаходяться в "помаранчевій зоні", що свідчить про високий рівень стресу, морального стану та виснаження. Зроблено висновок, що необхідність профілактичних заходів для активізації психологічних ресурсів учасників освітнього процесу виходить з аналізу діагностичних даних. Розглянуто перспективні напрямки досліджень впливу соціальних чинників на конкретні категорії учасників освітнього процесу з метою побудови індивідуальних траєкторій психологічної підтримки.
- ДокументПровідницькі ідеї В. К. Демиденка: погляд у майбутнє(Бердянський державний педагогічний університет, 2018) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ статті автор, спираючись на першоджерела, публікації та спогади, робить спробу дослідити наукову спадщину відомого українського педагога і психолога ХХ ст. В. К. Демиденка. Зроблений аналіз основних напрямків наукової діяльності В. К. Демиденка. Розкриті проблеми психології та методики навчання історії, досліджувані вченим: формування історичних понять, використання алгоритмів у процесі вивчення історії, способи активізації мислення учнів на уроках історії та ін. Розглядається запропонований ученим проблемний підхід у навчанні історії, питання психології виховання інтересу до навчання, вплив пізнавального інтересу на інтелектуальний розвиток школярів, формування навчальної мотивації тощо. Автором визначені прогресивні ідеї В.К. Демиденка, які активно опрацьовуються на сьогодні: проблеми морального виховання, виховання совісті як характерологічної риси особистості, розвиток комунікативних умінь і навичок майбутніх педагогів та ін. Розкриваються основні напрямки діяльності вченого в галузі психології здоров’я, профорієнтації школярів, педагогіки співробітництва тощо. Визначений внесок В.К. Демиденка в розвиток Бердянського державного педагогічного інституту. Напрямки наукової діяльності вченого визначили подальший розвиток психологічної науки в університеті та за його межами. Автор вважає, що ідеї та дослідження відомого українського педагога і психолога В.К. Демиденка багато в чому мали провідницький характер, що підтверджує сучасний контент освітньої системи України.
- ДокументПрофесійний імідж учителя мистецьких дисциплін: концептуальні засади.(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Черезова, Ірина ОлександрівнаУ статті розглянуто проблему щодо підготовки компетентного конкурентоспроможного фахівця в галузі мистецької освіти. Встановлено, що імідж є складним психолого педагогічним явищем, своєрідною програмою соціальної поведінки людини і концентрує в собі найважливіші професійні характеристики, що презентуються через зовнішній вигляд та професійні якості. Професійний імідж вчителя розглядається як форма самовиявлення індивідуального цілісного образу особистості вчителя. Імідж педагога формується поступово і є прийомом впливу на особистість, способом саморегулювання та самонавіювання, найважливішим елементом підготовки до професійної діяльності.