Кафедра історії та філософії
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Кафедра історії та філософії за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 67
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАрхівознавство : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни: розкриття сучасних наукових засад архівознавства, формування у здобувачів вищої освіти комплексного уявлення про історію та закономірності розвитку архівної справи взагалі та в Україні зокрема, ознайомлення з теорією та практикою роботи сучасних архівних установ. Предметом вивчення предмету є уявлення про сучасну систему архівних установ України та основні етапи її становлення.
- ДокументГенеалогія : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія та правознавство)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМета та предмет курсу: сформувати потребу й уміння аналізувати явища генеалогічного характеру та визначати їхнє місце в політичній, соціально-економічній і соціокультурній сферах життя суспільства на різних етапах його розвитку; створити цілісне уявлення про теоретичні та методичні проблеми генеалогії, вивчити сучасний стан та перспективи розвитку генеалогічних досліджень в Україні та світі. Основні завдання: студенти повинні ознайомитися із відповідною вітчизняною та зарубіжною історіографічною спадщиною, навчитися критично опрацьовувати рекомендовані джерела та літературу, аналізувати фактологічний матеріал, вміти його порівнювати та аналізувати, оволодіти необхідними навичками роботи для проведення генеалогічних пошуків в Україні.
- ДокументГенеалогія : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМета та предмет курсу: сформувати потребу й уміння аналізувати явища генеалогічного характеру та визначати їхнє місце в політичній, соціально-економічній і соціокультурній сферах життя суспільства на різних етапах його розвитку; створити цілісне уявлення про теоретичні та методичні проблеми генеалогії, вивчити сучасний стан та перспективи розвитку генеалогічних досліджень в Україні та світі. Основні завдання: студенти повинні ознайомитися із відповідною вітчизняною та зарубіжною історіографічною спадщиною, навчитися критично опрацьовувати рекомендовані джерела та літературу, аналізувати фактологічний матеріал, вміти його порівнювати та аналізувати, оволодіти необхідними навичками роботи для проведення генеалогічних пошуків в Україні.
- ДокументДемографія (бакалаврат) : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМета та предмет курсу: формування у студентів загальних уявлень про те, яким чином відбувається процес суспільного життя; знань про розвиток і динаміку народонаселення: • навчити для цього використовувати відповідні філософські і загальнонаукові методології; • прищепити вміння пов’язувати ці проблеми зі спеціальними знаннями в галузях економіки, екології, політології, права, глобального моделювання; • виховати почуття особистої, національної, державної, планетарної відповідальності за наше майбутнє; • формувати загальні навички проведення конкретно-демографічних досліджень. Основними завданнями вивчення дисципліни «Демографія» є: - вивчення тенденцій і факторів демографічних процесів у сучасному світі; - розробка демографічних прогнозів для окремих територій; - пропонування заходів демографічної політики; - ознайомлення студентів із об’єктом і предметом дослідження демографії; методами дослідження демографічної науки, її структурою та зв’язками з іншими науками; - надання інформації про основні демографічні проблеми сучасного світу; загальні методи аналізу демографічних процесів в суспільстві; природну динаміку населення певної території; міграційні процеси, їх причини, закономірності та соціально-політичні, національні і економічні наслідки; - забезпечення розуміння про трудові ресурси та управління ними в ринковій економіці; домінуючі тенденції в демографічній політиці країн з різним рівнем економічного розвитку; - ознайомлення студентів із прогнозами динаміки населення планети на найближчі десятиліття, а також із станом демографічної ситуації в Україні, визначення її місця в соціально-економічному та політичному житті української нації; прогнозом динаміки трудових ресурсів в Україні на найближчі два-три десятиліття; - залучення студентів до дослідження демографічних процесів в регіоні, їх аналізу, оцінки і прогнозування.
- ДокументДжерелознавство: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМета та предмет курсу: дати системні знання про основні поняття джерелознавства, сформувати вміння аналізувати ці поняття в системі різних загальнонаукових парадигм; висвітлити взаємозв’язки і взаємовпливи окремих видів історичних джерел; виробити навички джерелознавчого аналізу і синтезу історичних джерел та їх комплексів, виявити закономірності їх еволюції; навчити використовувати історичні джерела в професійній діяльності істориків. Предмет курсу полягає в вивченні методів та засобів аналізу історичних джерел, їхньої критичної оцінки, інтерпретації та використання в історичних дослідженнях.
