Перегляд за Автор "Павлик, Неля Віленівна"
Зараз показуємо 1 - 17 з 17
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументЛінгвостильові параметри україномовного газетного дискурсу(Бердянський державний педагогічний університет, 2016) Павлик, Неля ВіленівнаУ статті характеризується лінгвостильовий аспект газетного дискурсу. Увага акцентується на особливостях побудови публіцистичного тексту в конкретній соціокомунікативній ситуації та специфічних засобах вираження синтаксичного, морфологічного та лексичного мовних рівнів.
- ДокументЛінгвістика тексту : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(БДПУ, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаМета та предмет курсу: Сучасне гуманітарне мислення характеризується посиленою увагою до ролі мови у формуванні культурно-семіотичного компонента суспільної свідомості у процесі комунікативної взаємодії і – відповідно – розширенням сфери лінгвістичних досліджень, що сьогодні змістилися зі структурного опису мови на аналіз того культурно-історичного контексту, в якому мова функціонує. У наш час, на жаль, вивчення мови у вузі і школі все ще характеризується системно-структурною орієнтацією і завершується, як правило, розділом синтаксису. Сучасна наукова парадигма пред’являє нові вимоги до викладання мови. Введення курсу “Лінгвістика тексту” відповідає вказаним вимогам і є надзвичайно необхідним для філологічної освіти. Ця дисципліна реалізує принцип узагальнення й поєднання раніше набутих знань, умінь і навичок лінгвістичного та літературознавчого циклів, а також філософії, логіки, культурології, психології тощо. Предметом вивчення навчальної дисципліни є текст; аналіз тексту, покликаний віднаходити та описувати систему його категорій, визначати своєрідні мовні складники змісту та форми, висвітлювати різновиди зв’язків між окремими частинами та усталеними правилами вираження й експлікації цих зв’язків тощо. Метою викладання навчальної дисципліни “Лінгвістика тексту” є дослідження загальних закономірностей породження, структурного формування та функціонування тексту (дискурсу) в сучасному комунікативному середовищі. Основні завдання вивчення дисципліни “Лінгвістика тексту”: ‒ визначити теоретичні та методологічні основи дослідження тексту й дискурсу із врахуванням сучасних здобутків світової лінгвістики та суміжних з нею наук; ‒ з’ясувати природу та архітектоніку тексту, виділити основні композиційні, жанрово-стилістичні, семантико-прагматичні та формально-структурні текстово-дискурсивні категорії; ‒ розкрити механізми породження та функціонування різних типів текстів; ‒ оволодіти всіма методами аналізу різних типів тексту.
