Випуск 1 (2014)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Випуск 1 (2014) за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 29
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументФольклорні мотиви та образи в поетичній спадщині Якова Щоголева(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Регуш, ЮліяСтаття присвячена розгляду питання про вплив на поетичну спадщину Якова Щоголева усної народнопісенної творчості. Наголошується на тому, що поет творчо підходив до обробки фольклорних мотивів, сюжетів, вводив у свої твори художні елементи усної народної творчості.
- ДокументТрансформація мотиву Memento mori у творах романтиків(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Новик, ОльгаУ статті розглядається творчість романтиків, зокрема,тарнсформація мотиву смерті. Ця тема є традиційною в українській літературі. В барокову епоху з темою смерті пов’язували низку мотивів та образів: мотив гріха та покари, дочасності і марності людського життя, образи душі, сну, серця, вічності, житейського моря, бурі тощо. У творах Юрія Федьковича є багато традиційних мотивів та образів, пов’язаних з темою смерті, проте здебільшого використаних у романтичному переосмисленні.
- ДокументФункціонування календарних обрядів у художніх текстах українських драматургів 20–30-х років ХХ ст.(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Школа, Валентина МиколаївнаУ статті аналізуються п’єси українських драматургів – громадян Радянської України (Степана Бондарчука, Олени Пчілки та інших) і тих, які мешкали за її межами (Василя Гренжі-Донського, Дмитра Марчишина, Марійки Підгорянки, Спиридона Черкасенка). Розглядаються твори, в яких знайшли відображення українські народні обряди. Досліджується процес передачі українськими митцями 20–30-х років картин святкування календарного та сімейно-побутового циклів.
- ДокументОбраз Тараса Шевченка в авторському міфотворенні біографічного сюжету(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Бондарева, ОленаУ статті на прикладі п’єси І. Драча розглянуто нетрадиційну для української літератури жанрову форму белетризованої драми, яка враховує структурні особливості всіх трьох родів літератури. У подібній художній цілісності нового ґатунку на досить специфічному рівні відбувається розмивання жанрових та родо-видових кордонів. Подібні факти жанрового критицизму властиві й іншим європейським літературам.
- ДокументФольклоризм поезії Сильвестра Яричевського в контексті розвою української літератури від романтичного традиціоналізму до сецесіонізму(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Погребенник, ВолодимирСтаттю присвячено проблемі впливу сецесіонізму – різновиду модернізму в літературі початку ХХ ст. – на естетичні принципи і художню практику С. Яричевського-поета, зокрема як автора ліро-епічних творів, прикметних асиміляцією міфофольклорних джерел.
- ДокументПавло Зайцев – шевченкознавець(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Радишевський, РостиславСтаття присвячена працям Павла Івановича Зайцева, в котрих науковець ґрунтовно осмислював життя та творчість Т. Г. Шевченка. Його студії були науковим запрошенням до нового прочитання біографії Шевченка, протестом проти “канонічної” ікони “співця мужицької недолі”, однією з перших спроб розполітизувати постать Шевченка, зняти з неї офіційну оболонку, показати внутрішній, живий вогонь поета.
- ДокументКомунікація “автор / читач” у змістоформальній структурі тексту (параметри літератури другої половини ХІХ ст.)(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Єременко, ОленаВ даній статті розглянуто ознаки тексту зі вказівкою на те, що його зорієнтовано не на означування, а насамперед на смислотворення. Доведено, що текст генерує смисли й у своєму безпосередньо прочитуваному поверхневому шарі, де вони виливаються потоком зв’язків та дефініцій, і в шарі підтексту, що читається навіть з деякими зусиллями.
- Документ“Слово о полку Ігоревім” у перекладі Ципріяна Годебського(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Астаф'єв, ОлександрВ даній статті проаналізовано переклад “Слова о полку Ігоревім” Ципріяна Годебського. Доведено, що, незважаючи на його буквалізм, подекуди вільне перефразування, спрощеність і псевдокласицистичну шаблонність стилю, він став важливим етапом для розв’язання важливого завдання – перекладу польською мовою найвидатнішої пам’ятки літератури Київської Русі.
- ДокументЛітература плюс кулінарія: формування нового жанру масового письменства(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Філоненко, Софія ОлегівнаУ статті розглядається формування специфічного жанру масового письменства – кулінарної прози – в українській літературі початку ХХІ століття. Витоки цього жанру пов’язуються із книгою Марії Матіос “Фуршет”. Аналізується книга кулінарної есеїстики “Кухня егоїста” сучасної письменниці Світлани Пиркало. Розглядається історія створення книги, гедоністична філософія, що лежить у її основі, ґендерний дискурс.
- ДокументУкраїнська та польська література міжвоєнного двадцятиліття: катастрофічні ландшафти(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Харлан, Ольга ДмитрівнаУ статті розглядаються основні етапи розвитку української та польської літератури міжвоєнного двадцятиліття. Аналізуються особливості формування катастрофічної свідомості в літературі модернізму.
- ДокументІнтерпретація історії в романі Н. Королеви “Quid est veritas?” (“Що є істина?”)(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Мельнікова, Юлія ОлександрівнаУ статті розглядаються особливості концепції минулого Наталени Королеви, яке вона репрезентує як специфічне продовження давно минулого, а сучасність, в свою чергу, як продовження минулого. Концепція минулого Королеви – це перш за все людина, яка шукає Істину та Віру.