- ДокументДжерелознавство: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 рік для ОП Середня освіта (історія та правознавство)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМета та предмет курсу: дати системні знання про основні поняття джерелознавства, сформувати вміння аналізувати ці поняття в системі різних загальнонаукових парадигм; висвітлити взаємозв’язки і взаємовпливи окремих видів історичних джерел; виробити навички джерелознавчого аналізу і синтезу історичних джерел та їх комплексів, виявити закономірності їх еволюції; навчити використовувати історичні джерела в професійній діяльності істориків. Предмет курсу полягає в вивченні методів та засобів аналізу історичних джерел, їхньої критичної оцінки, інтерпретації та використання в історичних дослідженнях.
- ДокументЕтнографія та етнологія : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМета та предмет курсу: метою викладання навчальної дисципліни етнографія та етнологія є прищеплення майбутнім історикам та археологам навичок наукового аналізу, спрямованих на забезпечення самостійного осмислення закономірностей етноісторичного розвитку; навчанняпрактичним навичкам роботи з історичними джерелами і науковою літературою; об’єктивно оцінювати уроки історії; застосовувати набуті знання у повсякденній діяльності; використовувати історичний досвід в суспільно-політичному житті, виробляти уміння в оцінці історичних явищ і подій. Предмет курсу є вивчення матеріальна культура народів, їх обряди, звичаї, вірування, система виховання, розселення та демографічні процеси, етнічна самосвідомість.
- ДокументЕтнографія та етнологія : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія та правознавство)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМета та предмет курсу: метою викладання навчальної дисципліни етнографія та етнологія є прищеплення майбутнім історикам та археологам навичок наукового аналізу, спрямованих на забезпечення самостійного осмислення закономірностей етноісторичного розвитку; навчанняпрактичним навичкам роботи з історичними джерелами і науковою літературою; об’єктивно оцінювати уроки історії; застосовувати набуті знання у повсякденній діяльності; використовувати історичний досвід в суспільно-політичному житті, виробляти уміння в оцінці історичних явищ і подій. Предмет курсу є вивчення матеріальна культура народів, їх обряди, звичаї, вірування, система виховання, розселення та демографічні процеси, етнічна самосвідомість.
- ДокументЕтноконфесійна структура Північного Приазов’я в історичній ретроспективі : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(БДПУ, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни Етноконфесійна структура Північного Приазов’я в історичній ретроспективі є розкрити основні положення дисципліни та охарактеризувати процес становлення регіональної історії загалом та історії південної України зокрема; дати оцінку вивчення історії регіону на сучасному етапі; виховувати толерантне ставлення до історичних процесів та персоналій з огляду на специфіку регіональних студій. Предметом вивчення дисципліни є комплексне вивчення особливостей історичного розвитку країн Центрально-Східної Європи після ліквідації східного блоку, з’ясування змісту політичних, економічних, соціокультурних процесів, що відбуваються в сучасний період у країнах регіону.
- ДокументЛюдина в соціокультурному просторі : силабус навчальної дисципліни за освітньою програмою "Середня освіта (Захист України)" на 2024-25 н.р. (2 курс магістратури)(Бердянський державний педагогічний університет, 2024-10-26) Дуденок, Валентина ІванівнаМетою курсу «Людина в соціокультурному просторі» є формування у здобувачів науково обгрунтованого розуміння розвитку суспільства в контексті взаємодії різноманітних соціальних чинників.