- ДокументЛітати небом. Жити на землі. Геопоетичні стратегії сучасних літературознавчих досліджень(Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Бабійчук, Т.В.; Балабуха, Н.В.; Белімова, Т.В.; Богданова, Марина Миколаївна; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондаренко, Г.Д.; Бондарева, О.Є.; Борзенко, О.І.; Борисенко, К.Г.; Борисюк, І.В.; Бранко, М.В.; Бугрій, А.С.; Будний, В.В.; Василенко, Г.В.; Вєльчєва, К.О.; Вісич, О.А.; Вусик, Ганна Леонідівна; Ганошенко, Ю.А.; Гарніцька, А.В.; Гірняк, М.О.; Глазкова, Ірина Яківна; Головань, Т.П.; Горбань, О.О.; Горбач, Н.В.; Горнятко-Шумилович, А.Й.; Гурдуз, А.І.; Даниленко, Л.В.; Демчук, О.А.; Дуброва, Оксана Володимирівна; Загребіна, А.В.; Зарва, Вікторія Анатоліївна; Замбжицька, Матра; Землянська, А.В.; Зубрицька, М.О.; Ковальчук, Н.В.; Івашків-Ващук, О.В.; Ісаєв, І.Р.; Ісапчук, Ю.В.; Качак, Х.І.; Кізілова, Д.О.; Козлова, А.О.; Косінова, О.М.; Кочерга, С.О.; Кулешір, М.М.; Лесняк, Ю.В.; Ліпич, Вікторія Миколаївна; Лихацька, В.М.; Лях, Т.О.; Матвєєва, О.О.; Марценішко, В.О.; Матасова, Ю.Р.; Матусяк, Г.І.; Мельніков, А.Г.; Мчеладзе, Іване; Миронюк, Л.В.; Мітракова, О.О.; Напрягло, В.О.; Ніколаєнко, В.М.; Новик, Г.О.; Новик, Ольга Петрівна; Орманжи, В.Є.; Павлик, Неля Віленівна; Петренко-Цеунова, О.І.; Приходько, А.Б.; Резніченко, Ю.О.; Рижикова, О.М.; Романова, О.В.; Сапожникова, Г.М.; Скорина, Л.В.; Іванченко, С.В.; Ставнича, О.М.; Соболь, В.О.; Смирський, К.В.; Табакова, Г.І.; Тверітінова, Т.І.; Тхорук, Р.Л.; Федоренко, О.Б.; Федоряка, Л.Д.; Федько, О.Ю.; Філоненко, С.О.; Хатунцева, О.М.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Хоменко, Г.І.; Челецька, М.М.; Чорний, І.В.; Чхатарашвілі, Софіо; Школа, Валентина Миколаївна; Школа, Г.М.; Штейнбук, Ф.М.; Шульженко, Анжеліка Сергіївна; Шуміло, С.М.; Шумська, І.Б.; Юрова, І.Ю.; Янковська, Ж.О.; Янцелевич, О.С.; Kaitlyn, Culliton; Signe, Lury; Jonathan, Hay; Iryna, ShymanovychУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень міжнародної наукової конференції, що відбулася на базі факультету філології та соціальних комунікації Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено питанням геопоетики в культурі, літературознавстві; проблематика доповідей спирається на потреби наукового літературознавства та практики викладання літератури у контексті геопоетичних концепцій. Матеріали збірки можуть бути використані вчителями та студентами-філологами, викладачами, аспірантами, а також усіма, хто цікавиться сучасними проблемами дослідження літератури.
- ДокументМовні одиниці в українському науково-педагогічному дискурсі(Мелітополь, 2022) Загороднова, Вікторія Федорівна; Алєксєєва, Лариса Олександрівна; Вусик, Ганна Леонідівна; Глазова, Світлана Миколаївна; Крижко, Олена Анатоліївна; Ліпич, Вікторія Миколаївна; Олійник, Еліна Вікторівна; Павлик, Неля Віленівна; Рула, Наталія Володимирівна; Юносова, Валентина ОлександрівнаКолективну монографію присвячено дискурсології як окремому мовознавчому напряму. У ній комплексно досліджено основні риси сучасного наукового дискурсу, проаналізовано функціювання мовних одиниць та схарактеризовано науково педагогічний дискурс як об’єкт сучасної лінгводидактики. Для науковців, викладачів, аспірантів, студентів філологічних спеціальностей вищих навчальних закладів.