- ДокументВплив “Żywot s. Alexego…” о. Петра Скарги на агіографічний вірш “Житіє Алексія Человѣка Божія” свт. Іоана Максимовича(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Журавльова, Світлана СергіївнаУ статті порушується питання впливу агіографічного твору “Житія святих…” польського єзуїта о. Петра Скарги на книгу “Алфавит собранный, риθмами сложенный…” свт. Іоана Максимовича, представника Чернігівського літературно-філософського кола другої половини ХVІІ – початку ХVІІІ ст. Порівняльний аналіз здійснено на прикладі “Житіє св. Олексія” польського агіографа і вірша “Житіє Алексія человѣка Божія” українського поета. Проведене дослідження дозволяє зробити висновок, що у вірші свт. Іоана Максимовича простежуються парафрази польського тексту, а також деякі перегуки на формальному рівні, зокрема у визначенні часових координат.
- ДокументПоетичний доробок Волта Вітмена крізь призму гендерної інтерпретації(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Дуброва, Оксана ВолодимирівнаУ статті зроблено спробу сформувати модель гендерного аналізу художнього світу Волта Вітмена; здійснити аналіз специфіки відображення фемінності і маскулінності, переосмислення, наближення їх до нової андрогінної якості у доробку митця з урахуванням гендерної ідентичності автора, своєрідності структури процесу творення, творчої манери.
- ДокументПізній поетичний модернізм як естетичний феномен(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Анісімова, Ніна ПавлівнаУ статті розглядаються концептуальні характеристики пізнього поетичного модернізму, представленого творчістю покоління 80-х рр. ХХ ст. Здійснюється типологічне зіставлення між різними “хвилями” у розвитку модернізму – раннім, зрілим і пізнім.
- ДокументОбраз моря в поезії Нью-Йоркської групи(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Лущій, СвітланаУ статті аналізується образ моря в поезії Нью-Йоркської групи.
- ДокументМодерністська новела (до проблеми типології)(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Колінько, Олена ПетрівнаУ статті аналізується модерністська новела в українській і російській літературах рубежу XIX–XX ст. Визначаються чинники, які спричинили типологічні збіги цього жанрового різновиду в обох літературах, наводяться конкретні приклади найвищого вияву спільних рис модерністської поетики в новелістичній творчості українських та російських митців порубіжжя.
- ДокументЧасопросторовий вимір роману “Повернення Дон Кіхота” Г.-К. Честертона(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Школа, Ірина ВікторівнаСтаття присвячена аналізу часопросторового виміру “Повернення Дон Кіхота” Г.-К. Честертона як одного з найважливіших складників поетики цього роману. Автором доведено, що час і простір художнього твору постають як взаємопов’язані моделі реалізації авторової візії буття людини у світі. Саме вони, позиціонуючи певні образи, розгортаються в певний код дешифрування людського досвіду в розрізі минулого, сучасного та майбутнього, стають одним з найголовніших характеротворчих засобів відтворення психологічного стану героїв.
- ДокументСекс і кохання у літературі нон-фікшн (гендерний аспект)(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Варикаша, МартаУ статті розглядається дискурс сексуальності в щоденниках письменників ХХ ст., а саме: як автори пишуть про кохання і пристрасть, чим різняться фемінний і маскулінний дискурси в цьому випадку, а також що вплинуло на формування вищезазначених дискурсів. Доводиться, що жінки через пригнічену сексуальність у патріархальній культурі сприймають потяг як прояв кохання, наділяють його містичністю, яке вміщує в себе бажане і заборонене; тоді як чоловіки чітко розрізняють кохання і пристрасть, відверто пишуть на табуйовані теми, зневажливо ставляться до коханок і прагнуть принизити жінок, які їм відмовили.
- ДокументКартина А. Бекліна “Острів мертвих” очима поетів(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Просалова, ВіраУ статті здійснено зіставлення поетичнихі інтерпретацій картини швейцарського художника Арнольда Бекліна “Острів мертвих”, виявлено, що ні Б. Лепкий, ні П. Карманський не намагалися словесно реставрувати полотно. Їх у картині художника приваблював насамперед образ оповитого млою острова, що знайшов у їхніх віршах різне тлумачення. Поети-інтерпретатори намагалися насамперед виявити в картині приховані смисли.
- ДокументЕмоційно-оцінна й образно-експресивна концептуалізація дійсності як лінгвістична база крос-культурного навчання української мови учнів-білінгвів(Бердянський державний педагогічний університет, 2014) Загороднова, Вікторія ФедорівнаЗосереджено увагу на необхідності оновлення змісту навчання учнів національних спільнот української мови як державної, що полягає в наповненні соціокультурного компоненту елементами міжкультурного підходу до навчання, посиленні уваги на належній репрезентації емоційно-оцінних й образно-експресивних засобів на уроках української мови в школах з поліетнічним контингентом учнів, які найточніше відображають національно-культурну специфіку. Порушується коло проблем, пов’язаних з окресленням змісту крос-культурного навчання з метою презентації, аналізу зазначеного матеріалу на уроках української мови.