- ДокументМіфологія та демонологія українців: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМета та предмет курсу. Важливість курсу для студентів спеціальності 014. Середня освіта (Історія) зумовлена звісною універсальністю міфологічних систем та їх особливою роллю у розвитку людської цивілізації загалом й українського народу зокрема. Міфологія є одним з найдревніших, відомих нам, архаїчних ідеологічних утворень, яке має синкретичний характер: у міфологічному світогляді переплетені зародкові елементи релігії, філософії, науки, мистецтва, воно лежить в основі культури народу. Відповідно, пізнати культурний розвиток народу, становлення і семантику його мистецтва, інших галузей духовного життя неможливо без вивчення давнього світогляду. Метою курсу є ознайомити студентів з основними аспектами міфологічної світоглядної системи українців: - передумовами виникнення й джерелами міфологічного світосприйняття; - особливостями формування й семантикою українських міфологічних (українські язичницькі божества доби Русі-України) та демонологічних (демонічні істоти у віруваннях українців ХІХ-ХХІ століть) уявлень; - трансформаціями, яких зазнав язичницький світогляд під впливом християнізації України; - сучасним побутуванням архаїчних світоглядних ідей. Основними завданнями вивчення дисципліни «Міфологія та демонологія українців» є: шляхом вивчення основних ідей і компонентів міфологічної світоглядної системи українців сформувати у здобувачів вміння і навички, необхідні для ґрунтовного розуміння культурних процесів, а також для всестороннього і глибокого аналізу проблем становлення традиційної обрядовості, фольклорної творчості, зокрема еволюції фольклорних жанрів, особливостей сюжетної, образно-символічної, поетикальної систем, зрештою національної специфіки українського фольклору; висвітлення основних аспектів української міфології та демонології та їх зв’язку з побутовим життям українців; сформувати навички ідентифікувати елементи міфологічних систем та співвідносити їх з етапами розвитку міфології певної країни.
- ДокументМіфологія та демонологія українців: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаВажливість курсу для студентів спеціальності 014. Середня освіта (Історія) зумовлена звісною універсальністю міфологічних систем та їх особливою роллю у розвитку людської цивілізації загалом й українського народу зокрема. Міфологія є одним з найдревніших, відомих нам, архаїчних ідеологічних утворень, яке має синкретичний характер: у міфологічному світогляді переплетені зародкові елементи релігії, філософії, науки, мистецтва, воно лежить в основі культури народу. Відповідно, пізнати культурний розвиток народу, становлення і семантику його мистецтва, інших галузей духовного життя неможливо без вивчення давнього світогляду. Метою курсу є ознайомити студентів з основними аспектами міфологічної світоглядної системи українців: - передумовами виникнення й джерелами міфологічного світосприйняття; - особливостями формування й семантикою українських міфологічних (українські язичницькі божества доби Русі-України) та демонологічних (демонічні істоти у віруваннях українців ХІХ-ХХІ століть) уявлень; - трансформаціями, яких зазнав язичницький світогляд під впливом християнізації України; - сучасним побутуванням архаїчних світоглядних ідей. Основними завданнями вивчення дисципліни «Міфологія та демонологія українців» є: шляхом вивчення основних ідей і компонентів міфологічної світоглядної системи українців сформувати у здобувачів вміння і навички, необхідні для ґрунтовного розуміння культурних процесів, а також для всестороннього і глибокого аналізу проблем становлення традиційної обрядовості, фольклорної творчості, зокрема еволюції фольклорних жанрів, особливостей сюжетної, образно-символічної, поетикальної систем, зрештою національної специфіки українського фольклору; висвітлення основних аспектів української міфології та демонології та їх зв’язку з побутовим життям українців; сформувати навички ідентифікувати елементи міфологічних систем та співвідносити їх з етапами розвитку міфології певної країни.