- Документ«Над берегами вічної ріки»: темпоральний вимір літератури(Бердянський державний педагогічний університет, 2015) Акулова, Н.Ю.; Анісімова, Ніна Павлівна; Антощак, М.В.; Атрошенко, Г.І.; Бабій, А.О.; Бернадська, Н.І.; Бєлаш, Г.О.; Бібік, В.Б.; Білик, Г.М.; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондаренко, А.І.; Бондарец, Т.С.; Васюта, С.Д.; Вєльчєва, К.О; Висоцька, С.С.; Воробей, Н.М.; Гольтер, І.М.; Горбач, Н.В.; Гребенюк, Т.Б.; Гурдуз, К.О.; Даниліна, О.В; Дацер, К.С.; Довіна, М.С.; Домбровський, М.Б.; Дуркалевич, В.В.; Ємець, О.В.; Жаркова, Р.Є.; Журавльова, Світлана Сергіївна; Зайдлер, Н.В.; Зінченко, К.В; Землянська, А.В.; Землянський, А.М.; Зозуля, О.В.; Зотова, В.Г.; Ігнатів, Н.Є.; Карпина, Е.С.; Кирюшкина, М.И.; Кистанова, А.В.; Кібалка, О.М.; Козельська, О.В.; Король, Л.П.; Коротєєва, В.В.; Косарєва, Г.С.; Костецька, Л.О.; Костромицький, Роман Іванович; Крупка, М.А.; Куриленко, І.А.; Кучер, З.І.; Лахманюк, А.М.; Левицька, О.С.; Лиман, Д.Ю.; Маркова, А.В; Матійчак, А.А.; Мирончук, І.О.; Мирошниченко, Ю.О.; Мішина, О.Е.; Моклиця, М.В.; Мочернюк, Н.Д.; Назаренко, Н.І.; Натяжко, С.М.; Нехайчук, Ю.А.; Ніколова, О.О.; Новик, Ольга Петрівна; Овдійчук, Л.М.; Орлова, М.О.; Павлик, Неля Віленівна; Парфенюк, І.С.; Перинец, Е.Ю.; Підодвірна, М.І.; Полигач, І.О.; Регуш, Ю.С.; Редчиць, Т.В.; Рибчинська, З.Б.; Рыба, И.И.; Салюк, Богдана Анатоліївна; Сахневич, М.С.; Сластнікова, Н.О.; Слижук, О.А.; Смаглій, І.В.; Співак, Ірина Едуардівна; Стадніченко, О.О.; Сушко, С.О.; Тверитинова, Т.И.; Титаренко, Е.А.; Тупахіна, О.В.; Філоненко, С.О; Харіна, О.І.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Хижняк, Т.М.; Хорольська, Т.В.; Чик, Д.Ч.; Шапошникова, О.О.; Швець, А.І.; Школа, Валентина Миколаївна; Шовкопляс, Г.Є.; Юносова, Валентина Олександрівна; Юхимук, Я.В.; Яструбецька, Г.І.Матеріали збірника присвячені науковому прочитанню проблеми часу в художній літературі та мистецтві. Літературознавчий дискурс дослідження темпоральності поєднаний з лінгвістичними аспектами вивчення часу. Призначений для викладачів, аспірантів, студентів й усіх, кого цікавлять проблеми темпоральності в літературі.
- ДокументПрагмалінвістичні параметри публіцистичного дискурсу(Слобожанський науковий вісник : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2024) Ліпич, Вікторія Миколаївна; Павлик, Неля ВіленівнаУ пропонованому дослідженні на матеріалі сучасних україномовних газетних і журнальних статей, авторських телепрограм, соціальних мереж тощо здійснена спроба опису та систематизації складників комунікативно-прагматичного плану публіцистичних текстів. Авторки наукової роботи проаналізували й узагальнили сучасні концепції щодо тлумачення публіцистичного дискурсу, схарактеризували його основні ознаки; визначили дискурсивні властивості публіцистичного мовлення; виявили і класифікували комунікативно-прагматичні компоненти медійного тексту; систематизували і формалізували прийоми мовного впливу на реципієнта в межах публіцистичного дискурсу в нерозривному зв’язку з його функціями. Ґрунтовне дослідження різножанрових публіцистичних текстів із позицій комунікативно-прагматичного аналізу дискурсу дало можливість виокремити й описати такі його компоненти: комунікативно-аналітичні, комунікативно-ситуаційні, комунікативно-мотиваційні, інтенціональні, мовно-компетенційні, фонові знання.