- ДокументНова та новітня історія країн Азії та Африки : силабус навчальної дисципліни 2023-2024 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія)(БДПУ, 2023) Антощак, Марина МиколаївнаМетою викладання навчальної дисципліни «Нова та Новітня історія країн Азії та Африки» є формування у студентів розуміння основних тенденцій соціально-економічного, політичного та культурного розвитку країн Азії та Африки у ХVІ – на початку ХХІ століть за допомогою використання навчально-методичної та наукової літератури; ознайомлення студентів з основними проблемами та протиріччями розвитку афро-азійського регіону; визначення впливу загальносвітових процесів на країни Азії та Африки; простеження їх розвитку у другій половині ХVІ – на початку ХХІ століття, окреслення перспективи їх подальшого розвитку, простеження процесу розвитку взаємовідносин країн зазначеного регіону з країнами світу, світової та азійської інтеграції на сучасному етапі. Основними завданнями вивчення дисципліни «Нова та Новітня історія країн Азії та Африки» є формування історичного мислення фахівця-історика, допомога студентам зрозуміти та осмислити соціально-економічні та суспільно – політичні процеси в країнах Азії й Африки в новий та новітній час. Завдання курсу: – методичні: розвинути вміння аналізувати, порівнювати та об`єктивно оцінювати особливості розвитку країн Азії та Африки у контексті всесвітньої історії; – пізнавальні: визначити передумови та прослідкувати процес перетворення країн Азії та Африки на колоніально-залежні держави, вивчити історію виникнення та розвитку незалежних держав афро-азійського регіону, визначити особливості їх розвитку; – практичні: формувати історичну свідомість студентів
- ДокументНова та новітня історія країн Азії та Африки: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМетою викладання навчальної дисципліни «Нова та Новітня історія країн Азії та Африки» є формування у студентів розуміння основних тенденцій соціально-економічного, політичного та культурного розвитку країн Азії та Африки у ХVІ – на початку ХХІ століть за допомогою використання навчально-методичної та наукової літератури; ознайомлення студентів з основними проблемами та протиріччями розвитку афро-азійського регіону; визначення впливу загальносвітових процесів на країни Азії та Африки; простеження їх розвитку у другій половині ХVІ – на початку ХХІ століття, окреслення перспективи їх подальшого розвитку, простеження процесу розвитку взаємовідносин країн зазначеного регіону з країнами світу, світової та азійської інтеграції на сучасному етапі. Основними завданнями вивчення дисципліни «Нова та Новітня історія країн Азії та Африки» є формування історичного мислення фахівця-історика, допомога студентам зрозуміти та осмислити соціально-економічні та суспільно – політичні процеси в країнах Азії й Африки в новий та новітній час. Завдання курсу: – методичні: розвинути вміння аналізувати, порівнювати та об`єктивно оцінювати особливості розвитку країн Азії та Африки у контексті всесвітньої історії; – пізнавальні: визначити передумови та прослідкувати процес перетворення країн Азії та Африки на колоніально-залежні держави, вивчити історію виникнення та розвитку незалежних держав афро-азійського регіону, визначити особливості їх розвитку; – практичні: формувати історичну свідомість студентів.
- ДокументНова історія країн Західної Європи та Америки : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія та правознавство)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни є комплексне вивчення найбільш значущих проблем розвитку провідних країн Західної Європи, а також Північної та Латинської Америки в к. XV – поч. ХХ ст., а також в формуванні у студентів вміння їх самостійного аналізу на основі новітнього методологічного інструментарію історичної науки. Предметом вивчення дисципліни є комплексне вивчення особливостей історичного розвитку країн Західної Європи і Америки у к. XV – поч. ХХ ст., з’ясування змісту політичних, економічних, соціокультурних процесів, що відбувалися в ранньомодерну і модерну добу в державах Заходу.
- ДокументНова історія країн Західної Європи та Америки : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни є комплексне вивчення найбільш значущих проблем розвитку провідних країн Західної Європи, а також Північної та Латинської Америки в к. XV – поч. ХХ ст., а також в формуванні у студентів вміння їх самостійного аналізу на основі новітнього методологічного інструментарію історичної науки. Предметом вивчення дисципліни є комплексне вивчення особливостей історичного розвитку країн Західної Європи і Америки у к. XV – поч. ХХ ст., з’ясування змісту політичних, економічних, соціокультурних процесів, що відбувалися в ранньомодерну і модерну добу в державах Заходу.