- ДокументПрактична стилістика української мови : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(БДПУ, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаПрактична стилістика – галузь стилістики, що розглядає способи та форми застосування мовних одиниць залежно від мети і змісту висловлення, умов і сфери спілкування. Як навчальна дисципліна практична стилістика містить рекомендації щодо вибору мовних засобів відповідно до тієї чи іншої ситуації спілкування. Мета викладання курсу «Практична стилістика української мови» – як завершальна дисципліна у циклі лінгвістичних наук вона узагальнює і підсумовує знання про весь курс сучасної української літературної мови, її функціональний аспект. Вона допомагає глибше пізнати природу і сутність мови, її художньо-естетичну цінність, утверджує норми літературної мови, підносить культуру мовлення в різних сферах діяльності людини. Завдання практичної стилістики – поглибити навички володіння усною та писемною формами літературною мовою в усій різноманітності її виразових засобів. Програмні результати навчання: у результаті вивчення навчальної дисципліни студент буде знати: основні поняття і категорії стилістики, її понятійний апарат; систему стилів сучасної української мови, їхні мовностильові особливості, співвідношення функціональних стилів і форм мовлення, процеси взаємодії стилів та їх цілісність; стилістичні ресурси мови (стилістичний інвентар мови) та закономірності функціонування мовних одиниць усіх рівнів у межах кожного зі стильових різновидів; буде вміти: описувати у формі загальної стилістики шляхом визначення маркованих і нейтральних мовних засобів, емоційно та експресивно забарвлених елементів тексти, що належать до різних функціональних стилів української мови; аналізувати різностильові тексти, визначаючи підстилі, жанри, засоби творення, можливі помилки та способи їх уникнення; здійснювати стилістичну характеристику фонетичних, лексичних і граматичних засобів української мови; здійснювати стилістичний аналіз текстів зі стилістичними фігурами та тропами; враховувати взаємозв’язки двох форм мови – писемної та усної, виявляти книжні та розмовні елементи; редагувати тексти, виявляти і виправляти відхилення від стилістичних норм; використовувати мовні стилі і жанри відповідно до місця, часу, обставин, статусно- рольових характеристик партнера.
- ДокументСпіви Землі: біологія та екологія в літературі та культурі(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Астапова, Вероніка Алімівна; Белімова, Т. В.; Богдан, Валерій Володимирович; Боговін, Ольга Володимирівна; Бондарева, О. Є.; Борзенко, О. І.; Будний, В. В.; Варецька, С. О.; Вєльчєва, К. О.; Вещикова, О. С.; Волгіна, О. О.; Гагара, Т. В.; Ганошенко, Ю. А.; Глотов, О. Л.; Годік, К. О.; Головань, Т. П.; Горбань, О. О.; Горбач, Н. В.; Григорчук, Ю. М.; Даниленко, Л. В.; Девдюк, І. В.; Деркачова, О. С.; Дуброва, Оксана Володимирівна; Жаркова, Р. Є.; Жигун, С. В.; Зарва, Вікторія Анатоліївна; Кірєєва, М. В.; Коваленко, Я. С.; Козлова, А. О.; Комаров, С. А.; Корнелюк, Б. В.; Курилова, Ю. Р.; Лановик, З.Б.; Лановик, М.Б.; Левицька, О. С.; Лихацька, В. М.; Лісовська, І. В.; Лущій, С. І.; Матасова, Ю. Р.; Маценка, С. П.; Мітракова, О. О.; Москвітіна, Д. А.; Ніколаєнко, В. М.; Ніколаєнко, К. І.; Новик, Ольга Петрівна; Павлик, Неля Віленівна; Павлюк, О. О.; Петренко-Цеунова, О. І.; Полуляхов, Артем Сергійович; Райбедюк, Г. Б.; Скидан, Я. А.; Сморжевська, О. О.; Соболь, В. О.; Табакова, Ганна Іванівна; Федоренко, О. Б.; Федоряка, Л. Д.; Філоненко, С. О.; Харлан, Ольга Дмитрівна; Цюп’як, І. К.; Чорний, І. В.; Швець, А. І.; Шиманович, Ірина Вікторівна; Халабузар, Оксана Анатоліївна; Школа, Валентина Миколаївна; Школа, Г. М.; Юносова, Валентина Олександрівна; Юхимук, Я. В.; Янковська, Ж. О.; Янцелевич, О. С.; Groes, Sebastian; Moore, MatthewУ збірнику вміщено матеріали доповідей і повідомлень міжнародної наукової конференції, що відбулася на базі факультету філології та соціальних комунікації Бердянського державного педагогічного університету. Конференцію було присвячено питанням екології та біології в культурі, літературознавстві, проблематика доповідей спирається на потреби наукового літературознавства та практики викладання літератури у контексті екокритики. Матеріали збірки можуть бути використані вчителями та студентами-філологами, викладачами, аспірантами, а також усіма, хто цікавиться сучасними проблемами дослідження літератури.
- ДокументСтилістика української мови : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(БДПУ, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаПредметом вивчення навчальної дисципліни є стилістична система української мови в її довершеній, поліфункціональній формі; основні поняття теоретичної і практичної стилістики; стилістичні норми літературного мовлення тощо. Мета курсу – вивчення етапів формування, становлення і розвитку функціональних стилів української літературної мови в різних сферах спілкування, ролі інтра- та екстралінгвальних чинників; характеристика стилістичного матеріалу сучасної української мови; оволодіння стилістичною системою української мови (стилістикою ресурсів і функціональною стилістикою); вироблення вмінь і навичок визначати стилістичні ознаки мовних одиниць у текстах усіх стилів; ознайомлення із стилістичними прийомами та способами використання мовного матеріалу відповідно до умов і цільової настанови; вироблення вмінь оцінювати стилістичні можливості мовних засобів. Програмні результати навчання: у результаті вивчення навчальної дисципліни студент буде знати: основні поняття і категорії загальної стилістики; головні критерії класифікації функціональних стилів; основні етапи формування, становлення і розвитку функціональних стилів української літературної мови в різних сферах спілкування; основні риси культури мовлення, мовні засоби і способи її підвищення; буде вміти: описувати у формі загальної стилістики шляхом визначення маркованих і нейтральних мовних засобів, емоційно та експресивно забарвлених елементів тексти, що належать до різних функціональних стилів української мови; аналізувати різностильові тексти, визначаючи підстилі, жанри, засоби творення, можливі помилки та способи їх уникнення; здійснювати стилістичну характеристику фонетичних, лексичних і граматичних засобів української мови; здійснювати стилістичний аналіз текстів зі стилістичними фігурами та тропами; враховувати взаємозв’язки двох форм мови – писемної та усної, виявляти книжні та розмовні елементи; редагувати тексти, виявляти і виправляти відхилення від стилістичних норм; використовувати мовні стилі і жанри відповідно до місця, часу, обставин, статусно-рольових характеристик партнера.
- ДокументСтилістична компетентність у контексті професійної підготовки майбутнього вчителя-філолога(Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаУ статті визначено професійно зорієнтовані спеціальні стилістичні компетенції, які формуються у здобувачів вищої освіти в процесі вивчення стилістики української мови та практичної стилістики.
- ДокументСучасна українська літературна мова (розділи: фонетика, фонологія, ерфоепія, графіка і орфографія) : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(БДПУ, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаДисципліна “Сучасна українська літературна мова” є основною у системі лінгвістичних предметів філологічного факультету. Предметом її вивчення є науково узагальнений опис сучасної української літературної мови, характеристика її фонетичної системи, лексичного складу і граматичної будови, вивчення мовних одиниць (звуків, слів, морфем, словоформ, словосполучень, речень) у їх взаємозв'язках і взаємовідносинах, закономірностей творення і функціювання цих одиниць. Метою вказаного курсу є оволодіння такими розділами сучасної української літературної мови, як фонетика, фонологія, орфоепія, графіка та орфографія, засвоєння теоретичного і практичного матеріалу, вироблення навичок самостійного підходу до аналізу мовних явищ, формування фонетичної компетенції. Водночас курс містить короткі відомості з історії формування й розвитку української літературної мови, історичної фонетики тощо. Курс з фонетики та фонології є важливим для формування кваліфікованого фахівця, який не тільки ґрунтовно знає особливості української фонетичної системи, але й уміє реалізувати ці знання на практиці, мовлення якого відповідає орфоепічним нормам української літературної мови.