- ДокументНовітня історія країн західної Європи та Америки : силабус навчальної дисципліни на 2023-202 навчальний рік для ОП Середня освіта (Історія та правознавство)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни Новітня історія країн західної Європи та Америки для студентів 4 курсу є поглиблене вивчення найбільш значущих проблем розвитку провідних країн Європи та Америки в ХХ ст., а також а також в формуванні у студентів вміння їх самостійного аналізу на основі новітнього методологічного інструментарію історичної науки. Композиція матеріалу і зміст програми в значній мірі визначаються бажанням акцентувати увагу студентів на актуальних проблемах модерного та постмодерного суспільства. Запропонована програма базується на проблемнохронологічному підході до викладання історичного матеріалу. У програмі використовується традиційний хронологічний підхід, проте, укладач виходить з того, що основними переломними моментами нового часу є становлення нових економічних та політичних відносин, які дали початок формуванню громадянського суспільства в країнах Європи та Америки. Предметом вивчення дисципліни є комплексне вивчення особливостей історичного розвитку країн Західної Європи і Америки протягом ХХ ст., з’ясування змісту політичних, економічних, соціокультурних процесів, що відбувалися в модерну та постмодерну добу в державах Заходу.
- ДокументНовітня історія країн західної Європи та Америки : силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни Новітня історія країн західної Європи та Америки для студентів 4 курсу є поглиблене вивчення найбільш значущих проблем розвитку провідних країн Європи та Америки в ХХ ст., а також а також в формуванні у студентів вміння їх самостійного аналізу на основі новітнього методологічного інструментарію історичної науки. Композиція матеріалу і зміст програми в значній мірі визначаються бажанням акцентувати увагу студентів на актуальних проблемах модерного та постмодерного суспільства. Запропонована програма базується на проблемнохронологічному підході до викладання історичного матеріалу. У програмі використовується традиційний хронологічний підхід, проте, укладач виходить з того, що основними переломними моментами нового часу є становлення нових економічних та політичних відносин, які дали початок формуванню громадянського суспільства в країнах Європи та Америки. Предметом вивчення дисципліни є комплексне вивчення особливостей історичного розвитку країн Західної Європи і Америки протягом ХХ ст., з’ясування змісту політичних, економічних, соціокультурних процесів, що відбувалися в модерну та постмодерну добу в державах Заходу.
- ДокументПрикладна антропологія: силабус навчальної дисципліни на 2023-2024 навчальний рік для ОП Історія (Історія та Археологія) (магітратура)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Антощак, Марина МиколаївнаМета та предмет курсу: формування уявлень про предмет, методи та задачі прикладної антропології, її основних категорій та понять, місця серед інших наук про людину, ознайомлення магістрантів із актуальними антропологічними проблемами, висвітлення зв’язку антропології з історією, політологією, соціологією, етнологією, філософією, культурологією, етнографією, допомогти в процесі особистісної орієнтації в сучасному світі, осмисленні його як сукупності культурних досягнень людського суспільства, формування певних навичок до спілкування з представниками різних національних культур, формування можливості практичного використання отриманих знань при написанні магістерської роботи, в професійному та особистому розвитку. Основними завданнями вивчення курсу є продовжити формувати у магістрантів основи професійної наукової орієнтації, елементи самостійної дослідницької позиції в рамках сучасних антропологічних досліджень, навести поняття історичної антропології, політичної антропології, культурної антропології, філософської антропології, соціальної антропології, спонукати магістрантів до вироблення навичок осмислення сучасних суспільно-політичних процесів з політико-антропологічних позицій, проаналізувати основні аспекти практичного застосування наукових доробків сучасної прикладної антропології, забезпечити засвоєння умінь використати важливі принципи професійної позиції антрополога, формувати засобом цілісної реалізації навчальної програми дисципліни загальнокультурні та професійні компетенції.
- ДокументПровідні тенденції сучасної регіоналістики : силабус навчальної дисципліни 2023-2024 навчальни рік для ОП Історія (Історія та археологія)(Бердянський Державний Педагогічний Університет, 2024) Федорик, Юрій ВолодимировичМетою викладання навчальної дисципліни є характеристика процесу становлення регіональних студій з особливим акцентом на вивчення історіографії історії південної України; надання оцінки вивчення історії історичних регіонів на сучасному етапі; виховання толерантного ставлення до історичних процесів та персоналій з огляду на специфіку регіональних студій. Предметом вивчення дисципліни є дослідження основних напрямків та методологічних підходів до вивчення регіональних студій, ознайомлення студентів з ключовими концепціями, теоріями та методами, які використовуються в регіональних історичних дослідженнях. Курс спрямований на розвиток аналітичних та критичних навичок студентів у галузі регіональної історії.