- ДокументСучасна українська мова (з практикумом) : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(БДПУ, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаМета та предмет курсу: Предметом вивчення курсу «Сучасна українська мова (з практикумом)» є науково узагальнений опис сучасної української літературної мови, характеристика її фонетичної системи, лексичного складу і граматичної будови, вивчення мовних одиниць (звуків, слів, морфем, словоформ, словосполучень, речень) у їх взаємозв'язках і взаємовідносинах, закономірностей творення і функціонування цих одиниць. Мета курсу – оволодіння такими розділами сучасної української літературної мови, як фонетика, орфоепія, графіка, орфографія, лексикологія, морфеміка, словотвір, морфологія, синтаксис, засвоєння теоретичного і практичного матеріалу, вироблення навичок самостійного підходу до аналізу мовних явищ, підвищення культури мовлення студентів, вироблення та удосконалення їхніх орфографічних і пунктуаційних навичок.
- ДокументТипологія дейксису в українському епістолярії(Наукові записки Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаУ пропонованому дослідженні здійснена спроба встановлення типології дейксису в епістолярному дискурсі. Вивчення дейксису як категорії комунікативної лінгвістики і прагматики уможливлює вияв його функцій в організації мовленнєвої взаємодії комунікантів, що полягають, зокрема, в координації особистісних, просторових, часових та інших характеристик складників мовного процесу. Дейксис в епістолярії втілюється через універсальні категорії – адресант/адресат (мовець, адресат), простір, час. У межах пропонованого дослідження охарактеризовано такі типи епістолярного дейксису: персональний (рольовий), просторовий, часовий та просторово-часовий.
- ДокументФормування стилістичної компетентності у професійній підготовці вчителя-філолога в закладах вищої освіти(Graz, Austria. International Science Group., 2023) Павлик, Неля ВіленівнаУ статті з’ясовано сутність та описано структуру поняття «стилістична компетентність» у контексті професійної підготовки вчителя-філолога, який навчається за освітньо-професійною програмою «Середня освіта» (предметна спеціальність 014.01 українська мова і література).
- ДокументФункціювання маркерів соціального статусу в епістолярній спадщині Олени Теліги(Бердянський державний педагогічний університет, 2020) Павлик, Неля ВіленівнаПри вивченні різних типів дискурсу доцільно враховувати кілька аспектів, а саме: лінгвістичний, прагматичний, соціолінгвістичний, психологічний тощо. Саме аналіз прагматики дискурсивних одиниць дозволяє встановити правила породження епістолярних текстів, простежити за їх функціюванням у різних умовах комунікації.
- ДокументФункціювання описових конструкцій як компонентів композиції в публіцистичному тексті(Бердянський державний педагогічний університет, 2022) Заяць, Елла Миколаївна; Павлик, Неля ВіленівнаТекст як цілісна одиниця має диференційні та об’єднавчі ознаки, спеціальні засоби та способи актуалізації одиниць різних рівнів, що становлять його композицію. Під композицією розуміють поєднання елементів у єдине текстове утворення. Одним з аспектів вивчення структури тексту є функціювання таких його форм, як розповідь, опис та роздум. У найзагальнішому вигляді композиційно-мовленнєві форми – це складні утворення, котрі сприяють логічному оформленню думки, впорядковують її розвиток і надають цілісності та зв’язності.
- ДокументЧасопростір епістолярного дискурсу(Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, 2023) Павлик, Неля ВіленівнаСтаття присвячена дослідженню хронотопу письменницького епістолярію в контексті його жанрової специфіки та опису мовних засобів, які формують часовий і просторовий план (континуум) листа. У письменницькому епістолярії виокремлено хронотоп біографічного часу, реальний соціально-історичний хронотоп, ідилічний хронотоп і його різновиди – родинно-ідилічний та інтимно-любовний хронотоп.